Vault šílené brahmíny - největší stránka o sérii Fallout v češtině i slovenčine | Fallout 1, Fallout 2, Fallout Tactics, Fallout 3, Fallout New Vegas, FOnline, Fallout 4
... vstup do vaultu ... orientace ... vaultmasteři ... kontakt ... poslat novinku ... fórum ... archiv ..

Fallout

novinky
recenze
návod
města
náhodné lokace
postavy
spolubojovníci
vault-boyové
holodisky
konce
texty ze hry
vychytávky
archiv zvuků
screenshoty
demo
wiki
fórum
download

Fallout 2

novinky
recenze
návod
města
náhodné lokace
postavy
spolubojovníci
předměty
zbraně
brnění
automobil
holodisky
karmické tituly
konce
texty ze hry
kulturní odkazy
zajímavé sejvy
vychytávky
screenshoty
archiv zvuků
mapper
modifikace
wiki
fórum
download

Fallout Tactics

novinky
recenze
návod
charakter
mise
náhodné lokace
zbraně
brnění
vozidla
holodisky
drogy
screenshoty
multiplayer
hrajeme po netu
tipy a triky
editing
obličeje
modifikace
wiki
fórum
download

Fallout: New Vegas

novinky
recenze
hráčské recenze
návod
spolubojovníci
screenshoty
videa
zbraně
download
wiki
fórum

FOnline

novinky
faq
fórum
FOnline: 2238
status
server-boy 2238
manuál
mapy
instalace
screenshoty
gang VŠB
wiki-boy 2000
download
The Life After
status
manuál

Společné

bible
časová osa
bestiář
pitevna
traity
perky
technologie
zbraně vs. realita
bugy
tajemná tajemství
technické problémy
licence

Fallout projekty

Fallout Online (V13)
Fallout 4
Fallout 3: Van Buren

Příbuzné hry

Arcanum
AshWorld
Fallout: BOS
Fallout 3
Fallout: PNP
Fallout: Warfare
Fallout Tycoon
Lionheart
STALKER
Borderlands

Hry naživo

Fallout LARP
Fallout RP
download

Soutěže

O brahmíní vemeno
screenshot měsíce
žebříček charakterů
žebříček kr. zásahů
masový hrob
rychlonožka

Zábava

povídky
poezie
knihy
komiksy
filmy
hudba
kvízy
humor

Různé

články
rozhovory
jak přežít
wallpapery
bannery
průzkum
srazy a setkání
IRC channel
odkazy

Vault šílené brahminy - největší stránka o sérii Fallout v češtině a slovenčine.


Novinky ve vaultu
22.09.  Překlad FOnline: Parareal do češtiny
10.03.  Bayraktar Song CZ Madbrahmin Edice
21.12.  Zemřel Ssyx
18.10.  Překlad Fallout Nevada do češtiny
09.10.  Překlad Fallout et tu do češtiny hot...

Očekávané kulturní události



15.6.2015 . . .

F4 na E3


Autor: Chekotay |  Komentuj novinku (62) |  Tagy: Fallout 4 | Sdílet na Facebooku

S časovými psámy jsem nějak na štíru, takže "teď někdy" proběhla na veletrhu E3 prezentace hraní Falloutu 4. Na stránkách Bethesdy jsem nic oficiálního nenašel (zato si tam můžete pořídit super tričko za lidové čtyři stovky), takže nezbylo, než jít přesadit svůj oblíbený květináč petunií a mrknout se na video uvěřejněné na serveru IGN. Nemáte-li čas dívat se na devíti a půl minutový filmeček, trochu to tady subjektivně shrnu, ale rovnou předesílám, že budu negativně zaujatý, jelikož jsem zhýčkaný sledováním prezentací jiný zábavných her z oblasti katastrofických sci-fi, jako třeba průplavu Labe-Odra-Dunaj, a tudíž na mne tahle prezentace působí trochu odflákle.

