.. vstup do vaultu .. orientace .. vaultmasteři .. contact us .. galerie .. kniha hostí .. fórum .. archiv ..
Ještěr, 2009-01-11 00:05:56, Vlastní

Lubor Kasal: "...kterak typická falloutovská „poetika“ ve Falloutu 3 jen zpovzdáli slabě bliká..."

Vážené čtenářstvo, nedávno se mi shodou okolností dostalo možnosti "betatestovat" takový menší falloutí sloupek, který vyšel v lednovém vydání literárního časopisu Tvar (domovská stránka + prostor ve Wikipedii; kam až se to Fallout nedostane, že?) v rubrice Výlov. Za možnost uveřejnění děkuji ochotnému šéfredaktorovi a autorovi v jedné osobě, jímž je Lubor Kasal, který mi momentálně výrazně pomáhá s projektem Fallout: BGE. Glosa jde odvážně napříč všemi relevantními díly Falloutu a přestože zazní spousta notoricky známých informací, něco si zde díky výsledné kvalitě textu najde asi každý.

No a jelikož nemám čas prcat se s pořádnou šablonou pro článeček, tady to máte rovnou "na dřevo".


S novým rokem začnu ve Výlovu netradičně. Na konci loňského října bylo vydáno třetí pokračování počítačové hry Fallout. A proč se o tom zmiňuji v literárním časopise? Fallout totiž podle mé­ho odhadu ukazuje, že z kdysi kratochvilného honění panáčků po monitoru by se počítačové hry mohly postupně proměnit v nový, zcela svébytný druh umění. Jenže jsou v tom háčky…

Když v roce 1997 divize Black Isle Studios společnosti Interplay vydala hru Fallout (česky Spad, míněn je spad radioaktivní), jasnozřivějším recenzentům počítačových her došlo, že vzniklo cosi mimořádného. Byl to tehdy zřejmě nejdotaženější pokus o vytvoření příběhu, do něhož hráč vstupuje, a na základě toho, jak se v něm chová, další události ovlivňuje. (Tento typ her nese označení RPG – z angl. role-playing game.) Obecně charakterizováno: recipient pasivně nečeká, co si pro něj autor vymyslel, nýbrž stává se spolutvůrcem fabule. Velký prostor je ve Falloutu dán dialogům, tj. textům. Hráč s jednotlivými postavami příběhu rozmlouvá jistěže nikoliv libovolně, nýbrž vždy si musí vybrat jednu z několika nabízených replik a podle toho mu partner v dialogu zase odpovídá a posléze se vůči němu nebo svému okolí chová. Hráči je rovněž umožněno vstoupit do příběhu v roli ženy či muže, fyzicky chatrného intelektuá­la či nebystrého svalovce, charismatického, leč nepraktického řečníka či zamlklého, leč zručného technika apod., může se chovat jako výlupek vší mravnosti anebo jako podlý hajzl – to vše ovlivňuje, kudy se příběh bude (může) ubírat. Samozřejmě že počítačová technika je zatím velmi nedokonalá, takže Fallout de facto jen naznačuje a předznamenává možný vývoj svého (budoucího) uměleckého odvětví. Koneckonců v době počátků kinematografie záběry pokropeného kropiče nebo příjezdu vlaku přece také předznamenávaly – jak dnes už víme – např. Bergmana, Felliniho, Greenawaye, Lynche, Tarkovského či Vláčila.

Fallout je nadto pozoruhodný i tím, že tematizuje budoucnost a minulost zároveň; tahle paradoxní kombinace vytváří nezvyklou a velice působivou celkovou atmosféru – „poetiku“. Někteří recenzenti hru výstižně označili jako retro-futuristické postapo. Post-apokalyptický svět budoucnosti, který „absolvoval“ globální jadernou válku, tzn. svět začínající z jakéhosi bodu nula se jakoby rozpomíná na časy minulé. Vtip tkví v tom, že ač děj příběhu začíná v druhé půlce 22. století, nejbližší předválečnou minulostí, jejíž stopy lze v onom postapu zachytit a útržkovitě rekonstruovat, jsou 50. léta 20. století. Zbytky automobilů mají karosérie z 50. let, rozhlasové přijímače jsou pouze elektronkové, počítače mají tvar rozložitých neforemných skříní, čas od času lze nalézt obrázky Elvise Presleyho či plakáty vztahující se k americké politice v 50. letech… Celá hra, včetně načítacích oken a hudby, je „dyzajnována“ v duchu právě této dekády. Tvůrci navíc do děje vnesli různé „ulítlé“ nápady, obratně do hry začlenili odkazy na umělecká díla či popkulturu, nezapomněli ani na humor a ironizaci (ba ani na ironizaci sama sebe a svého usilování při tvorbě hry).

