Vault šílené brahmíny - největší stránka o sérii Fallout v češtině i slovenčine | Fallout 1, Fallout 2, Fallout Tactics, Fallout 3, Fallout New Vegas, FOnline, Fallout 4
... vstup do vaultu ... orientace ... vaultmasteři ... kontakt ... poslat novinku ... fórum ... archiv ..

Fallout

novinky
recenze
návod
města
náhodné lokace
postavy
spolubojovníci
vault-boyové
holodisky
konce
texty ze hry
vychytávky
archiv zvuků
screenshoty
demo
wiki
fórum
download

Fallout 2

novinky
recenze
návod
města
náhodné lokace
postavy
spolubojovníci
předměty
zbraně
brnění
automobil
holodisky
karmické tituly
konce
texty ze hry
kulturní odkazy
zajímavé sejvy
vychytávky
screenshoty
archiv zvuků
mapper
modifikace
wiki
fórum
download

Fallout Tactics

novinky
recenze
návod
charakter
mise
náhodné lokace
zbraně
brnění
vozidla
holodisky
drogy
screenshoty
multiplayer
hrajeme po netu
tipy a triky
editing
obličeje
modifikace
wiki
fórum
download

Fallout: New Vegas

novinky
recenze
hráčské recenze
návod
spolubojovníci
screenshoty
videa
zbraně
download
wiki
fórum

FOnline

novinky
faq
fórum
FOnline: 2238
status
server-boy 2238
manuál
mapy
instalace
screenshoty
gang VŠB
wiki-boy 2000
download
The Life After
status
manuál

Společné

bible
časová osa
bestiář
pitevna
traity
perky
technologie
zbraně vs. realita
bugy
tajemná tajemství
technické problémy
licence

Fallout projekty

Fallout Online (V13)
Fallout 4
Fallout 3: Van Buren

Příbuzné hry

Arcanum
AshWorld
Fallout: BOS
Fallout 3
Fallout: PNP
Fallout: Warfare
Fallout Tycoon
Lionheart
STALKER
Borderlands

Hry naživo

Fallout LARP
Fallout RP
download

Soutěže

O brahmíní vemeno
screenshot měsíce
žebříček charakterů
žebříček kr. zásahů
masový hrob
rychlonožka

Zábava

povídky
poezie
knihy
komiksy
filmy
hudba
kvízy
humor

Různé

články
rozhovory
jak přežít
wallpapery
bannery
průzkum
srazy a setkání
IRC channel
odkazy

Vault šílené brahminy - největší stránka o sérii Fallout v češtině a slovenčine.



Analýza questu - Tenpenny Tower

Autor článku: Shamus

Překlad: Smejki


Narazil jsem na velmi přesvědčivý článek, který stojí na tvrzení, že největší problém Falloutu 3 rozhodně není technické zpracování (bůhví proč si to o staromilcích myslí milovníci F3), alébrž plytkost a jistá nesmyslnost questů a nesoudržnost světa. Pán jménem Shamus Young se jal analyzovat několik "průserových" questů. Vybral jsem si k překladu quest Tenpenny Tower, který vystrkuje růžky brnkáním na strunu rasistické otázky. Jak moc kvalitně? Nenávist vůči ghoulům je věc známá již z předchozích dílů. Jak to ovšem pojali tvůrci F3? No, řekněme divně. Musím říct, že mi Shamus na mnoha místech mluví z duše. A nutno podotknouti, že rozhodně nejde o nějaký nenávistný nostalgický plivanec, ale o skutečně kvalitní zamyšlení se nad tím, jakých zásadních chyb se při psaní falloutích příběhů tvůrci dopustili.

Jak jsem již zmínil, Shamus analyzoval několik dalších questů. Pokud bude zájem, přeložím i další. Prosím, vyjádřete se k této nabídce v komentářích.

Varování: Následující překlad obsahuje řešení celého questu, takže jde o spoiler všech spoilerů.


****************************************************************************************************************

Tak tady je další quest, který mě neuvěřitelně točí (Ano, tento pán analyzoval již několik questů v F3. A pokud bude zájem, přeložím i jiné jeho práce - pozn. překl.). Není to ten úplně nejhorší příklad psaní příběhu hry (Tento prim nese hlavní příběhová linie). Tenhle mě prostě jen strašně dlouho štval i po jeho splnění.

