.. vstup do vaultu .. orientace .. vaultmasteři .. contact us .. galerie .. kniha hostí .. fórum .. archiv ..
Chekotay, 2014-11-06 19:41:42,

BV: Anticena

Je to trochu zvláštní, ale když jsme hodnotili následující povídku, shodli jsme se všichni na tom, že je taková jako docela dobrá, ale to, v čem není dobrá, je takové kvality, že si zaslouží anticenu, tedy Kejdu. Však on nám autor, Lordus, ještě poděkuje, až klekne server FOnline. :)

Gang
Tína: 3
Viky: 3
Cheky: 3
Dawen:
3
Aranelka:
2- Lepsi prumer. Kdyby pointa nebyla tak na efekt a v podstate dost nelogicka, bylo by to za 2
Ssyx:
4 Po čtrnácté stránce jsem to vzdal. Za stejnou dobu, kterou jsem věnoval povídce, jsem přečetl Nekroskop II (360 stran)
Průměrná známka: 3
,1

Viky:
Po zkušenostch z minulých ročníků bylo první reakcí tl;dr. Ale dala jsem se na porotcování, číst musím, třeba to bude dobré. Nebylo. Styl vyprávění je suchopárný a zní jako ze záverečné zprávy o akci - ano, něco se stalo a bylo to dobrodružné, zajímavé a akční, ale já vám to shrnu do tří souvětí - a tak stále dokola. I to by se dalo snést, kdyby tak byl koncipován jen úvod k povídce, ale když ještě i na páté straně nic nenasvědčovalo změně v čtivější záležitost, kapitulovala jsem a přejela na poslední dvě strany. Ty taky nebyly o nic lepší, ale úplně špatné to také nebylo, tedy nebyl důvod pročítat se zbytkem. Jasná trojka a doporučení si příště vybrat jednu z popisovaných akcí a tu rozepsat. Předmluva je zbytečná, v dobré povídce takové drobné nesrovnalosti s kánonem her neruší a v nedobré je to stejně jedno.

