Narazil jsem na velmi přesvědčivý článek,
který stojí na tvrzení, že největší problém Falloutu 3 rozhodně není
technické zpracování (bůhví proč si to o staromilcích myslí milovníci
F3), alébrž plytkost a jistá nesmyslnost questů a nesoudržnost světa.
Pán jménem Shamus Young se jal analyzovat několik "průserových" questů.
Vybral jsem si k překladu quest Tenpenny Tower, který vystrkuje růžky
brnkáním na strunu rasistické otázky. Jak moc kvalitně? Nenávist vůči
ghoulům je věc známá již z předchozích dílů. Jak to ovšem pojali tvůrci
F3? No, řekněme divně. Musím říct, že mi Shamus na mnoha místech mluví
z duše. A nutno podotknouti, že rozhodně nejde o nějaký nenávistný
nostalgický plivanec, ale o skutečně kvalitní zamyšlení se nad tím,
jakých zásadních chyb se při psaní falloutích příběhů tvůrci dopustili.
Jak jsem již zmínil, Shamus analyzoval několik dalších questů. Pokud
bude zájem, přeložím i další. Prosím, vyjádřete se k této nabídce v
komentářích.
Varování: Následující překlad obsahuje řešení celého questu, takže jde o spoiler všech spoilerů.
****************************************************************************************************************
Tak tady je další quest, který mě neuvěřitelně točí (Ano, tento pán
analyzoval již několik questů v F3. A pokud bude zájem, přeložím i jiné
jeho práce - pozn. překl.). Není to ten úplně nejhorší příklad psaní
příběhu hry (Tento prim nese hlavní příběhová linie). Tenhle mě prostě
jen strašně dlouho štval i po jeho splnění.
Několik lidí tvrdí, že questy ve Falloutu 3 jsou mělké a nesmyslné.
Někteří jsou jimi vážně znechuceni. Společně se shodnou na těchto dvou
věcech:
1. Questy v F3 jsou stupidní v porovnání se starými díly
2. Questy ve Falloutu 3 jsou mnohem lepší než v Oblivionu
Pojďme se nyní na jeden quest vrhnout
Nejprve mi však dovolte vyslovit stanoviska.
Ghoulové
... jsou lidé, kteří pod náporem vysokých dávek radiace začali vypadat
jako seschlé ovoce. Hra neustále naráží na fakt, že jsou považováni za
méněcenné. Spousta lidí ghouly nenávidí, proto to mají ve světě
skutečně težké. Pustinné rádio občas vysílá poučení o tom, že ghoulové
jsou též lidmi jako všichni ostatní, což se zdá být jasné všem kromě
ghoulů samotných. Ghoulové normální lidi nazývají "lidé" anebo
"smoothskins (hladké kůže)". Takže to vypadá, že jediný, kdo tvoří
dojem, že ghoulové nejsou lidmi, jsou ghoulové sami. Vím, že bych
prostě dvouokým lidem neříkal "Jak se máš, lidská bytosti?" pokud bych
o jedno oko přišel.
Zmatky dělá i fakt, že existují ghoulové, kteří jsou skutečnými
zrůdami. Někteří ghoulové jsou divocí a jiné neghoulí osoby napadají na
potkání. Potíž je v tom, že hra nevysvětluje, co z normálního ghoula
udělá ghoula divokého. Neočekávám, že by hra měla jasně definovat
ghoulí fisiologii. Vlastně by bylo dostatečně přesvědčivé, kdyby různí
lidé měli různé názory na ghoulí otázku a vy osobně byste se museli
rozhodnout čemu věřit. Ale hra nic takového nepřináší, s nikým si o tom
nepromluvíte.Vždyť kdyby nějaký chlap odmítl obchodovat s váženým a
ctnostným Afroameričanem ze strachu, že by se z něj vyklubal drogový
dealer a gangster, všichni bychom se shodli na tom, že je to jen
předpojatý magor. Jenže Fallout 3 se zjevně snaží brát nenávist ke
ghoulům jako rovnou dnešnímu rasismu, a to zkrátka nesedí. Jak jsem
zmínil, existuje možnost, že se jakýkoliv ghoul může za nějakých
okolností změnit v divokou bytost. Nevíme o tom nic. Navíc ghoulové
byli vystaveni vysokým dávkám radiace a jako takoví dost září. Lidé by
se jim vyhýbali již tohoto důvodu.
Tenpenny Tower
... je vysoká budova uprostřed pustin a je asi nejhezčím místem ve hře.
Každý ve hře tvrdí, že obyvatelé Tenpenny Tower patří mezi "bohatou
smetánku".
