Shamus Young si tentokráte vzal na paškál levnou zápletku, která stojí
za odpálením Megatonu. Sám si myslím, že by se za ní styděl i autor
nejprůměrnějšího Harlequina. Ne tak Bethesda, která celou zoufalost
(nad kterou je radno radši nepřemýšlet) kamufluje dech beroucím výbuchem
jaderné pumy. Vzhledem k tomu, že se Bethesda celým questem chlubila už
v presentačních videích, asi žádné informace nelze považovat za
spoilery. Dost řečí. Tady je překlad:
****************************************************************************************************************
Rozhodně nejde o nejhorší quest ve hře. Ovšem z pisatelského
hlediska trpí dialogy až kritickým nedostatkem ambicí. A jako někdo,
kdo o podobných věcech rád píše, jsem shledal tuto nevyužitou
příležitost až neskonale frustrující. A dokud mi Pete Hines nezvedne
telefon, obavám se, že budete muset nést tíhu mých blouznění.
Jakmile vstoupíte do Megatonu - městečka vybudovaného okolo
nevybuchlé atomové bomby - jste osloveni dvěma NPC. Prvním je šerif,
jenž vám nabídne odměnu za zneškodnění bomby. Druhým je pochybná
postava jménem Burke, který vám zaplatí za její odpálení a zničení celé
osady. Pokud uděláte, co po vás žádá šerif, dostanete ve městě vlastní
dům. A pokud poslechnete Mr. Burka.....
Muž, jenž po vás žádá zničení Megatonu, se jmenuje Alistair
Tenpenny. Jde o bohatého starce, který považuje městečko za "plíseň v
krajině". Jeho pokyny jsou zcela jasné. Chce, aby město zmizelo. Nejen
to. Vy nesmíte jeho obyvatele varovat, protože chce, aby zemřeli spolu
s ním.
Megaton je jedno z největších měst (jedno ze dvou - pozn. překl.)
na mapě. Představuje největší koncentraci přeživších lidí. Alistair jej
nechce dobýt, vyplenit, nebo ovládnout či zotročit. Chce se ho zbavit
proto, že je prostě hnusné. Vzpomeňmeš na fakt, že se tu bavíme o
postapokalyptické pustině. Všechno je tu hnusné.
Je mi docela jasné, jak tahle mise vznikla. Designery napadlo, že
vyhození města do vzduchu by byla naprosto ohromující volba, která by
hráči byla umožněna. A já souhlasím. Dávají jim tak obrovskou moc nad
herním světem - vymazat celé město z mapy. Pozor, nejde o nějaké
generické městečko určené ke zničení. Je plné NPC s konkrétními jmény,
precizně postavených budov. Jde o jeden z odrazových můstků pro hlavní
quest a pro spoustu questů vedlejších. Nenapadá mi jediná hra, která by
hráči umožňovala zničit tak moc v jediném aktu. (Když jsem použil
termín "herní svět", nemyslel jsem tím jen jeho podobu. Mluvím o všem
co se Megatonu nachází. Tvůrci nám dali do ruky obrovské hřiště a
svobodu dělat si v něm, co chceme. Včetně totální destrukce onoho
místa.)
Jde o fantastický koncept mise, jenže dialogy jsou povrchní a
premisa směšná. Tenpenny nemá jediný racionální důvod dělat, oč vás
žádá. Nabízené důvody jsou prostě nesmyslné.
Vzhledem k extrémnímu nedostatku základních prostředků (ne že by se
někdo jen zmínil o problémech se získáním jídla), by pro lidi mělo být
zásadní "sdílení" produktivity a zdrojů skrze obchod. Takže v případě
odpálení (krásné sloveso "nuking" - pozn. překl.) vašeho
nejbližšího souseda by vás značně oslabilo. Bylo by o jedno produktivní
místo méně....no vlastně, on nikdo ve hře nic neprodukuje. Ale kdyby
produkoval, pak by jeho zničení rozhodně produktivitě nepřispělo.
