Projekt Van Buren
Developed by Black Isle Studios, January 2002 – December 2003. Rest in peace, guys.
VAN BUREN TECH DEMO TAHEJTE ZDE (PŘÍRUČKA)
Van Buren alias Fallout 3 nás udržoval v napětí přesně do 9. prosince 2003, kdy byl Interplayem i s celým tvůrčím studiem poslán k ledu, aby se mohl naplno věnovat „dobrým a ziskovým hrám na konzole“. IPLY do roka samozřejmě (téměř?) chcíplo a nám přibylo pár vrásek na našich ghoulích tvářích. O prestižní licence na sérii – jednoho z posledních aktiv IPLY - se začalo čile handrkovat, než se jí definitivně zmocnila chopila Bethesda a pomalu začala vyrábět svou vlastní hru na enginu TES IV: Oblivion, takže spolu s několikagigovou DVD plackou si kolem roku 2007/08 půjdem kupovat nejspíš i adekvátní hardware.
Jenže jediné zajímavé co od té doby prosáklo jsou screeny, artworky a design dokumenty z Van Burení mrtvolky, které začaly mizet z harddisků bývalých BISáků (mezitím rozběhnuvších se do všech koutů světa) a „náhodou“ se vynořovat na stránkách NMA. Je to pěkné pokoukání a pro anglicky gramotné Falloutery moc moc zajímavé počtení. Přišli jsme zhruba o šestnáct lokací – kde ale byly včera místa jako Klamath, Den, Modoc, …, tam jsou dnes vědecké základny, staré biologické laboratoře a podobné věci. Skutečně, na ryzí a „normální“ Falloutí lokace narazíte jen zřídkakdy, což se dá říct i o NPCčkách; jediné klišé, které přežilo, byl děj. Možná by se jednalo o další pokrokové RPG, ale kdoví, jak by to dopadlo z komerčního hlediska. Evidentně by totiž šlo o trochu jiný Fallout, než jsme byli zvyklí. Jeden z bývalích BISáků přesto řekl, že by hráči byli novým přístupem nadšeni. Fňuk fňuk…
Zápletka
(podrobný článek, věnovaný Van Burení zápletce)
V tom samém světě, o dvanáct let později a pár stovek mil na severovýchod, se lidé z BIS rozhodli navázat na výživný děj starých post-apokalyptických eposů, které dnes většinou označujeme jako „klasika“, „zlatej věk ukecaných RPG“ a podobně. Roztahovačná New Californian Republic (dále jen NCR) se k nelibosti Bratrstva Oceli (BO) rozpíná do oblastí Colorada, Utahu a severní Arizony. Jak už to tak bývá, nelibost často přerůstá v potyčku a potyčka v otevřenou válku, která se vleče otravně dlouho, což hraje celé do karet hlavnímu padouchovi, Victoru Presperovi v bílém plášti, který má za sebou nejspíš velmi těžké dětství a především velice svéráznou představu o podobě budoucího lidského genofondu.
Avšak ještě mnohem hůře se prezentovali lidé z Interplaye, kteří vývojáře - Black Isle Studios (mj. Fallout, Icewind Dále, Planescape: Torment) - jednoho pochmurného předvánočního dne roku 2003 zavřeli, čímž poslali do kytek i tento veleprojekt. Van Buren je mrtev, bejby; tečka, šmitec. To nám ale ani za mák nebrání trochu se pozastavit nad jeho lokacemi.
|
Světová mapa Van Burenu, po které jsme mohli dávno nějaký ten rok skotačit.
