.. vstup do vaultu .. orientace .. vaultmasteři .. contact us .. galerie .. kniha hostí .. fórum .. archiv ..
Chekotay, 2016-12-30 01:53:17,

Na konci tunelu tma

Poslední tři povídky, které vypadly ze soutěže v prvním kole, získaly shodně průměrnou známku 2,6. Rozeberu je proti abecednímu pořadí; dnes vám tedy představím povídku Svetlo na začiatku tunela loňského vítěze Petera Rúfusa.

Cheky: 2
Meehail: 3
Ssyx: 3
Tína: 2
Viky: 3
Chekyho hodnocení:
Svetlo na začiatku tunela je po stránce jazykové napsáno výborně, bohužel jej shazuje málo zajímavý příběh a ne zcela vhodný způsob vyprávění. Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše, tahle povídka je Fallout 3 a já nemám rád Fallout 3. Vše, co považuji za chybné a co vnáší pachuť do jinak obstojného příběhu, vychází ze způsobu, jakým nazírá tématiku postapa právě Fallout 3, respektive jeho tvůrci. Současně to ovšem znamená, že jde o dost možná první povídku, která vychází ze světa Falloutu 3 a přitom je napsaná řemeslně velmi dobře! Jako taková představuje unikum a jsem si jist, že si najde své nadšené čtenáře.
Samozřejmě, fantastika vždy vychází z toho, že čtenář je ochoten přistoupit na nereálné prvky autorova světa, že je ochoten hrát s ním onu hru; a pakliže není, i to nejlepší dílo prostě nefunguje. Úhelným kamenem vypravěčského umění ovšem je právě schopnost vtáhnout čtenáře do příběhu. A já mám v tuto chvíli pocit, že mé hodnocení je stejně rozpačité, jako pocit, který jsem si ze čtení povídky odnesl, takže přistoupím k výčtu konkrétních věcí.
"No. Do. Riti." je způsob zápisu, který mi nevyhovuje. Na konci věty, to jest u tečky, klesám hlasem a takové zakončení mi přijde absurdní. Spíš bych použil "No do riti!" nebo "Nó do riti..."
"Jet sa začal opotrebovávať" - Těžko říct, jak vlastně popsat konec efektu drogy, ale myslím, že toto není vhodně zvolené slovo.
Výskyt pastí na medvědy v metru mi přijde velmi nepravděpodobný. Jak často potkáváte takový předmět v obchodech?
Z ohledávání zabitých ghúlů jsem pochopil méně, než hrdinka. Proč na nich Karl experimentoval? Snažil se je léčit? Nebo je naopak upgradoval - ale proč je pak zazdil? Nebo nějakým způsobem vytvářel ghúly z normálů... a pak je zazdil? Proč je vlastně zazdíval?
Pasáž "Co by se stalo, kdyby Petra nepoužila psycho" se mi nelíbí už vůbec. Připomíná mi špatné novinové titulky ve stylu "Led. Vznikne z vody, když ji necháte na mrazu."
Taktéž konstrukce objasňující fungování psycha pomocí adrenalinu je nešťastná.
Fyzikální vsuvka na závěr jen rozmělňuje emocionálně působivé vyvrcholení příběhu.
No a pak jsou tady poslední tři věty. Představme si drsný postapo svět, boj o holé přežití, představme si muže, který vysílá ženy na průzkum rozvalin. Nebo si představme svět, v němž závislák na silné droze vyšle holku pro další dávku. A tato se vrátí nejen bez kořisti, ale dokonce i bez výbavy, vlastně s holým zadkem a ještě ozářená. Dělá mi potíže představit si, že by to byla Petra, kdo by nakopával Andrewův zadek, spíš by naopak mohla hovořit o štěstí, kdyby skončila jen s rozbitou čelistí a zlomenými žebry někde na trhu otrokyní, vyměněná za tři dávky jetu. Pokud by se vůbec - bez ošacení, bez obuvi, beze zbraně - dostala zpátky "domů". Leda že by Pustina byla mnohem příjemnější místo pro život, než si maluji.

