Chcete opravdu nahlásit tento příspěvek?
Autor: smejki - to jax
Text: Pokusím se vysvětlit naši skepsi na příkladu Oblivionu a to proto, že je od stejné firmy a předcházel jej minimálně stejný hype jako FO3. Nevím, zda jsi Oblivion hrál, já ano. Vždy se snažím ignorovat PR řečičky okolo každé hry (avšak ne, že bych o nich nevěděl, jen je na sebe nenechám působit), abych předešel pozdějšímu zklamání, a/nebo abych byl imunní vůči vypichování podružných píčovin (třeba bullet camera u FO3, ta skutečně hru nedělá). Dále je však vnímám po stránce faktu, abych věděl, jak je se mnou ze strany tvůrců zacházeno, co je naslibováno, co je zaručeno atd. Dále bych doplnil jakési mé herní CV: co se RPG týče, nejdříve jsem hrál FO2 v roce 1999 a byl jsem unešen po všech stránkách. FO1 jsem hrál až někdy v r. 2001 a musím přiznat, že ten mě toliko za srdce nevzal. vracím-li se k falloutu, pak je pro mě prim FO2. FOTactics jsem hrál asi 2003 a ve svém žánru mě velmi bavil. Vtáhnul a vypliv až na konci. Vůbec mu nevyčítám, že není RPGéčkem. 2005 jsem hrál skvost Baldur\'s Gate 2 a velmi zdařilé Neverwinter Nights. Trochu se vrátím do roku 2004, kdy jsem hrál Morrowind. Přestože měl spoustu technických nedostatků, kolikrát jsem nedýchal. Nebudu vyjmenovávat, čím vším si mě podmanil (zkrátka tohoto kousku od Bethesdy si vážím). Dále mě k srdci přirostli oba Gothicy od piraní.
A nyní k Oblivionu:
Prvním velmi významným prvkem je pro mne rozdílnost hodnocení \"profesionálů\" a skutečných hráčů. viz tato adresa
--- http://www.metacritic.com/games/platforms/pc/elderscrolls4oblivion?q=oblivion ---
Srovnáme-li recenze, které sumárně daly dohromady !!!!!94!!!!!% a hodnocení hráčů, které spíchly jen nějakých 75, ptám se: \"Hodnotili všichni stejnou hru?\". Musím, říci, že mě to zaskočilo. Prolétl jsem několik dalších her, které měly být skvosty a doprovázel je velký humbuk (ať už zasloužený nebo ne). Doom3, Half-life 2, BG 2, GTA vice city, Civilization 4, Diablo 1, GTA 3, Spore, KOTOR 2 atd.
Musím konstatovat, že mě vždy více bavily hry s minimálním rozdílem mezi hodnocením hráčů a recenzentů: HL2, BG2, GTA3.....výjimku tvoří KOTOR2 (který mě po delší době příliš nebavil) a Civ4, která pro mě byla první civilizací, kterou jsem kdy hrál a tedy se mě netýkal často vyčítaný malý posun od předchozích dílů.
Oblivion mě zaujal už od ohlášení vývoje. Když jsem slyšel o kontinuálním načítání krajiny, denním cyklu postav, notně stylizované a kvalitní grafice, větší variabilitě questů, dobrém pathfindingu atd. , myslel jsem si, že vlastně o tyto prvky bude obohacen Morrowind, který ve své komplexnosti připomínal Středozem. Jen to celé bude přesunuto do jiného regionu. Presentační videa ukazovala (a slibovala!!!) skvělou grafiku fantaskních lesů, \"náhodné odposlouchání questů z dialogů NPC\" , propracovaný denní cyklus NPC podpořený komplexní AI a další sladkosti.
Čeho jsme se nakonec dočkali?