Několik lidí tvrdí, že questy ve Falloutu 3 jsou mělké a nesmyslné. Někteří jsou jimi vážně znechuceni. Společně se shodnou na těchto dvou věcech:

1. Questy v F3 jsou stupidní v porovnání se starými díly
2. Questy ve Falloutu 3 jsou mnohem lepší než v Oblivionu


Pojďme se nyní na jeden quest vrhnout

Nejprve mi však dovolte vyslovit stanoviska.

Ghoulové

... jsou lidé, kteří pod náporem vysokých dávek radiace začali vypadat jako seschlé ovoce. Hra neustále naráží na fakt, že jsou považováni za méněcenné. Spousta lidí ghouly nenávidí, proto to mají ve světě skutečně težké. Pustinné rádio občas vysílá poučení o tom, že ghoulové jsou též lidmi jako všichni ostatní, což se zdá být jasné všem kromě ghoulů samotných. Ghoulové normální lidi nazývají "lidé" anebo "smoothskins (hladké kůže)". Takže to vypadá, že jediný, kdo tvoří dojem, že ghoulové nejsou lidmi, jsou ghoulové sami. Vím, že bych prostě dvouokým lidem neříkal "Jak se máš, lidská bytosti?" pokud bych o jedno oko přišel.

Zmatky dělá i fakt, že existují ghoulové, kteří jsou skutečnými zrůdami. Někteří ghoulové jsou divocí a jiné neghoulí osoby napadají na potkání. Potíž je v tom, že hra nevysvětluje, co z normálního ghoula udělá ghoula divokého. Neočekávám, že by hra měla jasně definovat ghoulí fisiologii. Vlastně by bylo dostatečně přesvědčivé, kdyby různí lidé měli různé názory na ghoulí otázku a vy osobně byste se museli rozhodnout čemu věřit. Ale hra nic takového nepřináší, s nikým si o tom nepromluvíte.Vždyť kdyby nějaký chlap odmítl obchodovat s váženým a ctnostným Afroameričanem ze strachu, že by se z něj vyklubal drogový dealer a gangster, všichni bychom se shodli na tom, že je to jen předpojatý magor. Jenže Fallout 3 se zjevně snaží brát nenávist ke ghoulům jako rovnou dnešnímu rasismu, a to zkrátka nesedí. Jak jsem zmínil, existuje možnost, že se jakýkoliv ghoul může za nějakých okolností změnit v divokou bytost. Nevíme o tom nic. Navíc ghoulové byli vystaveni vysokým dávkám radiace a jako takoví dost září. Lidé by se jim vyhýbali již tohoto důvodu.

Tenpenny Tower

... je vysoká budova uprostřed pustin a je asi nejhezčím místem ve hře. Každý ve hře tvrdí, že obyvatelé Tenpenny Tower patří mezi "bohatou smetánku".

No jo, ale co to znamená? Nikdo ve hře nic neprodukuje. Narozdíl od starých dílů zde nikdo nevlastní farmy, z kterých by se škudlilo na mizernou existenci. Můžete projít celou pustinu a nikde neuvidíte jedinou farmu, zahradu...nic. (Někdo sice vlastní brahminy, ale není vůbec jasné, co žerou). Všichni se celý den jen motají odnikud nikam. Lidi na konci dne zajdou do baru a utratí zde své zátky za chlast. Jenže nikde ve hře není vysvětleno, kde tito lidé svoje jmění vydělávají, kde berou jídlo nebo co je živí. (Nebo odkud pochází chlast, vzhledem k nedostatku surovin)

Co dělá lidi z Tenpenny Tower bohatými? Jejich krásné šaty? Jejich čistá budova? V tom případě je velmi těžké je nenávidět. Ti bohatí lidé nijak neprofitují na úkor druhých třeba drancováním, otrokářstvím nebo podváděním partnerů. Oni se prostě jen mají dobře. Prostě dělají to samé, co ostatní na světě.(Nic)

Nadruhém konci mapy nalezneme údajně nebohaté Rivet City, v němž žít není žádný hřích. Zdejší obyvatelé by jen potřebovali vytřít podlahu a natřít nanovo své kajuty. Hezčího oblečení je dostatek a je levné - mnohem levnější než zbraně, jež třímá kdekdo - takže není jasné, proč si jedinou noc neodpustí chlast a nekoupí si odpovídající oblečení.

Opět - hra nemusí jasně vysvětlovat a definovat ekonomický model herního světa a může být i celkem nesmyslný. Jenže pak by nás neměla zatahovat do třídní nenávisti vůči těm zlýýýým lidem z Tenpenny Tower kvůli...čemu vlastně? Kvůli tomu, že si perou oblečení? Že si semtam vytřou podlahu?