Najednou by bylo méně zboží, se kterým byste mohli obchodovat. Stále by
zde byl stejný počet nájezdníků, kteří byli závislí na napadání
Megatonu a kteří nic neprodukovali. Museli by si najít nový cíl k
drancování vzhledem k neexistujícím zásobám. A Tenpenny Tower je
zdaleka nejbližší a nejbohatší místo. Alistair by si zkratkovitým
zničením Megatonu jedině ublížil. (V nějakém pozdějším článku se
podívám na zoubek na hlavu postavené ekonomice světa. Bylo by fajn ji
nevnímat a nechat ji plavat. Jenže zdejší questy na ni neustále jakýmsi
side-efektem strhávají vaši pozornost.)
Jak jsem již zmínil, vím, že jde o mé osobní kyselé hrozny. Miluji
psaní. Byl bych v sedmém nebi, pokud by mi někdy někdo umožnil zkusit
napsat misi, jako je tato. Nejspíš se o to spousta lidí vůbec nezajímá,
ale mě vážně irituje, když vidím takový nevyužitý potenciál. Pokud by
někdo ke mě přišel s větou: "Chlápek chce odpálit město atomovkou.
Napiš to nějak.", nacházel bych se v neuvěřitelně vzrušeném stavu.
Představte si možnosti, které s takovou postavou máte. Kolika směry se
můžete vydat. Jaké jsou její motivy a cíle? Do jakých machinací by byla
zapletena? Představte si, jak by tyto cíle presentovala hráči. Ničemové
- zvláště ti chytří a výmluvní ničemové s konkrétním plánem a s
omezenými zdroji - jsou jedny z nejpůsobivějších postav, o kterých
můžete psát. Umožnit hráči, aby se s takovým člověkem setkal a aby se
na jeho plánu podílel, je něco vážně skvělého.
Jenže místo toho tu máme stejného tuctového grázla, jakého jsme
viděli už tisíckrát. Hloupého šablonovitého kreténa, který netouží po
ničem jiném, než být destrukcechtivé hovado. Jeho plán ani nedává
smysl. Celá krajina je jen zničená pustina a on se chce zbavit Megatonu
- malé tečky na obzoru - protože je "nevzhledný". Vypadá kouřící
zamořený kráter skutečně o tolik lépe? Dokážete vůbec poznat z vršku
Tenpenny Tower nějakou změnu? (Odpověď: Ne.)
Průšvih není, že by šlo o špatný quest. Průšvih je, že je doslova
odfláknutý a plýtvá obrovským potenciálem. Rozhovor s Tenpennym by
mohla být naprosto úžasná odměna - šance definovat postavu a odvyprávět
úžasný příběh. Místo toho jde jen o další hloupý úkol, který můžete
splnit výměnou za peníze a zkušenosti.
Poslední poznámečka: Vidět odpálení bomby je úchvatné (podle mnohých
je nejlepší v noci - pozn. překl.). Screenshot píchnutý výše na stránce
rozhodně tento quest nijak neospravedlňuje. Odpálení si i tak rozhodně
nenechte ujít. I když hrajete za dobráka, odpalte bombu a pak si
loadněte starou pozici. Související dialogy mohou svou plytkostí až
urážet, ale stojí to za tu úžasnou světelnou podívanou.
****************************************************************************************************************
Následuje, co zapsal Romadur, syn teho kinga:
Závěr překladatele:
V komentářích k tomuto článku se objevila krásná poznámka - "Alespoň
ti dal tu nejdebilnější záminku, jakou mohl. V Mass Effectu ti dokonce
zlouni nedají ani to. Jen řeknou:'Tvůj ubohý lidský mozeček by to
stejně nepochopil.'." Na rozdíl od autora této poznámky si myslím, že i to by bylo elegantnější řešení než koniny, které Alistair Tenpenny plácá.
KOMENTUJTE