Fallout |
Fallout 2 |
Fallout Tactics |
Fallout: New Vegas |
FOnline |
Společné |
Fallout projekty |
Příbuzné hry |
Hry naživo |
Soutěže |
Zábava |
Různé |
|
Vault šílené brahminy - největší stránka o sérii Fallout v češtině a slovenčine.
Fallout 2
|
V polovině roku 1999 byli vědci po celém světě zneklidněni narůstající hodnotou radiace. Proč,
to nikdo nevěděl. Mohou za to snad tajné jaderné zkoušky, které prý provádí Čína? Nebo se Rusům
potopila další jaderná ponorka? Ne, odpověď byla mnohem prozaičtější: Vyšel Fallout 2.
Vyšel Fallout 2 a vzedmul vlny na hráčské scéně. Proč? Hra Fallout byla ve své době něco zcela
nového a přitom dotaženého, byla to rána z čistého nebe, a z této rány se mnoho hráčů již nevzpamatovalo.
Vytvořila se komunita hráčů Falloutu, komunita, kterou mu můžou jiné hry závidět. A pak přišlo pokračování
a potvrdilo pozici hry na trůně RPG. O čem tedy Fallout 2 je:
Na konci Falloutu odchází hrdina daleko na sever, kde zakládá vesnici, v níž míní dožít své dny. O osmdesát
let později hrozí této vesnici záhuba – nemoci, sucho, hladomor. Jeden z potomků slavného zachránce je proto
vybrán, aby spasil svou vesnici tím, že přinese GECK, přístroj odstraňující následky nukleární války. Za tímto
účelem postupně prochází pustinou i lidskými osadami a primitivními městy, a občas narazí také na hi-tech
zařízení z doby před válkou. V průběhu hry hrdina zjišťuje, že světu hrozí další velké zlo a vydává se ho
zničit. A k zamračenému nebi znovu stoupá jaderný hřib…
Autoři použili starý engine z prvního dílu, což umožnilo programátorům zaměřit se hlavně na vylepšování. Do
pokračování slavného díla také proudilo více peněz, a tak se mohli naplno rozjet také scénáristé a grafici.
Bohužel zůstalo zachováno padání hry, která se navíc občas sekne a navíc přibyly občasné potíže s ukládáním, ale
to není nic, za co by se sourozencům řezaly uši. Hra nemile překvapila na svou dobu vysokými hardwarovými nároky
(Pentium 166, 32 MB RAM, 8xCD-ROM), ale dnes, kdy máme každý alespoň šestistovku, to již není problém. Na
svého hrdinu a jeho partu shlížíme z izometrického pohledu, který umožňuje také obdivovat pěkně vykreslené okolí,
které je správně post apokalyptické a vůbec si s ním někdo vyhrál. Fallout dvě je oproti svému předchůdci čtyřikrát
větší, a je opravdu velmi různorodý. Přibyly další zbraně a zbroje, také nějaké ty perky a hlavně auto, které
znatelně urychlí pohyb po mapě. Na vyřešení čeká halda questů, které opět můžete splnit několika způsoby. Vedle
několika hlavních to je také množství úkolů relevantních k příběhu, avšak největší podíl tvoří příběhy „jen tak ze
světa“ – najdi hodinky pro senilního dědka, pohlídej stádo dvouhlavého skotu, prozkoumej tajemnou základnu, nebo si
zahrej páku. Vaše postava se vyvíjí podle pravidel SPECIAL – za každý splněný úkol je bodové ohodnocení, a když je
bodů dost, postava postoupí o úroveň a vy máte možnost přihodit pár bodíků k charakteristikám. Postava se vyvíjí
také profesionálně, a s trochou podlézání můžete udělat docela dobrou kariéru jako šerif, městský strážce, průvodce
karavan, mafián, pornoherec atd. Vaše okolí vás soudí podle vašich činů, konáte-li dobro, těšíte se ze slev, ale
jako těžkému zločinci vám půjdou po stopách lovci odměn. Fallout 2 dává svět, vy do něj dáváte svou duši.