Cheky:
Tahle věc je především dlouhá. Nejen, že jde o nejdelší povídku, které letos dorazila, ona je prostě d l o u h ááááááá. Ale ne úplně nudná.
Příběh popisuje kus hry Fallout Online a čtenářům Brahmíny jeho protagonisté nejsou neznámí. Odehrává se na plácku světa, který známe z původních Falloutů a využívá stejné reálie. Je to jednoduché vyprávění v minulém čase z pohledu vypravěče, takže žádná složitá vymyšlenost, která by nešla zvládnout, a technicky to autor celkem zvládá. Povídka má dvě naprosto zásadní chyby, které ji pohřbívají:
1) Není jen inspirována hrou, je otrocky popisná.
2) Vyvrcholení je vycucané z prstu.
Hned zkraje je předmluva, která nám říká, že příběh se odehrává v trochu jiném světě, než jaký známe a upozorňuje na mutanty a Rad-X. Následně v celé povídce jsou možná dvě zmínky o mutantech, Rad-X tam je používáno, ale rozdíl oproti Falloutu je nepatrný. Je to zbytečné. Následuje popis útoku a zmrtvýchvstání, ze kterého jsem pochopil hlavně tolik, že když je hráč ve FOnline zabit, začíná znovu s minimální výbavou. Následně přicházejí první náznaky skutečného dramatu, tedy rozkolu ve velení gangu. Hrdina je zajat, předveden rozvášněnému davu a krutě, ba přímo brutálně - vypuštěn. Ehm. Že by mu aspoň malíček zlomili... ne. Původně hrdina nechtěl jít z farmy do základny, neboť je to příliš daleko, šel tedy raději do Modocu. Když ho odtamtud vyhnali, náhle to na základnu už nebylo tak nepřekonatelně daleko, což je divné. Ale OK. Následuje cesta na jih. Hrdina je pořád tajemný jako hrad v Karpatech a při pašování balíčku do NCR rafinovaný jako bílý cukr, ale konečně se začínáme dozvídat, o co jde. Scéna se zrzkou prodávající vlastní dítě je pěkná, na druhou stranu, k čemu otrokářům bude kojenec? Kojenců si můžou vyrábět do aleleuja z vlastních zdrojů, abych tak řekl, pointa otrokářství je v tom, neplatit náklady na výrobu. Přichází hromádka tajemných náznaků, jednání s překupníkem, jednání s obchodníkem. Do hry vstupuje Fallout 3 s jednou z nejdebilnějších věcí (a to je v případě F3 co říct): obojkem pro otroky. Otrokářský obojek ve světě F3 je asi stokrát dražší, než otrok, který ho nosí, a když je použit, tak se zničí. Nemá to logiku a vtáhnutí tohohle do děje mění povídku ve frašku.
Následuje setkání se zálesákem, které je uvedeno popisem extrémně složité pasti, která funguje jen na lidi a ne na zvířata. Ale budiž, bral jsem to jako nástroj, jímž autor sděluje čtenáři, že zálesák je echt kovaný oldšetrhend. Pak je zde pěkná pasáž s mapami, ta se mi líbila a k postapu patří, akčoliv by zasloužila zpracovat spíše do LARPu, než do povídky. Zjišťujeme, že zálesák je úplný vinetů a hátatitla v jednom, to bude bezva, až vyrazí na cesty.
Opět se jede vlakem. Hádám, že v původně hraném příběhu se jednalo o nějaké rychlocestování. Vyzbrojování na cestu je trapné, logika "máme málo peněz, a tak nakoupíme draze" mi uniká a "ruční colt" je škaredý slepenec slov.
Putování je však stále ještě zajímavé, o tom žádná. Pak je uťato a děj se přesouvá zpátky na základnu, což je určitě mnohem lepší, než popisovat ten přesun znovu stejným stylem. Drama vývoje situace v gangu je ale takové hodně komediální. Ti lidé nevidí situaci nijak tragicky, je to jen hra, nové dobrodružství, na něž se vydají všichni velitelé a nechají doma jenom jednoho odhaleného zrádce se všemi tajnými informacemi. Takže celé to napětí, budované kolem chystané války gangů a nebezpečí ztráty území, je najednou shozeno tím, jak všichni čelnové gangu odjedou na dovolenou někam na druhý konec mapy. No, to se hodně nepodařilo.
Gang vstupuje do bunkru. To už je hodně nepovedené. Hlavní hrdina trousí informace velmi sporadicky, a je opravdu s podivem, že přemluvil vůbec někoho, aby s ním šel. Bitka s roboty, příjezd útočníků, které nikdo z hlídky na povrchu do poslední chvíle neviděl, nebo co... a poslední stránka, kde se má to celé obrátit, veliké salto, všechno je jinak. No, hm. Jako ano, v první chvíli jsem si řekl, jasně, byla tady tahle narážka, byla tady tahlencta narážka, hm, no jo. Jenže tahle povídka má 42 stran. To znamená, že si čtete čtyřicet jedna stran jednoho příběhu a pak jednu stranu něčeho úplně jiného a pokud se nejmenujete Phillip K. Dick, pak šance, že tohle napíšete dobře, je mizivá.
Zkrátka: Na to, jak je ta věc dlouhá, je její pointa hrozně slabá. Celou dobu je totiž řeč o putování a hledání na pozadí nelítostné války, ne o té nelítostné válce (která asi nebude tak úplně nelítostná, když si všichni velitelé mohou dovolit odjet na druhý konec světa). Navíc tenhle závěr otevírá otázky, jako proč vůbec někdo za něco bojuje, když se může kdykoliv sbalit a zajet se rekreovat támhle do hor. A zálesák, který kutí takovéhle super pasti, se ukáže jako totální trapka. Ve skutečnosti je to celé o tom, jak velká nula, která zpackala i přepad odřadu BoS, přechytračí úplně všechny a za cenu strašlivých výdajů a hrozného risku si pořídí trochu jetu, auto a jetou blondýnku. Hm. Fakt výhra.
Ještě před závěrečnou poradou gangu jsem tomu chtěl dát dvojku, protože to putování se mi líbilo, ale tohle teda ne.