Ta povídka je napsaná dobře, ale popisuje podivný příběh v podivném světě, připomínajícím komiksové kulisy, ve kterých je všechno jenom jako, s nadsázkou, s úšklebkem. Neměl jsem pocit, že by o něco vážného šlo. Neměl jsem pocit, že je Petra vystrašená, že bojuje o život, že jí je hnusně z odporných ghúlů, že se vzepjala k heroickému výkonu a že vyvázla jen o nejtenčí chloupek. Po celé čtení jsem měl pocit, že se dívám na mýdlovou operu. Což je smutné.

Meehailove hodnotenie:
Jediná slovenská poviedka, v ktorej jazykovo nič nerušilo. Čítala sa dobre. Ale na rozdiel od niektorých iných slovenských poviedok, ktoré mali nápad a prispôsobili mu dĺžku textu, ma téma a spracovanie tejto poviedky nezaujali. Asi to bude tým, že v jej centre je niekoľko konceptov, ktoré pre mňa patria iba do hier. Supersilný ghoul, účinky drog trvajúce iba niekoľko sekúnd a príliš veľa času venovaného preskúmavaniu prostredia a úteku, resp. boju mi pripomínalo hranie Falloutu 3. Teda hranie hry, ktorú si zahráte, lebo máte radi postapo, ale cítite, že je to nudne priemerné. Vchádzate do ďalšieho metra a vy viete, že všetky sú takmer rovnaké, že váš zážitok bude v porovnaní s predchádzajúcim metrom zhodný na 95 percent. Možno niekde nájdete skrinku navyše, inú zbraň, iného nepriateľa, okrajovú postavu so šablónovitým príbehom. A celý čas vás bude na pozadí trocha frustrovať spracovanie a herná mechanika. A to nepatrím k ľuďom, ktorí Fallout 3 odsudzujú ako najhoršiu hru na svete. Tiež mi nebolo po vôli rozprávačovo dovysvetľovanie na konci poviedky, vzhľadom na úplný koniec poviedky bolo aj tak zbytočné.
Napriek tomu dám o stupeň lepšiu známku, ako by si poviedka možno zaslúžila, pretože má úvod, jadro aj záver a autor myslel aj na čitateľa a doprial mu nerušivé čítanie bez chýb.

Ssyxoj:
Celkem dobrou povídku o dungeonu (schválně raději uvádím herní termín, vzhledem k stylu povídky) s ghůlem - šíleným vědátorem sráží opisy, které jako by vypadly ze scénáře k FPS hře a závěr "hurá s holým zadkem a nemocí z ozáření do divoké Pustiny!"

Tinino hodnocení:
Vlastně nic špatně, ALE. První polovina povídky je čistá akce a přitom se táhne, zasloužila by zkrátit, být svižnější. Občasná chyba spíš z nepozornosti (chybějící uvozovky apod.), ale jen pár, jinak moc hezký jazyk. Trochu mě iritovalo opakované popisné řvaní ghúlů. Objektivně žádné výrazné chyby, subjektivně proškrtat, příliš popisné, úvodní akce zbytečně dlouhá, víc by se mi líbilo zaměřit se trochu víc na interakci s Karlem. Působí to na mě, jako by to jen klouzalo po povrchu a vlastně o nic nešlo. Nudila jsem se, ale to neznamená, že se jiným povídka líbit nebude. Horší 2.