- obrovského světa
- skvělé grafiky lesů a některých měst
- krásných modelů zbraní i zbroje
- nádherných západů slunce
- jen trochu více rozmanitých questů oproti Morrowindu
- debilního AI
- mdlého denního cyklu NPC (jdu sem, jdu tam)
- náhodné zachycení questů jsem nezažil ani jednou
- repetitivního a GENERICKÉHO prostředí (existují 3 typy měst, kde v každém se objevují takřka stejné modely budov nudného vzezření)
- stejné řešení vstupu do jeskyní i budov jako v Morrowindu (což mě zvlášť u jeskyní neskutečně sralo)
- podivně umělých a redukovaných dialogů (oproti Morrowindu)
- level-scaling všeho příšernictva (i Morrowind ho měl ale skvěle udělaný, jenže co tady předvedli, to je prasárna)
V podstatě se tedy technicky zlepšila grafika (ale odflákla architektura) a implementovala fyzika. Zaběhlé prvky byly buď nezměněny nebo zkurveny a prvky nové byly vesměs odfláknuty. Dále je rozdíl mezi předvývojovým slibem a přímým ukázáním zakomponování prvku do hry. Bethesda párkrát ukázala něco, co v konečné verzi hry nebylo. Oblivionu jsem dal šanci asi 5x a nikdy mě neudržel déle jak den. Poslední kapkou bylo, když jsem ukradl koně a začal mě pronásledovat vlk. Běžel za mnou od nejjižněšího cípu mapy až po nejsevernější nordické město. Rychlost koně a vlka naprosto stejná. Naštěstí jsem počítal s debilním pathfindingem a podařilo se mi vlka zaseknout mezi balvany. Nakonec jsem svého koně z nudy zabil a odtáhl tu půltunovou bestii do křoví :-DDD.
A teď k FO3
Nyní jsem si dával pozor na neduhy, které se objevovaly u předešlé akce okolo Oblivionu. Čeho jsem si mohl všimnout z již uniklých materiálů?
- spojitý postapo svět velkých rozměrů (+++)
- 50\'s feeling
- jen trochu lepší obličeje oproti Oblivionu (+-)
- naprosto stejně divně namluvené dialogy (-)
- výběr mojí odpovědi v dialogu (+ oproti oblivionu, kde se vybíralo pouze téma)
- města o 20 domech z téměř totožných modelů (-), neplatí jen o domech
- generičnost prostředí (-)
- místo omezené barevné palety, spíše hnědý barevný filtr
- do nebe vychvalovaná bullet camera (- pokud nejde vypnout nebo přeskočit)
- nádherný jaderný výbuch v realtimu ( pro mě + :-))
- nedotažené animace (- v dnešní době, pokud se někdo snaží být technicky aktuální)
- VATS (+- uvidíme až to budeme mít v rukách a déle) souboje pro mě nejsou tak důležité
Co nemohu vidět
- udržitelnost pozornosti po dlouhou dobu hraní
- kvalitu příběhu
- propracovanost druhého plánu
- obsažené myšlenky
=>proto jsem FO3 ještě neodsoudil. Ty důležité věci mi však nebyly představeny. Bojím se, že mi jsou předhazovány jen užebrané kousky slaniny druhořadé kvality a přitom je lednička uplně prázdná. A až budu puštěn ze řetězu, pudu jen smutně čumět u jejích vrzajících dvířek.
Závěr
Obávám se opakování stejné situace jako okolo vydání Oblivionu. V devadesátkových recenzích jsou opět vypichovány povětšinou píčoviny pro RPG podružné, v podstatě se jen vychvaluje to, čím hru presentovala Bethesda na E3. Jsou psané jak přes kopírák. Negativní recenze naopak (ač negativitu nemám rád) povětšinou obsahují svojské pohledy a názory a aspekty, které skutečně mají výpovědní hodnotu (které mohu přikládat váhu nebo nemusím). Stejně jako mě udivuje obdivování jedné negativní recenze, udivuje mě i tobě podobný přístup, kdy z objevivších se recenzí děláš nadpozemsky pozivní závěry o ještě nevyšlé hře a tyto závery považuješ za argumenty.
PS: Tímto nezačínám diskusi na téma \"Kdo má pravdu o FO3\" . Můj příspěvek je pouze informační pro ty, kteří nechápou, co se komu nelíbí na té ještě nevyšlé hře, když přece dostává DEVADESÁTKOVÁ hodnocení. Protože tato hodnocení přes zjevný malý posun z kvalitativních rovin Oblivionu (v těch prvcích, které jsou stejné) s největší pravděpodobnmostí nereflektují skutečnost.