Firma Interplay v roce 1998 vydala pokračování úspěšné hry. Do něho bylo jednak přidáno několik nových motivů, jednak se v něm pracovalo s dějovou návazností (postavy v prvním díle mladé vystupují v druhém díle jako starci, přičemž se lze pochopitelně dozvědět i něco o tom, jak události prvního dílu ovlivnily jejich život).

Poté, co se ze dvou Falloutů staly hry opravdu kultovní, firma Interplay – skoro by se chtělo říct příznačně – zkrachovala (byť krach rozhodně nezpůsobilo vydání Falloutu – naopak: mohl se stát impulzem k dalšímu rozvoji podniku, o čemž svědčí několik nedokončených projektů). Proslavenou značku nakonec odkoupila firma Bethesda a loni vydala díl třetí. Na něm je patrno, jakým rozmachem během těch deseti let počítačová technika prošla. První dojem je vskutku ohromující – původní „pohled z ptačí perspektivy“ (isometric engine) se změnil na „pohled objektivem kamery“ (first person engine) – což lze vzdáleně připodobnit k tomu, jako kdyby v románu er-forma byla nahrazena ich-formou, a tak iluze, že recipient je jednou z postav příběhu, se výrazně posílila. Bohužel posílilo se i něco jiného – střílečka. Dialogy působí schematicky, nevěrohodně, protože ten, kdo je psal, měl zjevně základní zadání: Hlavně aby to nebylo ukecaný. To, jak se hráč chová, s jakými dispozicemi do příběhu vstupuje a co jednotlivým postavám sděluje, děj příliš neovlivňuje. Zmiňovaný retro-futuristický nátěr je také dosti setřen. Invenčnost a humor se vytratily. Ne že by všecko na Falloutu 3 bylo úplně špatně, ale typická falloutovská „poetika“ jen zpovzdáli slabě bliká. O to, co je v trojce dobré, jako by se – spíš navzdory jejím autorům – zasloužily pouze díly předcházející. Na osudu celé série je tak krásně vidět past, do níž je vehnávána vlastně veškerá současná kultura. Přesně to formuloval Dan Vávra v časopise Level: „První Fallout byl dle slov jeho tvůrce Tima Caina brán vydavatelem tak trochu jako béčko, ve které management moc nevěřil. Vznikla tak opravdu fascinující hra, do níž se moc nemíchali žádní chytráci z marketingu a produkce, a přitom byla ve velmi dobrých rukou a podle toho také dopadla – naprosto fantasticky. Fallout je exemplární příklad toho, že vskutku geniální a revoluční díla vznikají bez dozoru marketingových a producentských chytráků řídících se průzkumy trhu a prodejností, a bohužel i toho, že jakmile se jich tahle pakáž chytne, jde to všechno do kytek.“

Lubor Kasal
Literární obtýdeník Tvar, č. 1/2009, rubrika Výlov

Sdílet na Facebooku
Autor: smejkiOdesláno: 00:43, 11.1.2009ID: 60f3acNahlásit Vaultmasterům
skvěle erudované, skvěle podchycené, skvěle napsané, strašně krátké. Opět podepisuji v plném rozsahu.
Autor: ramon dexterOdesláno: 08:51, 11.1.2009ID: 6055d6Nahlásit Vaultmasterům
opět téma Fallout 3 a styl. Fallout 3 styl má, sice místy kýčovitej a křečovitej, ale má. Design aut, design budov,...

Moh by tady někdo napsat jakej že stal to Fallout 3 nemá?
Autor: VicOdesláno: 12:47, 11.1.2009ID: 42e394Nahlásit Vaultmasterům
je to moc hezky napsaný, ale mohl si se ropzat trochu víc. No zase na druhou stranu se mi to kecé když nemam žádnou zkušenost s psaním do časopisu, ale jako konzument říkám, že si to napsal skutečně dobře.
Autor: c-xOdesláno: 13:01, 11.1.2009ID: 8013a2Nahlásit Vaultmasterům
to ramon dexter:
ano, fallout3 styl má (trochu), na grafiku si konec konců nikdo moc nestěžoval, ale jde o to že u toho mohly trochu přemýšlet... když se koukneš na megaton tak je to naprosto nelogické místo...