Divoké spekulace založené na traileru se potvrdily: Hra začíná v předválečných časech. (A já jsem nevěřící škarohlíd, uznávám.) Potlesk obecenstva si v první řadě vysloužila oblíbená minihra Bethesďáckých her, tvorba postavy. Zaujalo vás to? Ha ha, řeč je o zevnějšku. Ovace vzbudilo zjištění, že hrát můžete nejenom za negra, ale dokonce i za ženu, což staví kandidaturu Hillary Clintonové do nového světla. Postava hráče je ukecaná a komentuje používané předměty. Ukecaná jsou i NPC a je zřetelně vidět, že Bethesda na animaci obličejů od posledně nehnula ani prstem - podobní obchodník připomíná velitele bezpečáků na Deep Space Nine. Tvorba charakteru pokračuje nastavením hodnot SPECIAL. Interface je hodně minimalistický a hodně zelený a jak jsem si dělal srandu z toho, že domeček vypadá jako ze Shaun the Sheep, tak ten kokon v dětské postýlce se jmenuje Shaun. Následuje vyhlášení války, evakuace do vaultu a střih na přednáškový sál, kde byla hra předváděna. (Komentátor vypadá skutečně tak mladý, jako zní jeho hlas a to souhvězdí mobilů v hledišti je pěkné.)
Nyní se přesuneme o dvě staletí dále, aniž bychom sledovali další části tvorby postavy, tedy traity, skilly, tagy a perky. Vypadá to, že se potvrdily i zvěsti o kryokomorách... a už je tady první dialog. Protože dialogy ve Falloutu 3 byly příliš rozvětvené a složité, jsou nyní zjednodušeny, přičemž na obrazovce vidíme jen "směr" projevu, samotnou větu vysloví postava. (Za ty z nás, kteří hrají bez zvuku, doufám, že tam budou i titulky.)
První proběhnutí Pustinou odhaluje, že grafická stránka hry se přeci jenom trochu zlepšila, na zemi je víc podrostu, bordel vypadá víc bordelovitě. Bohužel se tato zlepšení netýkají postavy, která pořád vypadá plastově, pořád má vlasy slepené chrchlem a ještě ke všemu je v ramenou dva krát tak široká, jako přes kyčle (to není metafora, fakt vypadá jako kotva; a pak že kdo je tady mutant).
A konečně pejsek. Lidi mají rádi pejsky (potlesk), zvláště ty čisté a čistokrevné. Protože "chočení" Dogmeata ve Falloutu bylo příliš složité, obtížné a patrně se to nikdy nikomu v Bethesdě nepodařilo, je tady značně zjednodušeno na jedno kliknutí. Pes je skvěle vycvičen a můžete ho komandovat podobně, jako jsme zvyklí z Fallout 2 Party Orders add-onu.
Osobní odbočka: Do Skyrimu jsem si přidal koníky, dají se přivolat hvizdem - ale než se dovahkiin naučí hvízdat, tak to chvíli trvá a je to docela zábavná mikro - (ani ne mini-)hra. Cvičení psího kumpána mohlo být zpracováno podobně.

A následuje souboj. Staromilce potěší klasická 10mm pistole a celkem samozřejmě přijímáme real-time souboj. A pak je tady V.A.T.S. Ten byl nepovedený už ve Falloutu 3, kde se snažil být kočkopsí směsí mezi real-time a turn-based bojem, ale pořád se dal použít alespoň jako pausa. Když se člověk dostal do potíží, mohl praštit dlaní do klávesnice, zmáčknout "V" a získat čas k tomu, aby se rozhlédl, zorientoval, zhodnotil situaci a promyslel taktiku. (Pak vystřelil, následovala zpomalená animace, nepřítel uhnul... no prostě fungovalo to málokdy.) Tento systém je nyní výborně vylepšen - po aktivaci VATS nepřejdete do semi-turn-based, ale budete mít k dispozici semi-real-time. Jednoduše řečeno: Náhle na vás vybafne nepřítel (Kopčory se vyhrabávají ze země! Bezva... ale proč to dělají, když nahoře je pes?), vy zmáčknete VATS, hra se moc zpomalí, vy fofrem vyberete cíl (výběr cíle byl zjednodušen, krtkopotkan má hlavu, tělo, levou a pravou nohu, toť vše), spustíte akci, hra se zrychlí, takže už je jenom pomalá, užijeme si srdceryvného záběru, hotovo. Yo dawg, I heard you like bullet-time, so...
Takže "strategický systém" VATS nefunguje, ale to nevadí, stejně byl do hry implementován jen "in an effort to maintain the series' roots as a tactical combat game." (Možná že tady jsou kořeny všeho zla mezi staromilci a hloupými mlíčňáky - staříci si pořád myslí, že Fallout je RPG s prvky adventury, a ona je to taktická střílečka.)