Jde o klasickou Achillovu patu RPG světů: Nenabídnout větší hloubku, než vyžadují proměnné v nastavení enginu.

Quest

Hra nabízí následující situaci:

Roy Phillips je ghoul, který chce žít v Tenpenny Tower. Má peníze na zaplcení "vstupného", ale oni se s ním nechtějí bavit, protože jsou jen banda antighoulích nevraživců. Roy slibuje pomstu a nasraně odkráčí.

Poznamenejme, že nikdo ve hře si pobyt v Tenpenny Tower ani koupit nemůže. A pokud Roye na místě zabijete, zjistíte, že u sebe žádnou nadutou šrajtofli nenosí. Takže je vážně šílené, že mu nechtějí prodat byt, který není na prodej, a za sumu, kterou Roy nezná a ani nemá.

Když vstoupíte do Tenpenny Tower, zjistíte, že o ghoulech se tu čile mluví jako by byli všichni divokými zvířaty. (Pak také ovšem lze Royovo agresivní chování považovat za známky divočení). Vážně vypadají jako banda slepých nesnášenlivců, i když v porovnání s "hodnými" lidmi z pustin, kteří vám vyhrožují zabitím za jakoukoliv maličkost, vystupují značně lépe.

Vyděšení Royovými sliby o posmtě se rozhodnou, že by měl být zabit.

Roy bydlí v jakýchsi tunelech metra blízko Tenpenny. Je chráněn armádou divokých ghoulů. (Není jasné, jak je kontroluje, pokud vůbec, ale rozhodně jim Roy nevadí).

Plánuje vzít Tenpenny Tower stečí, zabít obyvatele a převzít vládu nad místem. Máte na výběr tři možnosti:

1. Pomoci Royovi vyhladit Tenpenny Tower otevřením sklepního vchodu zevnitř a umožnit mu tak obejít opevnění okolo budovy. Tak to je zcela špatně. Nenávidět lidi jen proto, že jsou bohatí, není o nic lepší než nenávidět lidi za to, že jsou ghoulové. Napomáhat ve vyvražďování budovy plné civilistů je totální špatnost. I kdyby to byli všichni blbci.

2. Navrátit se do Tenpenny Tower a (pokud máte dostečný speech skill a charisma) přesvědčit lidi aby zahodili své antighoulí přesvědčení a pustili Roye dovnitř. To je opět totální kravina. Nehledě na nesnášenlivce, Roy vyhrožuje, že se dovnitř doslova provraždí. To skutečně není někdo, koho byste chtěli za souseda. Kdo ví, co by chtěl udělat, pokud by byl vpuštěn? Byla by to správná volba pro slušného, mírného a hodného ghoula. Ale vpuštění agresivního surovce, jako je Roy, by nezlepšilo názor lidí na ghouly. A pravděpodobně by to způsobilo víc škody než užitku celému ghoulímu druhu v jejich cestě za uznáním člověčenství.

3. Zabít Roye a jeho pomocníky. Nebyl jsem z této možnosti nadšen. Bylo by mnohem lepší nacpat do tohoto týpka nějakou slušnost namísto instantního odstřelení. Jenže hra vám to ani nedovolí. Nicméně, předpoklad volby hráče je nastaven na pomoc Royovi, což tedy vyznívá jako to nejmeší zlo, jaké můžeme zvolit. Vlastně by vám hra měla dovolit zabít Roye a ponechat jeho (dva) následovníky osudu. Sami o sobě totiž nic násilného neudělají. Ale quest je nastaven tak, že se dá splnit jen zabitím všech třech. Nechť žije logika.

4. Fajn. Nakonec můžete zmizet a nechat quest nesplněný. To je za daných možností a okolností nejspravedlivější volba. Problém je, že není na výběr více citlivých možností.

Nutno podotknouti, že v porovnání s pustinným standartem, není Royův úkryt vůbec špatný. Je čistý a bezpečný (pro ghouly) a zcela jistě lepší, než boudy z rezavého vlnitého plechu, v nichž žije spousta lidí. Roy sám je v porovnání s ostatními celkem slušný zazobanec.