Dawen:
Po třech stranách jsem s tím chtěl seknout, protože lepší už to stejně být nemohlo, ale pokračoval jsem dál. U čtrnácté mi Satan začal olizovat mozek a zbytek mám jako v mlze... Zbytečně dlouhé a absolutně nečtivé. Navíc úvod vysvětlující, že jde o Fallout Online, či co mi přišel trochu zbytečný, anžto jsem nepoznal rozdíl od ostatních Faloutích povídek v soutěži. Jasná Kejda, a to i přes to, že povídka je napsaná dobře – v technické rovině. Tedy tři a nominace na Anticenu, přestože nejde o dno Vemene.

Sdílet na Facebooku
Autor: raiderOdesláno: 15:04, 8.11.2014ID: 426f26Nahlásit Vaultmasterům
Jasné, že je poviedka dlhá, ono to chvíľu trvá, kým hrdina precestuje toľko kilometrov :-)
Dobre napísané, len ten záver...
Som zvedavý, či to autor plánoval od začiatku, alebo ho pri konci napadlo niečo ako "vau, to by bol zvrat".
Ale dobré to bolo.
Autor: LordusOdesláno: 15:25, 9.11.2014ID: 429574Nahlásit Vaultmasterům
Asi nastal čas, aby se Lordus vyjádřil.

Začnu výtkami.

Popisnost - jsem, resp. jsem si ji byl vědom. Bohužel, část povídky, od cestování v prachové bouři po její finální část, jsem dopisoval poslední den před uzávěrkou a zbylo mi na ní cca 4 hodiny času.
Původně jsem chtěl povídku seškrtat a defacto se zbavit všech popisných částí (znovuzrození, cesta vlakem, lesní past,...), ale tyto pasáže obsahovaly část děje, bez kterých by celek nedával smysl.
Proto mi nezbylo, než se rozhodnout. Povídku dopsat a zaslat ji, nebo povídku nedopsat a možná ji ani nedokončit. Vybral jsem si tu ***ší variantu :)

Proto s hodnocením, resp. s výtkami týkající se popisnosti naprosto souhlasím.

Co se týče druhé výtky, tj. vyvrcholení, tak zde se musím ohradit, že by byl vycucaný z prstu, teď budu spoilerovat (pokud by měl z hodnotících recenzentů vůli si tu povídku vůbec dočíst ;P )

1) Vyvrcholení je typicky fonlinovské téma. Hlavní hrdina zradí gang a i toho posledního přítele, kterého v gangu má. Ve fonline jste museli trávit spoustu času pro to, aby vaše online alter ego mohlo úspěšně fungovat .. levelovat postavu, doslova hodiny vyrábět a obchodovat zbraně, munici a zbroje, jen proto, aby jste je ztratili během minuty boje. NEBO jste mohli parazitovat na nějakém gangu, tj. snaze jiných lidí a v pro vás pravý čas jim desítky či stovky hodin jejich práce ukrást... jen proto, aby během několika málo týdnů či měsíců byl server zresetován a začalo se hrát zcela nanovo od nuly. Vyjma mezilidských vztahů, které již tak jednoduše zresetovat nejdou. Ta pomíjivost až částečně nesmyslnost zisku (auto, jet, zátky) představuje právě výše uvedené!!!