No a po souboji už bylo ukázáno vše podstatné, o co v téhle hře ukázce jde, takže následují záběry známé z traileru: Dálnice jako z F:NV, bažiny jako z Point Lookout, Quarry Junction, Witchmist Grove ze Skyrimu (ha! déšť!), a podobně. Všechny postavy kráčejí zpomaleně, ale to je snad jen pro potřeby traileru. Všichni ozbrojenci drží krochnu jako panna vocas. Stejně jako v případě Oblivionu komentátor vyzdvihuje otevřenost mapy a absolutní volnost konání. Mno.

Na výše zmíněné stránce je ještě jedno hezké video, kompilace z bojů. Takže se dozvíme, jak se leze do energozbroje (vůbec to není tak těžké, abyste potřebovali speciální výcvik; a má to vlastní interface), že ve hře bude FG42 (nebo tak něco), že si opět užijeme Bratrstva oceli a vůdcových supermutantů (včetně behemothů), že zpod země lezou nejen kopčory, ale také štíři a párači, že skutečně budeme moci létat (ať už jako palubní střelec vertibirdu, nebo s jetpackem na zádech O_o), že opět půjde ustřelovat hlavy vrhačem plyšových medvídků a vůbec, že to bude supercool, akční a nabušené.
Dobře, takže nyní, když už víme, co je osekáno a pomalu se smiřujeme/tetelíme blahem, že po Doomu III přichází další řádné krvavá FPS, je ve Falloutu 4 něco nového?
To si pište.
A je to takový mazec, že ani nevím, jak to popsat. Řekněme, že Bethesda vyslyšela vlhké sny všech, kteří toužili překopat Pustinu dle své libosti a zavést nový světový pořádek. Takže ve zkratce, zdá se, že ve Falloutu 4 to bude možné. Tím myslím nejen reycklovat staré haraburdí a vyrábět pár nových věcí, ale také stavět domy, osady, elektrifikovat je a opevňovat. Rovnou se mrkněte na další videa na IGN, tohle je opravdu třeba vidět. Medle je to mnohem větší a důležitější krok, než že můžete hrát za ženu. Stavební interface vypadá trochu jako Fallout Editor ve 3D, rozhodně mnohem lépe, než nevydařené pokusy o zařizování domácnosti ve F3/TES4/F:NV.
Tohle je opravdu úžasná zpráva (zvláště když si uvědomíme, jak dlouho už nevyšla žádná pořádná budovatelská strategie), takže to řeknu ještě jednou: Podle prohlášení Bethesdy bude možno hrát Fallout 4 jako Fallout Tycoon, ale ve 3D a snad méně zabugovaně. Dobře, takže teď slintám, a nemí to tím, že jsem na oběd snědl půl piksly nutely. Pěstování jídla? Bude. Sociální mikromanagement? Bude. Stavba opevnění? Bude. Obchodování s ostatními sídly? Bude. Boudička pro pejska? Bude (potlesk).
Vedle téhle bomby ráže alespoň dvacet kilotun už je naprosto podružné chlubení se propracovaným systémem vylepšování zbraní. Sbohem, Varmint Rifle s tlumičem, zásobníkem a teleskopem, teď půjde nejspíš vyměnit a vylepšit prakticky vše. A také to vypadá, že kvůli novým součástkám nebude třeba dojít až na konec hry ke Gun Runnerům, ale půjdou vyrobit de novo. Chcete na pušku přidělat teleskopický zaměřovač? Stačí v rozvalinách měst nalézt budík, globus, kobercpásku a francouzák a voilá! Můžete si na svou 10mm pistoli přilepit puškohled 8×25. A ještě za to dostanete expy.
Vypadá to, že se Bethesda poučila z krizového vývoje ve straně a společnosti. Je zřejmé, že dialogy neumí a když dojde na příběh a postavy, tak vůbec nechápe, o čem je řeč. Dobře, takže v nové hře tyhle věci pokud možno nebudou vůbec. Její vlajkové hry za posledních deset let lidé hráli jako sandbox (pískoviště, volná hra) - Skyrim á la "dokážu nakovat plnou truhlici dýk?", Fallout 3 "dokážu rozstřílet všechna ta vybuchující autíčka?" a podobně - takže nyní to bude sandbox totální. Zatímco Fallout 3 byl něco jako holý engine pro herní moddery, Fallout 4 jde ještě dál a nabízí přímo hráči přístup prakticky k editoru herního prostoru. Pokud jsme tedy doposud hráli volné a svobodné světy, ve kterých jsme nemohli nic dělat, nyní si budeme moci hrát a tento svět utvářet podstatně výrazněji, než jenom plněním bethesdích questů. Kromě určité personifikace Pustiny bude i možnost určité personifikace výzbroje. Zatímco ve Falloutu 1 si člověk mohl upgradnout plasmovku na turboplasmovku (wow!), ve dvojce byly nové zaměřovače a zásobníky (cool!) a v New Vegas dokonce i odlehčené pažbení (nice!), tak tady má být na sedm stovek modifikací. (BTW: Nepamatuji se, jak v FT:BOS, ale v modu FT:DAII se daly pušky modifikovat také.)
V tomto ohledu je dobré chápat Fallout 4 jako pokus o završení dlouhodobé snahy Bethesdy přijít s hrou nového řádu. Povede se jí to? Bethesdě? Noo... řekněme, že pověst nemá z nejlepších.