No jo, ale co to znamená? Nikdo ve hře nic
neprodukuje. Narozdíl od starých dílů zde nikdo nevlastní farmy, z
kterých by se škudlilo na mizernou existenci. Můžete projít celou
pustinu a nikde neuvidíte jedinou farmu, zahradu...nic. (Někdo sice
vlastní brahminy, ale není vůbec jasné, co žerou). Všichni se celý den
jen motají odnikud nikam. Lidi na konci dne zajdou do baru a utratí zde
své zátky za chlast. Jenže nikde ve hře není vysvětleno, kde tito lidé
svoje jmění vydělávají, kde berou jídlo nebo co je živí. (Nebo odkud
pochází chlast, vzhledem k nedostatku surovin)
Co dělá lidi z Tenpenny Tower bohatými? Jejich krásné šaty? Jejich
čistá budova? V tom případě je velmi těžké je nenávidět. Ti bohatí lidé
nijak neprofitují na úkor druhých třeba drancováním, otrokářstvím nebo
podváděním partnerů. Oni se prostě jen mají dobře. Prostě dělají to
samé, co ostatní na světě.(Nic)
Nadruhém konci mapy nalezneme údajně nebohaté Rivet City, v němž žít
není žádný hřích. Zdejší obyvatelé by jen potřebovali vytřít podlahu a
natřít nanovo své kajuty. Hezčího oblečení je dostatek a je levné -
mnohem levnější než zbraně, jež třímá kdekdo - takže není jasné, proč
si jedinou noc neodpustí chlast a nekoupí si odpovídající oblečení.
Opět - hra nemusí jasně vysvětlovat a definovat ekonomický
model herního světa a může být i celkem nesmyslný. Jenže pak by nás
neměla zatahovat do třídní nenávisti vůči těm zlýýýým lidem z Tenpenny
Tower kvůli...čemu vlastně? Kvůli tomu, že si perou oblečení? Že si
semtam vytřou podlahu?
Jde o klasickou Achillovu patu RPG světů: Nenabídnout větší hloubku, než vyžadují proměnné v nastavení enginu.
Quest
Hra nabízí následující situaci:
Roy Phillips je ghoul, který chce žít v Tenpenny Tower. Má peníze na
zaplcení "vstupného", ale oni se s ním nechtějí bavit, protože jsou jen
banda antighoulích nevraživců. Roy slibuje pomstu a nasraně odkráčí.
Poznamenejme, že nikdo ve hře si pobyt v Tenpenny Tower ani koupit
nemůže. A pokud Roye na místě zabijete, zjistíte, že u sebe žádnou
nadutou šrajtofli nenosí. Takže je vážně šílené, že mu nechtějí prodat
byt, který není na prodej, a za sumu, kterou Roy nezná a ani nemá.
Když vstoupíte do Tenpenny Tower, zjistíte, že o ghoulech se tu čile
mluví jako by byli všichni divokými zvířaty. (Pak také ovšem lze Royovo
agresivní chování považovat za známky divočení). Vážně vypadají jako
banda slepých nesnášenlivců, i když v porovnání s "hodnými" lidmi z
pustin, kteří vám vyhrožují zabitím za jakoukoliv maličkost, vystupují
značně lépe.
Vyděšení Royovými sliby o posmtě se rozhodnou, že by měl být zabit.
Roy bydlí v jakýchsi tunelech metra blízko Tenpenny. Je chráněn armádou
divokých ghoulů. (Není jasné, jak je kontroluje, pokud vůbec, ale
rozhodně jim Roy nevadí).
Plánuje vzít Tenpenny Tower stečí, zabít obyvatele a převzít vládu nad místem. Máte na výběr tři možnosti:
1. Pomoci Royovi vyhladit Tenpenny Tower otevřením sklepního vchodu zevnitř a umožnit mu tak obejít opevnění okolo budovy.
Tak to je zcela špatně. Nenávidět lidi jen proto, že jsou bohatí, není
o nic lepší než nenávidět lidi za to, že jsou ghoulové. Napomáhat ve
vyvražďování budovy plné civilistů je totální špatnost. I kdyby to byli
všichni blbci.
2. Navrátit se do Tenpenny Tower a (pokud máte dostečný speech skill
a charisma) přesvědčit lidi aby zahodili své antighoulí přesvědčení a
pustili Roye dovnitř. To je opět totální kravina. Nehledě na
nesnášenlivce, Roy vyhrožuje, že se dovnitř doslova provraždí. To
skutečně není někdo, koho byste chtěli za souseda. Kdo ví, co by chtěl
udělat, pokud by byl vpuštěn? Byla by to správná volba pro slušného,
mírného a hodného ghoula. Ale vpuštění agresivního surovce, jako je
Roy, by nezlepšilo názor lidí na ghouly. A pravděpodobně by to
způsobilo víc škody než užitku celému ghoulímu druhu v jejich cestě za
uznáním člověčenství.
3. Zabít Roye a jeho pomocníky. Nebyl jsem z této možnosti
nadšen. Bylo by mnohem lepší nacpat do tohoto týpka nějakou slušnost
namísto instantního odstřelení. Jenže hra vám to ani nedovolí. Nicméně,
předpoklad volby hráče je nastaven na pomoc Royovi, což tedy vyznívá
jako to nejmeší zlo, jaké můžeme zvolit. Vlastně by vám hra měla
dovolit zabít Roye a ponechat jeho (dva) následovníky osudu. Sami o
sobě totiž nic násilného neudělají. Ale quest je nastaven tak, že se dá
splnit jen zabitím všech třech. Nechť žije logika.