Cheky to vystihl přesně, jen se to jaksi nelíbilo :( V úvodu povídky jsem žádal o shovívavost v chápání Fonline švěta. Prý zbytečně, netřeba, dokonce mi byla i má prosba vyčtena. A tam kde jsem ji potřeboval, tak tam moje žádost zůstala nevyslyšena :/

2) Prakticky v každé kapitole je obsažena narážka nebo náznak, která by zpětně, po přečtení povídky, měla čtenáři osvětlit, že hlavní hrdina měl svůj plán od počátku v úmyslu. Egoistická ich forma psaní povídky. Tajemný tvůrce map byl obchodník i otrokář, vyznal se v cestování krajinou, obětoval lidi jen kvůli dosažení svého cíle. Hl. hrdina obětoval lidi okolo sebe, vyznal se v cestování krajinou, cestoval inkognito a snažil se, aby ho nikdo nepoznal, zejména jiní otrokáři,.. . Hlavní hrdina lže i svému největšímu spojenci. Pseudo záporný hrdina v předposlední pasáži doslova čtenáři sdělí, že hlavní hrdina je lhář a že mu v jeho záměru nevěří.

Navíc konflikt hlavního hrdiny s pseudozáporným hrdinou vznikl, jen aby se pseudozáporný hrdina odmítl, se svými lidskými zdroji, zapojit do akce, protože hlavní hrdina úmyslně lidskými zdroji plýtval (posílal do boje proti vycvičeným jednotkám bratrstva nafetovaný horlivý slováky (pardon, členy onoho horského kmene :)) ). Do akce se tak muselo zapojit přímo vedení gangu... a to vedlo k jeho přímé likvidaci členy účelově spojených nepřátelských gangů, kteří nutně museli získat výhodu v boji proti rozmáhajícího se NCR v severních městech, gauss.

Proto opravdu nechápu, jak někdo může tvrdit, že konec byl vycucaný z prstu, když byl postupně plánován již od samotného počátku a v náznacích byl čtenářům odhalován.

Odhalování jsem však ztížil.. nejprve jsem napsal narážku a teprve v následující nebo další kapitole jsem uvedl souvislost, tak aby záměr nebyl naopak moc čitelný (Např.: kapitola NCR - hl. hrdina si zakrývá tvář kapucí, aby ho nepoznali otrokáři nebo otroci, když si jde obhlédnout prodejnu otroků aby zjistil, jestli jsou bojový otroci vyprodaní. Teprve v další kapitole (identifikace map) se dozvídáme, že tajemný tvůrce map byl otrokář a poslední kapitole, kdy bojoví otroci přepadnou gang vlastně zjiš'tujeme, že hlavní hrdina se v NCR byl obhlédnutím otrokářů a nabízených otroků ujistit, jestli dohoda s nepřátelskými gangy platí. Byli vykoupeni (za účelem napadnutí gangu), tak asi platí.

Kruh spojen!

Nebo ne?

Ale jako člověk nad věcí připouštím, že záměr, který jsem jako autor měl, nemusel dost dobře v povídce fungovat, resp. se mi ho nemuselo podařit do povídky začlenit.

Proto jsem rád za odezvu, kterou jsem dostal. Ocenění anticenou si popravdě řečeno vážím. Vzhledem k tomu, že moje povídka skončila v hodnocení zhruba někde uprostřed a dostal jsem anticenu, tak pevně doufám, že některé pasáže musely být naopak lepší než dobré a to je pro mě v podstatně naopak vyznamenání :)