Na cestě za dobrodružstvím vás mohou, podobně jako v jedničce, provázet různé další postavy. Do party můžete
přibrat zástupce všech důležitých povolání (Ranař, opravář, vědec, bojovník, specialista na těžké zbraně,
manžel/-ka, smečka psů, chlupatý mazlíček – párač, a jestliže jste fandové Hvězdných válek, určitě nepohrdnete
„popelnicoidním“ robotem.) Zde se událo nejvíce změn: Parťáky můžete nejenom přibírat, ale také opouštět, můžete
s nimi volně měnit věci v inventáři, doporučovat jim zbraně a brnění a také nastavovat jejich chování, které je
však ovlivňováno charakterem postavy (např. hrdý bojovník nikdy neuteče z boje). Kromě parťáků zde máte ještě
k dispozici auto, ke kterému přijdete přesně ve chvíli, kdy jej budete potřebovat, a které disponuje objemným
kufrem. Auto můžete několikrát upgradovat, a na konci se už vezete ve skutečném žihadle.
Znovuhratelnost hry je značná, takže před instalací doporučuju defragmentovat :-) . Skutečně, jakmile dohrajete
hru jednou, máte možnost hrát ji znova, tentokrát zcela jinak. Když uvážím, že hra trvá standardně tak týden
normální pařby a dva měsíce hraní (půl roku občasného, tzv. „úřednického“ hraní), tak musím říci, že hra skutečně
stojí za ty peníze (investované do vypálení :-) ).
Fallout 2 je hra se silnou atmosférou, která spočívá na trojnožce příběhu, RPG elementu a dobře zpracovaného
designu – ať už to jsou otrhané stany squatu, černobílé popraskané intro, nebo všudypřítomné elektronky a vakuové
obrazovky, to vše skvěla zapadá do celku. Jedinou výjimku tvoří snad až příliš časté použití různých hi-tech prvků,
roboti opravdu ruší, a také je zde převtipkováno. Když jsem ve Falloutu vyslechl hlášku, neomylně ukazující na Dunu,
skákal jsem radostí, ale zde se nachází jemné (např. hlášky ze známých filmů), i méně jemné (raketoplán ze Star
Treku) narážky na každém rohu, což atmosféře spíše ubírá. Zatímco Fallout ukazuje temný, zoufalý svět po jaderné
katastrofě, Fallout 2 již ukazuje svět, ve kterém se s trochou štěstí dá žít dobře. Ač se to na první pohled nezdá,
veteránům připadá Fallout dvě až nechutně optimistický :-) .
Část společnosti se již smířila s faktem, že počítačová hra může být také uměleckým dílem, a to ve chvíli,
kdy sděluje nějakou myšlenku. Fallout skrývá pod slupkou výborného herního zážitku hned několik filozofických témat,
přestože tato jsou většinou okopírována z prvního dílu. Předně je to poselství o globalizaci – malá vesnička si žije
svým životem, od okolního světa oddělená propastí, ale i sem nevyhnutelně dosáhne vliv z okolí. Za druhé je to poselství
o morálce, která je někdy podrobena tvrdé zkoušce. Je tak snadné vyřešit problém stisknutím spouště…ale není
to správné. Dalším poselstvím je myšlenka všemocnosti: opravdu odhodlaný jedinec může dosáhnout téměř všeho, co chce,
ale je také zodpovědný za své činy, a musí je proto důkladně promýšlet! A nakonec je zde poselství o barevném světě:
zlo může být dobro, záleží vždy na úhlu pohledu.
Takže, jaký je Fallout dvě z hlediska řadového hráče: Dobrá pařba, která chytí na dost dlouho.
A jaký je názor fanouška: Fallout dvě je bůh!!
|
|
|