4. Fajn. Nakonec můžete zmizet a nechat quest nesplněný. To je za daných možností a okolností nejspravedlivější volba. Problém je, že není na výběr více citlivých možností.
Nutno podotknouti, že v porovnání s pustinným standartem, není Royův
úkryt vůbec špatný. Je čistý a bezpečný (pro ghouly) a zcela jistě
lepší, než boudy z rezavého vlnitého plechu, v nichž žije spousta lidí.
Roy sám je v porovnání s ostatními celkem slušný zazobanec.
Jednu možnost - která podle mě dává největší smysl- si zkrátka vybrat
nemůžete. A to přesvědčit Roye k jiným činům. Žije na celkem decentním
místě, avšak pro něj jen není dost dobré a má v plánu zabíjet lidi, aby
se měl lépe. Roy je ten hlavní problém a řešení situace by mělo být
soustředěno na něj. Hra by měla větší smysl, pokud by vám dovolovala
vybrat třeba následující:
1. Pomoci Royovi zjistit, že jeho současné bydliště je vlastně celkem dobré.
2. Zmínit se Royovi o ghoulím městě v DC, kde by byl jistě vítán
a které je takřka tak pěkné jako Tenpenny Tower (Myslím, že dokonce
byly použity stejné kusy interiéru. Jen by tam potřebovali více světel
a košťat, aby se mohli s Tenpenny Tower rovnat.) Tohle je snad
nezřetelnější řešení. Roy by najednou žil na fantastickém místě. Byl by
vítán. Pravděpodobně by po něm ani nechtěli žádné peníze, což znamená,
že by kvanta svých neexistujících peněz mohl utratit za něco jiného.
Jenže hra vám prostě nedovolí se o ghoulím městě třeba jen zmínit.
Dokonce ani když jste jej už navštívili a získali tam přátele.
3. Pesvědčit Roye, aby veškerou moc namísto dobývání Tenpenny
Tower soustředil na vymlácení nějaké nájezdnické díry někde v pustinách
a aby své zátky použil na vypulírování místa a na jeho fungování podle
svých představ. Svět by se stal lepším místem snížením počtu bezpečných
přístavů, z nichž by mohli nájezníci útočit. Stal by se lepším díky
zřízení další bezpečné enklávy pro ghouly. A dokonce by lidé
nenávidějící ghouly viděli, že jsou předměty jejich zášti hodné a
prospěšné bytosti.
Vybral jsem si obranu pomýlených obyvatel Tenpenny Tower a zabít Roye. Jenže to hra ve svých očích viděla jako ZLÝ
akt. Cápek v rádiu - jakési svědomí celé hry - mě dokonce nazval
"pytlem sraček" a rozpovídal se o tom, že jsem "zmasakroval" ghouly.
Zřejmě tedy zabití člověka, který plánuje masové vraždění, ze mě
dělá.... rasistu?
Není to jen špatně napsaný quest. Je to doslova zavrženíhodné. Podle
morálního kompasu představovanému systémem karmy (a jeden by řekl, že i
samotnými designéry hry) je horší
být bohatý nesnášenlivec (kde "bohatost" je jen jakási nálepka daná
hrou bez jakéhokoliv kontextu, a kde "nesnášenlivost" je postoj, který
může a nemusí být fér vzhledem ktomu, jak moc jsou ghoulové lidem
nebezpeční) než být masový vrah a zloděj. Obyvatelé Tenpenny
Tower Roye nijak neutlačovali, nic mu nebrali. Jen s ním nechtěli
jednat a obchodovat. A od chvíle, kdy je jasné, že je to krvežíznivý
magor, dojdou k správnému rozhodnutí.
Nejde o jediný quest, který se snaží sdělit, že "rasismus je špatný".
Jinde ve hře je doupě velmi vstřícných upírů - lidí žijících díky pití
lidské krve. Brání se nařčení z kanibalismu (OK, nejste obyčejní
kanibalové, jste odporní kanibalové.) Touží po hráčově porozumění
navzdory faktu, že jejich přežití závisí na přísunu čerstvých obětí.
Opět karma karma svým hodnocením míří zcela mimo. Je totiž špatné je
zabít a je dobré přesvědčit blízkou vesnici, aby je zásobovala čerstvou
krví výměnou za vzájemné nenapadání. Hádám, že je naprosto v pořádku,
pokud jste velmi zdvořilí, celou vesnici zotročit a tvrdit, že jste se
jen spletli.
Myslím, že pokud chcete jen běhat a střílet na všechno, co se hne, tyto
questy zcela postačí. Jenže velmi často se snaží ve své "hluboké škole
hrou" řešit dospělá témata jako je rasismus a třídní zášť. A často tak
působí směšně.
KOMENTUJTE