Lokace, podrobnosti, originální Design Dokumenty
Tibbets Prison
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Sterilní ocelová věznice střežená předválečnými roboty. Dávno před válkou bylo vězení ve spolupráci se společnostmi Vault-Tec a Poseidon Oil "zabaveno" US vládou pro potřeby vznikajícího projektu Safehouse a během pěti let za nemalý peníz přebudováno na vojenskou disciplinární kasárnu. Hráč se po tuhém boji se zdejšími mechanickými strážnými a Ulyssesem, systémem, trpícím evidentním rozdvojením osobnosti (zrovna jako Chekotay, že?!), prokličkoval ven, způsobujíc katastrofu epických rozměrů. |
Fort Abandon
podrobnosti
download Design Dokumentu (edited by Dozt) |
Stará opuštěná železniční křižovatka měla být ve většině případů první lokací VB. Hráč měl dostat zajímavou možnost kompletně Fort Abandon předělat k obrazu svému - ať už je tím obrazem Vault City nebo druhé New Reno. V době vypuknutí hry je křižovatka v letmém držení NCR. Ti ji původně chtěli přejmenovat na Fort Aradesh, hezky po starém Aradeshovi z vesničky Shady Sands. Brzy je ale dobyta Cézarovou Legií, velkou společností na otrokářské bázi, které se roztahovačná politika Republiky Nová Kalifornie ani za mák nelíbí. |
Mesa Verde
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Vesnice Mesa Verde je ukryta v poušti ve stínu obřího útesu. Žijí zde vesničané Cipherové alias Pomalovaní lidé. Ti se pod útesem usadili po náročné cestě na sever těsně po Velké Válce, kdy si ještě říkali personál známého zařízení Los Alamos (ve hře známé pod názvem Reservation). Ze svého působiště si s sebou přinesli limitované množství technologie, konkrétně pár zbraní, jedno stěží fungující PC, tvořiče vody a pohonnou turbínu, boxy se surovým uranem a taky trochu lékařských krámů. O deset let později se počítač zhroutil úplně a tak tito lidé ze strachu, že budou všechny informace starého světa ztraceny, začínají čmárat různé vzorce a elektronická schémata na zdi hluboké jámy, zvané kee-vah (kiva). V době, kdy hráč Mesa Verde objeví, jsou Cipherové už pěkně dlouhou dobu obléháni starým známým klanem Zmijí. |
Twin Mothers
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Twin Mothers – nebo Matky dvojčata, chcete-li - jsou jedním z pouštních kmenů. Liší se ovšem tím, že zde vládne matriarchát – všechna důležitá rozhodnutí jsou na bedrech kmenových vůdkyní (no to dopadne). Kmen vyznává panteon Bohyně Měsíce a Boha Slunce. Muži ze zdejší společnosti fungují pouze jako lovci, rybáři a farmáři a architektonicky spadají na úroveň skutečného indiáského kmene Anasazů (kteří si kromě Van Burenu zahráli i v jednom z dílů Akt X :)), proslulých svými příbytky ve skalách. Twin Mothers hluboce respektují přírodu a všechny její formy, někdy bohužel až moc a tak často i spolu s úrodou končí na nožích nájezdníků. Kousek za kolonií leží kousek půdy zvaný Forbidden lands, který je bránou k prozkoumávání zapomenutého Vaultu 29, ve kterém dle oficiální Bible nebyl během dopadu bomb žádný z obyvatel starší 15ti let (Harold údajně pocházel z tohoto Vaultu). |
Rezervace
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Rezervace, původně též známá jako Los Alamos: území pro nukleární testy. Jak už název napovídá, mělo to tu být přecpáno vědeckými hejblaty, vynálezy a bojovou technikou, to všechno v rukou ghoulů. Jako jedna z vlajkových amerických základen základen bylo Los Alamos přirozeně těžce bombardováno Čínou. Výsledkem ale nebyla základna lehlá popelem, nýbrž spousty atomových kráterů v jeho okolí, kolem nichž se utvořily nebezpečné radiační kapsy, díky nimž je cesta do Rezervace podobná minovému poli - skoro jako by dal někdo šikmookým špatné souřadnice. Personál, který měl toho dne v Los Alamos směnu, trpěl a umíral mimo možnost dosáhnutí bezpeční Vaultu – část z nich se vydala na sever (jejich potomky můžeme ve hře najít v lokaci Mesa Verde), část prožila řadu let v hlubinách komplexu. Později se věnovali odvážnému pátrání po dalších přeživších, ale všudypřítomná radiace z nich udělala ghouly velmi podobné těm z Nekropole. Roku 2242 ghoulové konečně úspěšně opravili svou atomovku, „Nukleární Nellie“, ale zatím s ní mohou ohrozit leda sami sebe; zbraň ne extrémně těžká a nejde vyvést na světlo světa, protože výtahy jsou léta mimo provoz. Dlouhověké ghouly vede již od Velké Války Dr. Willem Clerk, inspirovaný rolí Marlona Branda ve filmu Apocapypse now.
|
Denver
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Denver, často přezdívaný jako „město psů“, je troskou torza předválečné Coloradské metropole, nyní prozkoumávané vězni republiky NCR v rámci jakéhosi pracovně-polepošovacím programu. Mimo vězňů se měl hráč setkat hlavně s různě zmutovanými čokly, patrně potomky ochočených předválečných mazlíčků, a další havětí od ještěrů po netopýry. Město se mělo skládat z 3-4 velkých pozemních map a 10-15 menších v nebezkých výšinách zubem času ohlodaných mrakodrapů. V době kdy hráč poprvé vkročí do města, psi vězně vytlačili daleko mimo centrum, kde si vytvořili provizorní kemp. NCR se jim pěkně dlouho neozvala a tak je jedinou jejich stravou psí maso...