Jednu možnost - která podle mě dává největší smysl- si zkrátka vybrat nemůžete. A to přesvědčit Roye k jiným činům. Žije na celkem decentním místě, avšak pro něj jen není dost dobré a má v plánu zabíjet lidi, aby se měl lépe. Roy je ten hlavní problém a řešení situace by mělo být soustředěno na něj. Hra by měla větší smysl, pokud by vám dovolovala vybrat třeba následující:

1. Pomoci Royovi zjistit, že jeho současné bydliště je vlastně celkem dobré.

2. Zmínit se Royovi o ghoulím městě v DC, kde by byl jistě vítán a které je takřka tak pěkné jako Tenpenny Tower (Myslím, že dokonce byly použity stejné kusy interiéru. Jen by tam potřebovali více světel a košťat, aby se mohli s Tenpenny Tower rovnat.) Tohle je snad nezřetelnější řešení. Roy by najednou žil na fantastickém místě. Byl by vítán. Pravděpodobně by po něm ani nechtěli žádné peníze, což znamená, že by kvanta svých neexistujících peněz mohl utratit za něco jiného. Jenže hra vám prostě nedovolí se o ghoulím městě třeba jen zmínit. Dokonce ani když jste jej už navštívili a získali tam přátele.

3. Pesvědčit Roye, aby veškerou moc namísto dobývání Tenpenny Tower soustředil na vymlácení nějaké nájezdnické díry někde v pustinách a aby své zátky použil na vypulírování místa a na jeho fungování podle svých představ. Svět by se stal lepším místem snížením počtu bezpečných přístavů, z nichž by mohli nájezníci útočit. Stal by se lepším díky zřízení další bezpečné enklávy pro ghouly. A dokonce by lidé nenávidějící ghouly viděli, že jsou předměty jejich zášti hodné a prospěšné bytosti.

Vybral jsem si obranu pomýlených obyvatel Tenpenny Tower a zabít Roye. Jenže to hra ve svých očích viděla jako ZLÝ akt. Cápek v rádiu - jakési svědomí celé hry - mě dokonce nazval "pytlem sraček" a rozpovídal se o tom, že jsem "zmasakroval" ghouly. Zřejmě tedy zabití člověka, který plánuje masové vraždění, ze mě dělá.... rasistu?

Není to jen špatně napsaný quest. Je to doslova zavrženíhodné. Podle morálního kompasu představovanému systémem karmy (a jeden by řekl, že i samotnými designéry hry) je horší být bohatý nesnášenlivec (kde "bohatost" je jen jakási nálepka daná hrou bez jakéhokoliv kontextu, a kde "nesnášenlivost" je postoj, který může a nemusí být fér vzhledem ktomu, jak moc jsou ghoulové lidem nebezpeční) než být masový vrah a zloděj. Obyvatelé Tenpenny Tower Roye nijak neutlačovali, nic mu nebrali. Jen s ním nechtěli jednat a obchodovat. A od chvíle, kdy je jasné, že je to krvežíznivý magor, dojdou k správnému rozhodnutí.

Nejde o jediný quest, který se snaží sdělit, že "rasismus je špatný". Jinde ve hře je doupě velmi vstřícných upírů - lidí žijících díky pití lidské krve. Brání se nařčení z kanibalismu (OK, nejste obyčejní kanibalové, jste odporní kanibalové.) Touží po hráčově porozumění navzdory faktu, že jejich přežití závisí na přísunu čerstvých obětí. Opět karma karma svým hodnocením míří zcela mimo. Je totiž špatné je zabít a je dobré přesvědčit blízkou vesnici, aby je zásobovala čerstvou krví výměnou za vzájemné nenapadání. Hádám, že je naprosto v pořádku, pokud jste velmi zdvořilí, celou vesnici zotročit a tvrdit, že jste se jen spletli.

Myslím, že pokud chcete jen běhat a střílet na všechno, co se hne, tyto questy zcela postačí. Jenže velmi často se snaží ve své "hluboké škole hrou" řešit dospělá témata jako je rasismus a třídní zášť. A často tak působí směšně.


KOMENTUJTE



Staň se pomocníkem při tvorbě, nakrm Šílenou brahmínu!:)




Stránky v EN

No Mutants Allowed
Fallout Wiki
Fallout Database

Modifikace v CZ

Fallout:Resurrection
Fallout et tu
Fallout 2 Restoration Project a neof.patch
Fallout:BGE (dead)
Fallout:Yurop (dead)

Modifikace v EN

Vault-Tec Labs
Fallout 2 Restoration Project a neof.patch
Fallout of Nevada
MIB88: Megamod
Last Hope
Fallout et tu



Sponzoři VŠB

TOPlist





.. vstup do vaultu .. orientace .. vaultmasteři .. contact us .. irc channel .. kniha hostí .. fórum .. archiv..