:: Přeložil JaW ::
Rozhovor byl zveřejněn na Bethesda Blogu dne 18. července 2007.
Originální verzi rozhovoru hledejte zde.
Než přišel Brian Robb do Bethesda Softworks, vytvořil působivé mody do Morrowindu, které přidaly do hry nová vylepšení.
(pozn. tipnul bych si, že to byly zrovna tyto mody. Pokud ano, jeho přezdívka na Bethesda foru je aerelorn )
1. Co u Bethesdy děláš?
Jsem programátor. Starám se o o několik rozličných systémů ve hře, ale ve Falloutu 3 je mým hlavním úkolem umělá inteligence v boji. Celkem dost času trávím u hry ve zpomaleném čase. Sleduji jak se chová kamera, co dělají postavy a snažím se je udělat inteligentnějšími a více přirozenými.
2. Na jakých projektech jsi v minulosti pracoval?
Začel jsem právě tady a to prácí na Oblivionu. Většinu času jsem strávil nad psaním systému ukládání a načítání hry, ale makal jsem i na jiných věcech ve hře. Před Oblivionem jsem byl členem Morrowind komunity a vytvářej jsem několik modů, které hru v mnohém vylepšovaly.
3. Z čeho jsi čerpal inspiraci pro vytváření Falloutu 3? Jestli nechceš zrovna jmenovat nějaké hry, prozraď třeba co jsi četl za knihy, sledoval za filmy, jakou hudbu jsi poslouchal atd.
Jako programátor se moc nevrtám do světa nebo vzhledu hry, ačkoli mám radost, když vidím, že jsou do hry začleňovány prvky a témata ze zdrojů, které mě bavily, například film Mad Max , The Road a samozřejmě oba původní Fallouty. Co se týče mé práce, tak já se vrtal v mé sbírce her a pojížděl hlavně souboje, abych zjistil co fungovalo a taky co stálo za prd. Myslím si, že z nedávno vydaných her, které nabízí pěkně hustou umělou iteligenci v soubojích je F.E.A.R.
4. Jaké máte u vás pracovní prostředí? Soutěžíte mezi sebou nebo táhnete za jeden provaz? A co rozdílně pracovně zaměřené týmy. Mluvíte mezi sebou?
Všichni komunikujeme se všema. Sedíme v poměrně otevřeném prostoru, takže je jednoduché udělat pár kroků a pokecat s kým potřebujete
(pozn. z fotografií je jasně vidět, že sedí v klasických kukaních).
Jsme tady všichni zapálení herní pařmeni a soustředíme se jednoduše na tvorbu té nejlepší hry jakou svedeme.
5. Jaký je tvůj nejoblíbenější herní žánr? (RTS,FPS,RPG atd.)
Hraju tak nějak od všeho trochu, ale mám spíše sklony k RPG než něčemu jinému. Nicméně to mi nezabrání vsunout do mého top 10 žebříčku RPG/FPS hybridy jako je Deus Ex a System Shock série. Tomuhle speciálnímu žánru bych přál, aby mu herní studia věnovaly trochu více pozornosti.
6. Jak dlouho jsi hrával Fallout a jak bys popsal tvé pocity se světem Falloutu?
Poprvé jsem Fallout hrál dva tři roky po vydání. Při mém prvním hraní jsem narazil asi po pěti minutách, po tom co jsem vyrazil z Vaultu 13 do Shady Sands, na náhodné setkání. K mému překvapení jsem se stal hrdým majitelem Alien Blasteru. To mě vedlo k tomu, abych se specializoval na energetické zbraně hned ze začátku a k dlouhému cestování za účelem nalezení malých energetických článků. Při mém druhém pokusu o hraní s podobnou postavou, ale bez dalšího zážitku s náhodou lokací, se má postava ubírala úplně odlišnou cestou. Tohle je pro mě ten nejdůležitější aspekt Falloutu. Nejenom to, že si můžete zahrát hru s rozdílnými charaktery, ale dokonce, i když hrajete se stejnou postavou, tak zažijete úplně jiné zážitky.
7. Zvážíme-li to, že část hry se bude odehrávat v divoké pustině, tráví někdo z vás svůj čas na vandrech, kempovíním, lovením geckonů a pododobnými vylomenostmi a jestli ano, tak kde?
Čundrování je jedna z mých oblíbených víkendových činností. V okolí je pár vhodných míst pro pochůzky jako je Sugarloaf, podél C&O průplavu a Great Falls National Park. Když mám trochu víc času, Shenandoah Valley je pár hodin autem.