Souhlasím s článkem... F3 vskutku jak si nenabízí ty možnosti F1, F2 co se rozhovoru týče (a krajiny a všeho taky...) prostě F byl přehledný...
Autor: billOdesláno: 15:13, 11.1.2009ID: 513b76Nahlásit Vaultmasterům
no, nedávno som sa pokúšal pisat nejak clanok a je dost problem vecne argumentovat a nesklznut do roviny subjektivnych tvrdeni a vseobecnych nepodlozenych narazok, ako ze "invencia sa vytratila", "fallout 3 nemá štýl", "retrofuturisticky styl je setřen" a tak podobne.
Autor: RatmamahatmaOdesláno: 16:25, 11.1.2009ID: 6f716cNahlásit Vaultmasterům
bill:
Co je špatného na suběktivním hodnocení? A článek je dost krátký, snad nečekáš, že za každym svim tvrzenim bude psát obhajobu na odstavec. Kdy si třeba něco takového viděl u filmové recenze - aby autor za každym tvrzenim psal, že je to pouze jeho osobní názor a že si ho udělal na základě tohohle a tamtoho.. ale že vy si samozřejmě můžete udělat názor vlastní, jděte na to.
Zajímavé je, že u textů, se kterými souhlasíš (jako třeba ty devadesátkový recenze, předpokládám) podobný problémy nevidíš.

Každopádně dobrej článek ;)
Autor: smejki - bill, RatmamahatOdesláno: 17:55, 11.1.2009ID: 70a85cNahlásit Vaultmasterům
pánové, vy se ještě za nějakou dobu (snad tak do měsíce) nasmějete. :-)
Autor: billOdesláno: 18:03, 11.1.2009ID: 513b76Nahlásit Vaultmasterům
a prečo? súvisí to nejak s tým článkom čo prekladáš?
Autor: smejkiOdesláno: 18:11, 11.1.2009ID: 70a85cNahlásit Vaultmasterům
s mým vlastním. ten je ale zatím v preprodukční fázi.
Autor: moonfearOdesláno: 20:53, 11.1.2009ID: 51af74Nahlásit Vaultmasterům
výborně napsaný článek, a opravdu trefně vložená glosa páně Cainova, mrzí mě akurát výpady obhájců failoutu 3. Každý má právo napsat článek jak se mu zlíbí a obzvláště do periodika (sic občasného) které nemá co do činění s herní scénou (narozdíl od Vávry který se taky nebál říct pravdu)
Autor: NodOdesláno: 22:35, 11.1.2009ID: 7eb2e8Nahlásit Vaultmasterům
Je smutné souhlasit s tímto článkem.... pravda je většinou krutá., ale je to pravda.
Autor: VicOdesláno: 23:17, 11.1.2009ID: 42e4c2Nahlásit Vaultmasterům
Autor by ten článek měl poslat do časopisu Level, popřípadně do Score
Autor: chekotayOdesláno: 09:47, 12.1.2009ID: 513c9cNahlásit Vaultmasterům
Kvalita literárních časopisů je, jak vidím, mizerná. Luborovi K. by měli zakázat úvozovky.
Autor: Lubor K.Odesláno: 02:28, 15.1.2009ID: 7eb34aNahlásit Vaultmasterům
Jen drobnost na vysvětlenou: Článek je určen pro čtenáře, z nichž většina se o počítačové hry příliš nezajímá a o Falloutu pravděpodobně nikdy neslyšela -jde tedy mj. o osvětu.
.
Přidat komentář

Pravidla diskuse

  • Příspěvky nesmí porušovat platný právní řád České republiky ani nabádat k jeho porušování.
  • Příspěvky nesmí obsahovat reklamu.
  • Příspěvky nesmí být přehnaně vulgární nebo primitivní.
  • Žádné příspěvky typu "První !!69".
Za porušení pravidel hrozí smazání příspěvku, permanentní BAN nebo kontaktování Policie ČR. Provozovatel si vyhrazuje právo uchovávat, zaznamenávat a v případě potřeby zveřejnit IP adresy všech přispívajících. Jakékoliv připomínky prosím pište na adresu abuse (zavináč) madbrahmin (tečka) cz.

Jak vypadá BAN na madbrahmin.cz? Spočívá v přidání Vaší IP adresy do firewallu přímo na serveru - cokoliv pod madbrahmin.cz tedy pro Vás přestane ve světě internetu existovat. Madbrahmin.cz se ve Vašem prohlížeči již nikdy nenačte.