Sdílet na Facebooku
Autor: sXeOdesláno: 18:19, 7.1.2017ID: 8e427aNahlásit Vaultmasterům
Ako nič proti Vašim hodnoteniam, ale hodnotiť niečo takýmto spôsobom - tahle povídka je Fallout 3 a já nemám rád Fallout 3 - je podľa mňa trochu na hlavu. Ani filmoví kritici nehodnotia film že " tento žáner sa mi vôbec neľúbi, ten film je teda odpad ". On by sa porotca mal nad sebou pri hodnotení článku zamyslieť " nemám rád F3 ale tu nejde o to, či to je F1 alebo F3 " a prekúsnuť túto nechuť a hodnotiť to trošku objektivnejšie... Samozrejme je na každom porotcovi ako hodnotí, ale mohli ste si dať spoločne aspoň nejaké kritériá a dopredu ich napísať, aby v podstate spisovatelia vedeli, čím sa majú riadiť =)
Autor: TinaOdesláno: 18:14, 9.1.2017ID: 430a3eNahlásit Vaultmasterům
Ja napriklad Fallout 3 nehrala a jeho (ne)podobnost s povidkou na me hodnoceni nemela zadny vliv, coz se da snadno dovodit ze skutecnosti, ze v mem hodnoceni neni o Falloutu 3 ani slovo. Myslim, ze vsichni porotci hodnoti predevsim jazykovou stranku (pravopis, gramatiku, stylistiku atd.), obsahovou stranku (gradaci deje, praci s postavami, kvalitu a zajimavost nametu atd.) a ponekud subjektivni otazku toho, jestli je povidka bavila cist. Pokud je povidka nebavila cist, protoze podle nich prevzala ze hry neco (pro psany text) nevhodneho a vetsina jejich slabin prameni z inspirace vecmi, ktere funguji ve hre, ale nefunguji na papire, je to IMHO naprosto legitimni nazor ctenare, ktery ma tu vysadu, ze povidku hodnoti. Jina a rozhodne spatna vec by samozrejme byla, kdyby nekdo hodnotil "nemam rad slovenstinu / zenske hrdinky / plnocelnou nahotu, proto hodnotim odpad", coz se tu ale, myslim si, nestalo a oba komentare, v nichz se objevuje srovnani s Falloutem 3, jen na tomto srovnani nestoji :)
Autor: TinaOdesláno: 18:21, 9.1.2017ID: 430a3eNahlásit Vaultmasterům
PS: Napriklad ja jsem v prvnim kole hodnotila spis zkratkovite, jen aby bylo jasne, proc jsem dala, jakou znamku jsem dala, ale pokud by chtel autor podrobnejsi rozbor, myslim, ze ho kazdy z nas poskytne, uz padlo nekolikrat, ze bychom reakci autoru i ocenili :) A je dobre, pokud tu sve nazory pisou i ostatni ctenari, vzdyt sto lidi, sto chuti, a cim vic zpetne vazby, tim je to pro autory lepsi. Jen na okraj prinejmensim za me a za Chekotaye - divili byste se, jaka zpetna vazba kolikrat chodi ucastnikum "renomovanych" literarnich soutezi. Letos jsem namatkou dostala hodnoceni "vlastne tomu nemam co vytknout, ale nevim, nelibilo se mi to" a "nemam rad tohle tema, takze nemuzu hodnotit kladne". Ctenar ma na takovy nazor urcite pravo, hodnotici by si mel uvedomit, ze to autora tak nejak nikam neposouva :)
Autor: meehailOdesláno: 08:24, 10.1.2017ID: 426cd2Nahlásit Vaultmasterům
sXe: Ja tiež nemusím odsudzovanie F3 na každom kroku, aj keď si myslím, že tá hra má ďaleko od toho, čo považujem za dobré v RPG a čo v nich vyhľadávam. Tá hra trpela neduhmi, ktoré sa mi vôbec nepáčili a pravdupovediac mi stačilo zahrať si celú Oblivion a F3 a pri Skyrime som to po 10 minútach vypol, pretože je to stále o tom istom a jednoducho ma to nebaví.
Táto poviedka si preniesla do literatúry niektoré vecí, ktoré sotva fungujú v hrách a z môjho osobného pohľadu rozhodne nefungujú v literatúre. Predstav si, že by si čítal poviedku alebo knihu, kde by autor po každom boji opisoval, ako postava prehľadáva telá a zbiera drobnosti, ako potom ďalej čítaš v dlhých odstavcoch, že postava má plný inventár a vydá sa späť k obchodníkovi, aby ich predala, aj keď má pri sebe už 500 000 bottlecaps (čo je v skutočnosti nezmysel sám osebe), a ako potom zasa prechádza vyčistenou nepriateľskou oblasťou, kým sa znova nedostane tam, kde skončila. To je bežná realita hier, ktorú asi nikto v knihách nechce vidieť a nikto súdny ju tam nedá. Ak teda nájdem niečo podobné, aj keď nesporne nie tak výrazné ako tento príklad, v poviedke, som neobjektívny, keď napíšem, že sa mi to nepáči a nefunguje to? Alebo je neobjektívny niekto, komu som zatlačil na citlivý nerv, lebo som negatívne skomentoval jeho obľúbenú hru?

