Report at sector F3, Genre Crossroads
Dovolte mi na začátek vyslovit několik stanovisek:
- Následující řádky jsou psány za poslechu soundtracku k filmu Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain od Yanna Tiersena, což mi dodává koňské dávky klidu.
- Před pár měsíci jsem se ve své vlastní recenzi vyslovil ke kvalitám F3. Kdo můj postoj k tomuto kousku nezná, nechť si jej přečte
zde (recenze Falloutu 3 č. 13). Neručím totiž za konzistenci veškerých svých názorů, nicméně stále nepovažuji F3 za průser století a ostudný držkopád slavné značky.
- Miluji RPG.....kvalitní RPG (opět mě netahejte za Diablo, prosím).
- Jedněmi z mých nejoblíbenějších her jsou Half-Life2 a FarCry1, čili nejsem žádnou FPS pannou.
- Nelze vyprávěti bez spoilerů, zvažte tedy, zda to chcete číst. Popř. vynechte odstavec "
...and then create point labelled B..."
Imagine...
Na Anchorage jsem se celkem těšil. Stále jsem zobrazení jednoho z klíčových konfliktů falloutího universa považoval za geniální nápad. Dokonce jsem si ho dokázal velmi dobře představit i jako čistě akční hru. Válečná vřava, frontální útoky těžkooděnců v energozbrojích na tankové prapory nepřítele, dilema nad použitím jaderných zbraní, pře s anektovanou Kanadou (partyzáni), beznaděj na zamrzlých severských pláních, zničené město, dezerce, hrůznost války, všudypřítomná smrt kvůli černému zlatu....a to vše cca 14 dní před vypuknutím apokalyptického pekla. Viděl jsem velmi atmosférické Call of Duty na Aljašce (mám rád jen jednotku, další díly buď stojí za prd nebo je nespustím), vylodění v Normandii jako ve filmu Saving Private Ryan, katarzi ze sledování morálního rozkladu decimovaných vojáků jako je k vidění v Children of Men. Viděl jsem zkrátka naprosto dokonalé sledování posledních chvil civilizace. Celé to mohlo být pateticky zakončeno dopadem bomb a zhynutím všech, kteří se do té doby nesmyslně mydlili hlava nehlava, a já bych se z toho kýče nacházel na pomezí sna, zoufalství a orgasmu.
If you want to draw a line start with creating one arbitrary point labelled A....
Hra dovoluje bezproblémové načtení starých pozic. Ať už se nacházíte kdekoliv, budete hrou asi po minutě upozorněni na zachycení signálu z pustin. Naladíte-li si na Pip-boyi rádio, zachytíte vysílání se žádostí o pomoc v sektoru 7B. A jelikož jsem si podvodné funkce kompasu uložil do kategorie "zampomněnka", bloudil jsem pustinou asi tři hodiny nevěda, jaký souřadný systém byl pro mapu zvolen. Nakonec jsem ta kouzelná dvířka do metrostanice přeci jen našel. Potud je hra ještě tím poměrně kvalitním Falloutem třetí generace, pak už nastupuje jen "demonstrace nového přístupu". Ve stanici vás čeká ghoulí spolek, přeběhnete nástupiště a vylezete na uzavřené náměstíčko. Tam už bojují supermutanti s několika vyvrženci z Brotherhood of Steel v energozbrojích. Prosekat se s jejich asistencí přes dalších pár zelenáčů a jednoho kentaura až na plac s rozestavěným mrakodrapem není problém. Výtahem pak sjedete k vaultu, kde budete nejdříve sprdnuti a pak požádáni o pomoc. Máte vlézt do simulace aljašského konfliktu a úspěšně ji dokončit. Tím získáte přístup do zbrojnice, v níž se nachází veškerý arzenál a zbroje, se kterými se v simulaci dostanete do styku. Pro nabuzení "atmosféry strachu" pak těsně před logem do virtuálního světa slouží rozhovor mezi dvěma NPC, v němž se doufá, že nedopadnete jako ten před vámi.