Takže doposud jsem jen nadšeně jásal a juchal nad novinkami a nyní pár slov k negativům. Bethesda již mnohokrát ukázala, že má úžasný talent vzít něco, co jinde vypadá super, multiplikovat to ad absurdum a čekat, že tisíckrát "wow!" jí vyhraje titul hry roku. Takže budeme mít tři desítky zbraní o sedmi stech modifikacích ve hře, jejíž předchozí díly člověk obvykle prošel se zbraněmi třemi. Herní časopisy budou vydávat na vnitřní dvoustránce kromě herních map také seznamy modifikací, kombinací, prekurzorů a efektů, aby si člověk mohl snadno najít cestu k pětici nejúčinnějších modifikací - nevěřím, že se tohle podaří vyvážit tak, aby každá modifikace měla cenu. Crafting. Opravdu mě bere ta představa, jak se člověk proplíží kolem ležení ožralých nájezdníků v troskách benzinky, aby se dostal k nářadí (anebo pošle psa, aby mu požadované donesl) a mohl si z propisky, trubky z bicyklu a hajzlzvonu udělat trubkovou pušku, svou první zbraň po půl hodině hraní. Věříte, že tomu tak bude? Spíš se bojím, že člověk vleze do jednoho baráku - tuna surovin. Druhý barák - tuna surovin. Třetí barák - tuna surovin a dvě unikátní plasmové pušky navíc. Pokud je možno "recyklovat" celý domek během okamžiku, pak by těch domků raději mělo být málo, anebo nároky na stavbu by měly být vysoké. Levelování. Bude možno hrát celou hru bez zabíjení? Protože pokud ne, jak k tomu přijde hráč, který jen střílí (expy za zabití), oproti hráči, který craftí, co to dá a ještě k tomu střílí? Nedopadne to jako ve Skyrimu, kde člověk prostě ková dýky tak dlouho, až je z něj super mág? Bude řízení osady a její obrany skutečně tak zábavné, jak o tom sním (od dob F:NV), anebo to bude hrubý tower defence "honem ještě dvě plamenometné věže sem, za dvacet šest sekund naběhne další vlna zergů"? Jiné firmě bych věřil, že to zvládne.
No, budiž. Uvidíme možná už letos na podzim.
Diskutovat o Falloutu 4 můžete tady a další recenzi si můžete přečíst na games.cz.
A já se jdu dívat na Krtečka.




... ARCHIV ...


Vault šílené brahmíny vytvářejí a spravují vaultmasteři JaW, Ratman, chekotay a smejki za přispění návštěvníků.
© JaW & Ratman & petruschka & Chekotay & Jay Kowalski & Daemon & Harley & Ještěr & Deimos & smejki 2001-2077
V grafickém zpracování jsou použity materiály z her: Fallout, Fallout 2 a Fallout Tactics © Interplay, Fallout 3 © Bethesda,
Přebírání materiálů z těchto stránek bez souhlasu autora je výslovně zakázáno
a trestáno celoživotně se vracejícími záchvaty úzkosti a provinilosti!

Staň se pomocníkem při tvorbě, nakrm Šílenou brahmínu!:)




Stránky v EN

No Mutants Allowed
Fallout Wiki
Fallout Database

Modifikace v CZ

Fallout:Resurrection
Fallout et tu
Fallout 2 Restoration Project a neof.patch
Fallout:BGE (dead)
Fallout:Yurop (dead)

Modifikace v EN

Vault-Tec Labs
Fallout 2 Restoration Project a neof.patch
Fallout of Nevada
MIB88: Megamod
Last Hope
Fallout et tu



Sponzoři VŠB

TOPlist





.. vstup do vaultu .. orientace .. vaultmasteři .. contact us .. irc channel .. kniha hostí .. fórum .. archiv..