A úprimne, keby sme sa šli roztrhať a snažili sa presvedčiť ľudí, že to hodnotíme čo najobjektívnejšie, myslíš, že by sa nenašiel niekto, komu by to stále prišlo neobjektívne? Dá sa to vôbec? Myslím, že sa všetci snažíme hodnotiť to tak objektívne, ako to vieme, ale dokazovať to nikomu nasilu nebudem. Môžeme o tom viac diskutovať, aby sme sa lepšie pochopili, ale na všetkom sa nezhodneme, takže ak autor s mojím hodnotením nesúhlasí, nech ho neberie do úvahy, ja to prežijem. Ak to niekoho baví čítať, nech to číta a užíva si to. Ale som si istý, že autora by viac potešilo to, keby mu niekto napísal vlastný pozitívny názor namiesto napádania názorov iných.
Autor: ChekotayOdesláno: 23:40, 10.1.2017ID: 7035eeNahlásit Vaultmasterům
Ty jo, "Objektivita a hranice možností recenzování," to by byl námět pro zajímavou esej. Pravda je, že dokonalé objektivity můžeme těžko dosáhnout. A myslím si, že se o ni ani nemáme snažit. Pro čtenáře je důležitý kontext, v němž je dílo zasazeno.
Z filmových kritiků čtu akorát Fuku, takže... ;-) Nicméně já tam nic o odpadu nepíši. A rád bych vypíchl, že já jsem ve svém hodnocení vůbec nezmiňoval F1.
Kritéria... no, určitě máme nějaká kritéria pravopisná a slohová. Co se týče invence, fantazie, tam jsou kritéria velmi volná. Na jednu stranu to znamená, že se autor nemusí vždy trefit do vkusu porotců, na stranu druhou to dává autorovi možnost překvapit porotce něčím originálním. Mívali jsme kdysi i vyhlášené tématické okruhy, ale zhodnotili jsme, že to není moc nosné.
Přidat komentář

Pravidla diskuse

  • Příspěvky nesmí porušovat platný právní řád České republiky ani nabádat k jeho porušování.
  • Příspěvky nesmí obsahovat reklamu.
  • Příspěvky nesmí být přehnaně vulgární nebo primitivní.
  • Žádné příspěvky typu "První !!69".
Za porušení pravidel hrozí smazání příspěvku, permanentní BAN nebo kontaktování Policie ČR. Provozovatel si vyhrazuje právo uchovávat, zaznamenávat a v případě potřeby zveřejnit IP adresy všech přispívajících. Jakékoliv připomínky prosím pište na adresu abuse (zavináč) madbrahmin (tečka) cz.

Jak vypadá BAN na madbrahmin.cz? Spočívá v přidání Vaší IP adresy do firewallu přímo na serveru - cokoliv pod madbrahmin.cz tedy pro Vás přestane ve světě internetu existovat. Madbrahmin.cz se ve Vašem prohlížeči již nikdy nenačte.