|
Boulder
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Výzkumné zařízení s bohatou a komplikovanou politickou historií, navržené tak, aby odolalo jadernému výbuchu. Všude kolem jsou trosky města Boulder, zamořené radiací a toxickými odpady. Uvnitř vědeckého komplexu přežívá tým vědců, nakažených podivným virem. Pokoušejí se zabránit svému počítači typu Zax v sebezničení. Celý komplex je mimo vědců obydlen i divokými ghouly a kanibalskými primitivy.
|
Nursery
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Zázrak předválečené vědy a možná světlá budoucnost pustiny. Jedná se o samoobslužný ekologický systém, ukrytý v hlubokém kaňonu. Najdete zde bohatou sbírku předválečné fauny a flóry. Nursery leží daleko kus na západ od Denveru v oblasti národního parku Black Canyon zhruba míli nad hladinou moře. Místo bylo chytře budováno daleko od případných válečných cílů. Lokace měla nabídnout pouze tři interaktivní NPC, mezi nimi superpočítač Dianu, cyberverze přední předválečné biloložky, před válkou umírající na nějaký nevyléčitelný druh rakoviny, a především starého parťáka Harolda, který neznámo proč umírá (stejně tak jako jeho bizarní stromek na hlavě).
|
Ouroboros
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Ouroboros je domovem klanu nájezdníků Psi Hekaté (původně Zmije) a náboženské organizace Dcery Hekaté. Oba spolky jsou údajně vedeny tajuplnou ženou, která se prohlašuje za samotnou bohyni Hekaté. Psi Hekaté jsou pěkně agresivní, dobře vycvičená smečka chlapů. Po vzoru Šakalů (kteří se nedostali do F1) nepoužívají pistole ani žádné jiné palné zbraně. V boji se často zdají být imunní vůči zraněním a totálně oddaní své bohyni.
|
Blackfoot
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Kmen Blackfoot pořádá nájezdy na okolní domorodce kvůli otrokům. V otrocích totiž platí daně Caesarově Legii. Uvnitř kmene existuje menší skupina Hangdogů, zaměřená na výcvik psů k lovu a hlídání. Jedná se o jednu z mála lokací zpočátku omezených na pohyb. Jinak obyčejné lokaci dominují dvě NPC, Kurisu a Devil Dog. Kurisu je sestrou starého dobrého Sulika, nyní stojící v čele kmene (původně byla přivlečena jako otrok, ale v boji získala svobodu). Devil Dog je prapodivným způsobem zmutované psisko s pronikavě zelenýma očima a zatraceně ostrými zuby. Hráč může postupně vyléčit jeho vzteklinu a psisko si ochočit, když to však udělá naopak, zvíře se stane naprosto nekontrolovatelným a časem chcípne.
|
Burham Springs
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Hrozivé trosky předválečné těžební společnosti Poseidon Energy. Nyní vrty již po desetiletí hoří. Žije zde jen tři lidé - nikdo jiný nechce o dolech ani slyšet. Konstantní hrozba smrti ohněm, kouřem, radiací a bizarními obyvateli drží většinu kořistichtivých povah v bezpečné vzdálenosti. Doutnající doly obsahují hromady starých technologií, ale riziko je ve většině případě příliš vysoké, aby se nad tím dalo vůbec uvažovat. Místo je útočištěm Molechů a Gehenn, unikátních stvoření vzdáleně lidského původu. Jedná se naprosto zhyzděné zbytky důlního personálu a pár horníků NCR, které zde před lety marně pokoušel těžit, obalené kouřem, slizem a žlučí, vyznačující se kolektivním selháním většiny smyslů a zvuky vzdáleně podobné lidské řeči.
|
Jericho
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Komunita Jericho se nachází poblíž Velkého Solného Jezera. Kdysi zde byla elektrárna Jericho a město bylo součástí většího celku Nový Kanán, ale po nepokojích před sedmi lety, kdy Kanán napadly zbytky bojovníků ze západu, je nyní Jericho odtrženo. Město drží pod těsným zámkem Šerif O´Connor. Jericho je schopno odsolovat a následně využívat relativně čistou jezerní vodu a o jeho vodním politikaření začíná být v pustině hodně slyšet. Vzdělaný hráč může výkon vodní mašiny zefektivnit až o 75%.