...and then create another point labelled B... (
SPOILERS included)
Nacházíte se s parťákem na horském útesu. Máte již zadanou misi - zničit tři Těžké Barbory čínské armády. Podle zmuchlaných padáků zjišťujete, jak jste se sem vůbec dostali. Následující čtvrthodinu vás čeká první a poslední poslední úsek bez podpory jiných NPC. Probíjíte se skrz základnu nepřítele vybudovanou na protilehlých stěnách skalní soutěsky. Vaší první zbraní je nůž a pistole s tlumičem. Poté se dostanete do vnitřních prostor, kde už s vámi/za vás bude bojovat váš nesmrtelný(!) parťák. Záhy přichází první úžasné designerské faux pas (čti fó pá). Jistě jste si všimli v oficiálních screenech jistých vznášedel. Nejde o vznášedla, nýbrž o terénní samohybné vozy zvané Chiméry se šnekovým pohonem (k
vidění u ruské techniky). Tyto kousky uvidíte v jedné jeskyni, jak si vesele jedou ledovým kanálem někam na frontu. Ale šneky se jim točí na druhou stranu, než by měly :))). Slyšíte střílet děla a celý level se pravidelně otřásá. Zanedlouho se dostanete do muničního skladu, kde se zblízka seznámíte s čínskou elitou, tzv. Crimson Dragons. Obleček těchto bojovníků jim dodává neviditelnost, pokud nejsou v real-timu zasaženi kulkou. Budu přehlížet, že v muničním skladu můžete vesele střílet a nic se nestane. V této misi se také nachází největší výzva celého datadisku - celé dva hacknutelné terminály. Nakonec se dostanete k dělům, jejichž úžasnou úlohu v severském konfliktu vůbec nechápu, a bez mrknutí oka je zničíte dodanými výbušninami. Po zničení děl jste teleportováni(?!) na svou základnu, kde budete pochváleni generálem. Ten vám zadá další tři mise najednou (asi abychom neměli pocit lineárnosti). Jste beze zbraní, ale ty si před startem mise vyberete u zbrojmistra. Celá základna americké armády sestává asi z 5 stanů a 30 postav. Úžasné, monumentální a hodné jednoho z klíčových konfliktů v posledních dnech civilizace! Můžete si sestavit vlastní skvadru podržtašků, kteří za vás odbudou většinu nudné práce - kosení tupých komančů. Celá dosavadní práce level designerů připomíná hledání ideálního tvaru lineárního levelu. V uzavřených prostorách se to dá ještě skousnout, ale když jsem byl na otevřených pláních při plnění posledních misí usměrňován průsvitnými modrými stěnami a nemohl si zaběhat po poměrně pěkně vymodelované krajině nebo obejít hlídkovou běž a napadnout snipery ze zálohy, dosáhlo mé znechucení vrcholu. Zničil jsem chiméry, vyčistil městečko a jal jsem se pustit do poslední mise zakončené frontálním útokem na továrnu zamořenou rudochy. Sarkasticky jsem si představoval, že pro Bethesdu by byl ideálním levelem rovný zákopový koridor s přepážkami, za nimiž by se skrýval nepřítel se zbraněmi účinnými na blízko (plamenomet, brokovnice). Naprosto nevěřícně jsem koukal, když v poslední misi s tímto nápadem Bethesda vyrukovala. Přešel jsem vrchol vzteku a znechucení a dostal se do oblastí hysterického záchvatu smíchu nad impotencí marylandských vývojářů...jinak už k datadisku nebylo možné přistupovat. Nakonec čínský velitel v dobyté továrně symbolicky spáchal harakiri a já se z toho děsu mohl odlogovat a konečně se dostat do kýženého zázračného skladu ve vaultu. A aby bylo aspoň trochu srandy, chlapci v energozbrojích se za chvilku pohádali a začala mela. Tím vše skončí a vy se konečně začnete těšit, až vyleze do pustin Falloutu 3, který ještě jistých kvalit dosahuje.
