.. vstup do vaultu .. orientace .. vaultmasteři .. contact us .. galerie .. kniha hostí .. fórum .. archiv ..
Chcete opravdu nahlásit tento příspěvek?
Autor: JatLaham
Text: Re: RockStar

No tak buď tu můžeme diskutovat (a třeba se svými názory obohatit), nebo si můžeme vzájemně vkládat řeči do úst a vést zbytečné monology.

Teď k samotné odpovědi: Zaprvé mám dojem, že zastáváš i vyvracíš názor o tom, že hry jsou umění. Sám hovoříš o herním businessu. Už z tohoto výrazu se dá odtušit, že půjde hlavně o peníze. Vzhledem k tomu, že, narozdíl od tvé \"sračkové\" prognózy, je herní průmysl považován za jeden z nejvíce se rozvíjejících (větší množství titulů, větší množství neúspěchů) tak půjde o pořádný balík peněz. K penězům patří někdo kdo zná způsob jak je co nejlépe zúročit. On nemá každý tolik peněz, aby mohl dělat filantropa tím, že bude investovat do mrtvých projektů. Nerad bych proto přijímal premisu, že pan Vávra dělá hru jen pro sebe takovou jakou ji chce mít on aniž by se ohlížel na zbytek světa. Nemluvě o tom, že mi na mysli vytane jen obtížně umělec, jehož cílem by bylo dělat umění jen pro sebe. Jak řekl Woody Allen - to by byla jen umělecká masturbace. No a pokud děláte něco na zakázku z peněz někoho jiného na základě nějaké smlouvy, tak většinou nemáte to štěstí, že dostanete zcela volnou ruku a investor o Vás už nikdy nechce slyšet. Pokud to děláte na vlasní pěst z vlastních peněz, tak jste na tom možná ještě hůř. Nebuďme bláhoví. Nemluvě o tom, že vzhledem k počtu zainteresovaných lidí se každý snaží neúspěchu předejít. Ono vyvíjet dnes hry asi nebude jako kdysi si napsat doma na koleni po večerech Tetris, že? S tím docela souvisí určení cílové skupiny. Pokud si v Bethesdě řeknou: \"Ano, naší cílovou skupinou je jen a pouze pan Vávra, takže za ním půjdeme a Fallout 3 uděláme tak jak on nám řekne... A bude pro nás dostatečnou odměnou, když o nás v Levelu napíše, že jsme machři, kteří se nenechají ovlivnit marketingovou spodinou a producenty.\", tak potom bude nejspíš pan Vávra spokojen. Bohužel většina z nás potřebuje žít a to vytváří přidružené náklady. Ty je třeba většinou hradit a \"Vávrova spokojenost\" mezinárodně uznávaným platidlem zatím není. Zřejmě protože by se těžko vyjadřoval její poměr k HDP a zlatu.

Pokud pan Vávra měl v minulosti nějaké problémy s marketingem a producenty tak jistě jako autonomní osobnost s nimi přestal spolupracovat. On přece vymyslel zatýkání v Mafii. Na druhou stranu bych ale řekl, že pokud jako game-designer nebyl schopen o správnosti svých návrhů přesvědčit ostatní z teamu tvořící hru (a tím nemyslím zrovna programátory a grafiky, ale právě management) tak to bude buď chyba v jeho konceptu, jeho ne zcela dobrá schopnost jednat s lidmi (ono taky pokud někoho nazýváte \"pakáží\", tak se nedivte, že s ním nehnete) nebo hloupost zbytku teamu - a jsme opět u toho - jako samozvaný král gamedesignérů může takový team opustit.

Moje otázka tedy zní, opravdu je Vávra tak \"bez viny\", že si dovolí házet kamenem? Nebo je prostě naštavný nihilista a otravný misantrop, který pokradmu spřádá své plány jak svoji hru udělat co nejprodávanější?

Jaká hra se v poslední době stala legendou. Můžeš mi připomenout, které legendární hry z minulosti by tě dnes oslovily? Třeba ten Tetris? Myslím, že ne.. Je to z toho prostého důvodu, že jsi sám jedním z článků komerečního řetězce do kterého patří i oni démonizovaní kravaťáci. Až ty nebudeš vyžadovat nic jiného než jen znovuzrozený Fallout 2, na kterém se naprosto nic nezmění, tak ti ho určitě někdo na trhu rád nabídne. Bohužel ty ale vyžaduješ miliony polygonů, online distribuci nebo parádní krabičku, podporu, skvělý hudební doprovod, atd.

Z mého pohledu v rámci omezené životnosti hry vzniklo v poslední době určitě pár titulů s potenciálem stát se legendárnimi - Far Cry, WoW,...

Jako poslední bych chtěl zpochybnit tvé škatulkování lidí na umělce, neumělce a nevím co ještě. Kde máš stanovenou tu hranici? Je sklář větší umělec než hudebník vytvářející elektronickou hudbu skládáním předvytvořených smyček? Je truhlář větší umělec než spisovatel poplatný publiku? Je člověk pracující u soustruhu větší umělec (a hodnotnější osoba) než člověk vymýšlející herní principy? Co třeba vědci? Nebo akademici? Pokud je tvé měřítko založené jen na tom, zda něco vytváří tak pak jsou stroje pracující na výrobní lince svým způsobem větší umělci než právě onen gamedesigner. Když něco tvořím a někdo k tomu má dobrý postřeh tak ho samozřejmě přijmu, pokud se naše názory neshodují, tak je akceptuji a ignoruji. I když bych měl možnost tak nenadávám a nehraju si na českou obdobu Carrie Bradshaw (omlouvám se za přirovnání k fiktivní postavě, ale nenapadl mě žádný obecně známý sloupkař;) ).
Kontaktní údaje