|
New Canaan
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Mormonský Nový Kanán je jednou ze stabilnějších a tolerantnějších komunit. Je situován v relativně bezpečných ruinách Ogdenu v Utahu na pobřeží Velkého Solného Jezera. Řadu lidí straší možnost obsazení NCR nebo zbytky zatoulaných armád (NCR je na válečné stezce s Bratrstvem Oceli), ale většina z nich nemá srdce přátelskou a prosperující komunitu nadobro opustit.
|
Grand Canyon
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Lokace Grand Canyon je bohužel zcela bez vypuštěné dokumentace. Jediným přímým vodítkem k její existenci je příznačné zelené kolečko na světové mapě a pár útržků v BOMB – 001 designu. Traduje se, že se zde měla nacházet zřícená orbitální stanice (BOMB – 002).
|
Maxson´s Bunker
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Maxsonův bunkr byl předválečný kryt, vybudovaný senátorem Maxsonem pro svou rodinu. Bohužel bomby spadly neočekávaně, takže nebyl nikdy využit. Nicméně jeho lokace byla předávana z generace na generaci jako rodinné tajemství a nakonec se dostala k Rogeru Maxsonovi, který jej předělal na sídlo Bratrstva Oceli. V prvních letech provozu sloužil Bratrstvu jako odrazový můstek k průzkumu východu, později se stal hlavní bází pro boj s NCR (Bratstvo má po ruce skvělou technologii a Republika zase hutný počet jednotek, takže se konflikt vleče léta). Víra ve staré kořeny a doktríny Bratrstva je pryč a do pouště utíká jeden dezertér za druhým, až velení dojde trpělivost a zřizuje tichou společnost elitních agentů, kteří sami sobě říkají Kruh Oceli (Circle of Steel), podnikající neférové nájezdy na vesnice a karavany.
|
Hoover Dam
podrobnosti
download Design Dokumentu |
V časech před válkou byla přehrada zdrojem obrovské energie a nyní by nad ní ráda převzala kontrolu NCR. Technologie Hoover Dam by předčila i tu, kterou disponuje Bratrstvo Oceli a tak není divu, že v době vzrůstající tenze mezi oběma organizacemi si na ni brousí zuby obě frakce. V čele sil Republiky stojí Guvernér Joseph Dodge, napsaný trochu za způsob Henryho Blakea ze seriálu M*A*S*H.Místo bylo původně osídleno Trogy, divoce vypadajícími týpky a potomky nějakých předválečných horalů, kteří nejsou tak zlí, jak by mohl člověk od oka odhadovat. Město je zajímavě rozkastováno – čím vyšší patro podél hráze, tím slušnější společenství. Hráč zde může naverbovat dva zajímavé kumpány – mutantku Beatrice, když jí pomůže v barové bitce, a ghoula Otto Steeda, šikovného domácího kutila, nosícího hřebíky zapíchnuté přímo ve své bizarní lebce.
|
Bloomfield Space Center
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Kosmické centrum. Bloomfield kupodivu přežilo atomovou válku – alespoň z větší části. Díky jeho lokaci v zastrčeném koutě Arizony jsou jediné opravdové škody způsobeny počasím a časem. A také jeho současnými obyvateli. Bloomfield je zašit daleko v pouštích západní Arizony a jeho dvě startovací rampy jsou lemují horizont na míle daleko. Lidská noha sem moc často nevkročí, a když ano, je pravděpodobně napadena věžičkami nebo gangem Rusty Hooks, který zde přežívá v křehké symbióze s výzkumníky NCR. Po splnění klíčových questů se hráč může (respektive musí) s Dr. Presperem a pár dalšími NCR maníky svézt nahoru na orbitální stanici.
|
Bomb-001
podrobnosti
download Design Dokumentu |
Finální lokace hry. Velká, kruhovitá stanice, schopná odpálit 24 nukleárních střel. V současnosti disponuje jen osmi bombami. V prostorách určených pro život, rekreaci i lékařské ošetření může žít až 6 lidí. Odtud je hráč schopen odpálit bomby nebo se je naopak pokusit zastavit. Mimo Dr. Prespera samotného je teď na orbitě několik jeho nejvěrnějších, nebo prostě příliš tupých na to, aby se bránili praštěným plánům velmi přesvědčivého vědeckého mága, plus spousta hi-tech hejblátek.
|
Ostatní downloady
Burn! Let the car burn!
|