P.S.: Ostatní výtky - "dovolená" - alias rychlý přesun vozidly je fonlinovské, obojek - ani nevím, že nějaký ve F3 byl, tuto věc jsem napsal jen jako další narážku na otrokářskou minulost hlavního hrdiny
Autor: VikyOdesláno: 16:07, 9.11.2014ID: 7035eeNahlásit Vaultmasterům
Je to povídka, ne quest scenario z Fonline. Je v tom rozdíl, i kdybys se třeba stokrát zaklínal reáliemi ze světa FOnline.
Autor: chekotayOdesláno: 21:47, 9.11.2014ID: 7035eeNahlásit Vaultmasterům
No, to je ten problém, že my FOnline nehrajem, tak to v tom nikdo neviděl. Já jsem automaticky nahodil setting světa F2 a jel jsem podle něj. Možná jsi tam mohl prohodit nějaké náznaky, filosofické úvahy "Jinde je svět jinej, ale tady a teď je to jen o tom, okrádat nebo být okraden" nebo tak něco. My bychom ta za to patrně stejně zkritizovali, ale třeba by to dopadlo líp. :)
Narážky byly pro mě moc tajemné. Takže například:
- Hrdina si zakrývá tvář: OK, je mimo území gangu, jistě by ho konkurence ráda odkrouhla. Anebo má nějaké nevyřízené účtzy z minulosti.
- Tvůrce map byl otrokář. OK, proč ne, mohl to být nějaký Metzgerův pohůnek z Denu nebo kdo ví kdo, kdo ví odkud.
- Že jsou ti bojoví otroci z NCR jsem vůbec nepobral. Mohli být odkudkoliv z Pustiny.
- Že hrdina lže kamarádovi je těžké poznat, protože tam je každá postava jen epizodní.
- Sebevražedná mise slovenská: No jo, ale hrdina taky útočí a nebýt toho, že Apofisko stál v cestě výbuchu, tak by zhebl též (a vlastně zhebl, jen ve hře se respawnoval, ne?)
- Na mě Holokazima působil jako sympaťák, wtz, ale bylo mi ukradené, co říká, protože to je nějaká epizodní postavička.
No můžeme to probrat, jestli se budeš obtěžovat 5.12. do Brna na sraz. Mě se líbily ty jednotlivé obrazy, právě ty popisné věci, ale zbytek mi nefungoval. Myslím, že by se s tím dalo pracovat, seškrtat to a vybrousit pár zásadních pasáží; je samozřejmě otázka, jestli to má cenu.
Tak jako tak jsem rád, že i svět FOnline dodal svou povídku. V soutěži nás ještě čekají další zajímavé falloutí světy.
Jo a za nařčení z hraní F3 se omlouvám. :o)
Autor: LordusOdesláno: 21:58, 9.11.2014ID: 429574Nahlásit Vaultmasterům
Jinak já jsem rád za kritiku, protože se snad příště vyvaruji zásadních chyb. Revidovat již napsané a zveřejněné, to dle mého smysl už nemá.

Přišel mi email s termínem srazu a ještě si to musím promyslet. Určitě bych se předání anticeny nebál. Nejspíše bych při té příležitosti mohl autorsky přečíst pár desítek stran z mého díla, jak se to při podobných příležitostech dělává :))), ale patrně budu někde trávit předvánoční atmosféru. Ale ještě se to pokusím promyslet. ;)
Autor: chekotayOdesláno: 23:38, 9.11.2014ID: 7035eeNahlásit Vaultmasterům
Na foru je topic: http://forum.madbrahmin.cz/viewtopic.php?f=26&t=12345&start=120
Přidat komentář

Pravidla diskuse

  • Příspěvky nesmí porušovat platný právní řád České republiky ani nabádat k jeho porušování.
  • Příspěvky nesmí obsahovat reklamu.
  • Příspěvky nesmí být přehnaně vulgární nebo primitivní.
  • Žádné příspěvky typu "První !!69".
Za porušení pravidel hrozí smazání příspěvku, permanentní BAN nebo kontaktování Policie ČR. Provozovatel si vyhrazuje právo uchovávat, zaznamenávat a v případě potřeby zveřejnit IP adresy všech přispívajících. Jakékoliv připomínky prosím pište na adresu abuse (zavináč) madbrahmin (tečka) cz.

Jak vypadá BAN na madbrahmin.cz? Spočívá v přidání Vaší IP adresy do firewallu přímo na serveru - cokoliv pod madbrahmin.cz tedy pro Vás přestane ve světě internetu existovat. Madbrahmin.cz se ve Vašem prohlížeči již nikdy nenačte.