...then draw a line through the points A and B, label it AB.
Již prvních 5 minut hraní vám o celém datadisku řekne téměř vše. Zabití nepřátelé se po vzoru upírů z Bladea efektně rozplynou a s nimi veškerá jejich výbava. Do žádných beden se nedostanete, vaše zbroj ani zbraně se neopotřebovávají. Každých 100 metrů najdete léčivou stanici a doplňovač munice (obojí bezedné, WTF?) a kdybyste náhodou byli kreténi hodní členství ve Svazu socialistické mládeže, pro jistotu bude všechno potřebné reflexně svítit a rušivě bzučet. Nepotřebujete ani příliš mnoho zářezů na pažbě, abyste seznali, že AI je stále věrná své nevalné pověsti z originálu. A jestli mě mé oko nešálilo, nejspíš byl proveden zásah do VATS, protože mám dojem, že i při 95% šanci na zásah se v 50% případů netrefím. Pár povalujících se holodisků popisuje (křečovitě a kýčovitě) poslední slova decimovaných US vojáků a snaží se hrát neuměle na strunu citu a nesmyslnosti války a zabíjení. Ale zároveň hra předhazuje zábavnost bezhlavých jatek. Zprasená Gaussovka (designově, funkčně i zvukově) zabírá snad třetinu monitoru. Veškerá činnost hráče je díky všem berličkám (debilní AI, nechutná lineárnost, bezednost zdraví a munice, nesmrtelný spojenec...) až urážejícím způsobem redukována na pohyb vpřed a mačkání myšítka. Výpis veškerých (i random) rozhovorů vydá asi tak na jednu A4, z toho polovina se jich odehraje mimo virtuální realitu. Nakonec nejmenším nedostatkem je modrý barevný filtr, z kterého jsme si už nějakou chvilku utahovali. Podání Aljašského konfliktu v podobě virtuální reality mi začíná připadat jako alibistická výmluva/omluva pro veškeré nelogičnosti a příšernosti. Jenže při vývoji her se vážně na takové výmluvy nelze spoléhat, Todde. Jestliže Fallout 3 byl kontroverzním posunem v žánru i myšlence, je Operation Anchorage plivnutím do tváře všem, kteří s falloutím universem (včetně trojky) přišli do styku.
Doporučuji jen: cynikům, k léčbě nízkého tlaku, k ambulantní lobotomii, znuděným recenzentům XBOXových periodik, zvědavcům s vysokým skillem Self-control, za trest všem milovníkům RPG, za trest všem milovníkům FPS, za odměnu casual hráčům neurčitelného věku
Začněmeš plusy
- nápad ve svém zárodečném stádiu
- návrat gaussovky a staromilského designu energozbrojí
- krásná trojice sněhuláků v obsazené základně v jedné z posledních misí
- utrpení je poměrně krátké (asi 3 hodiny)
- semtam pěkná grafika a design
- alespoň dva hacknutelné terminály
- nové předměty
Pokračujmeš mínusy
- mnohde ošklivá grafika a směšný modrý filtr
- debilní AI
- zprasená gaussovka
- odporná lineárnost (i na otevřených prostranstvích)
- pouze dva (!) hacknutelné terminály
- tuny a tuny nelogičností aneb najdi si tu svou
- všeobjímající patos a kýč a plytkost veškerého obsahu
- bezednost munice a zdraví
- žádná degradace zbroje a zbraní
- uraženíhodná debilizace hráče primitivností všech aspektů hry a doslova voděním za ručičku
- většinou nuda k uzoufání
-
übercasual gaming
- téměř vše co spadá do kategorie "všechno ostatní"
Hodnocení: 4/10 z dobrého rozmaru a už to nikdy nechci vidět.