8. Jakou hru jsi naposledy koupil? Líbila se ti?
Resident Evil 4 Wii Edition. Ta hra má parádní atmosféru a množství cest jak působit na prostředí. Tlačení těžkých objektů proti dveřím a oknům, následný sprint do nejvyššího podlaží skopnout dolů žebříky, zatímco střílíte zombíky do kebulí, je prostě ultra vzrušující.
9. Na jaké hry, které v nejbližší době vyjdou, se těšíš?
Nejvíc se těším asi na Bioshock a doufám, že bude pokračovat v duchu série Systém Shock, protože System Shock 2 řadím mezi mé nejoblíbenější hry vůbec.
(pozn.ten chlapec má prostě vkus).
Ten pocit, když jdete úzkou chodbou a v ruce držíte jenom blbý hasák, v báglu tři opotřebované pistole (které nemůžete použít, protože pak by šly po pár výstřelech do šrotu) a slušný počet devíti nábojů. Ještě jsem nenašel podobnou hru, která by dosahovala při hraní podobného zážitku, proto držím palce Bioshocku.
10. Kromě her, co tě ještě zajímá? (stolní hry, čtení, pornofilmy, hudba, atd.)
Vedle výše již uvedeného vandrování, holduji také jízdě na kajaku. Blízká Potomac river má nespočet malých ostrůvků a zákoutí kolem kterých je zábava pádlovat. Když jsem doma, tak si užívám čtení románů od Neal Stephensona, William Gibsona nebo Philip K. Dicka.
11. Hrál jsi technologické demo Van Burenu? Jestli ano, jaké máš z něj pocity?
Nehrál jsem to. Nejsem si jistý jestli někdo z vývojářů Van Burenu vůbec začal mít nějaké pocity, ale je mi jasné, že bych se necítil zrovna nějak extra dobře, kdyby veřejnost hrála něco, co jsem neměl možnost dokončit.
A máme tu bonusové kolo:
Popiš mi jak si představuješ tvoji vysněnou hru.
Vemu System Shock a umístím ho do neohraničeného města. Hráč kráčí sám samotinký zničenými ulicemi prostými života či smrti a snaží se zjistit co se vůbec stalo s obyvateli města
(pozn. takhle přesně začíná film 28 Days Later).
Jak míjí čas, začínají vylézat z domů a postranních uliček ¨bývalí obyvatelé“, teď už ale hezky zmutovaní, což nutí hráče aby je se někam schoval a uzavřel klíčové přístupové body za účelem získat dostatek času k tomu, aby přišel na to jak se zbavit téhle hrozby nebo prostě jen jak se tam odsud dostat pryč
(pozn. ten Resident Evil mu leze docela dost na mozek).
A nakonec, čas se začít chvástat.
Reklamy ve hrách. Ano jistě, již ve dvacátém století tu byly reklamy, ale ne ve hrách! Jenom v televizi a rádiu…a časopisech…a ve filmech. A ještě v baseballe, na autobusech, na krabicích s mlékem a na tričkách, banánech a napsaných na nebi. Ale žádné reklamy ve hrách! Ne pane, ve hrách ne.
Ale teď humor stranou. Myslím, že jsme se zatím setkali jen se začátky tohoto nebezpečného trendu. Odhaduju, že vzhledem k tomu kolik se prodalo kusů, nebyl můj sólový bojkot Battlefieldu 2142 úspěšný tak jak jsem čekal. Myšlenka ale zůstává. Vlastně mě hra vůbec nezajímala. Zdá se, že zahrnutí reklam nebyl dostatečný důvod pro Pepu Průměrného Pařmena, aby BF2142 rozdupal, hodil do koše a hrál něco jiného
(pozn. tvůrci do hry vložily reklamní billboardy, které však „zatím“ reklamují jen hru samotnou viz. odkaz Otázkou je, jestli v nějakém dalším patchi nepřibyde billboard třeba na pánský časopis Playboy nebo Hustler, což není třeba až tak strašná představa s porovnáním řekněme billboardu na slevněnou paštiku v Tescu).
Jsem si jistý, že nejedna herní společnost zaregistrovala tento úspěch a budou chtít něco podobného vložit i do svých her a naplnit ještě více svá porcelánová prasátka. Odhaduji, že jsme se s podobným případem nesetkali naposledy.
(pozn. určitě, ne. Před nejakou dobou přišla také Valve s reklamami pro Counter Strike viz odkaz).
Nijak zvlášť se netěším na den, kdy bude potřeba reklamy blokující program běžící v pozadí, abychom si vůbec mohli zahrát novou hru bez toho, aby na nás na každém kroku řvala nějaká reklama
(pozn. uvidíme, jestli se už něčeho takového nedočkáme ve Falloutu 3 ;-)