Autor: Martin DeWrajt
Zdravím všechny příznivce této postapokaliptické RPG série, jenž se v
těchto dnech dočkala "brášky" v podobě Falloutu 3. Dost dlouho jsem se
na toto pokračování těšil a vývoj sledoval s očekáváním i obavami a po
dohrání tohoto"počinu" musím říct, že jako očekávání, tak obavy se
vcelku naplnily. V následujících odstavcích bych rád shrnul své dojmy z
této hry, krátce po tom, co jsem ji dohrál. Nuže do toho.
Co se grafické stránky týče, není třeba dlouho váhat a za grafické
zpracování Fallouta můžu tvůrce hry bez obav poplácat po rameni.
Grafika je povedená a na pustinu se opravdu pěkně kouká, ale ruku v
ruce s grafikou musím zmínit samotné prostředí-herní svět. Ten je
zpočátku působivý, avšak po pár hodinách hraní mi přišel "šedý" , dosti
stereotypní. Po "projití" pár lokací/dungeonů už sem nabyl dojmu, že
vím jak vypadají i všechny ostatní. To se mi po dohrání potvrdilo.
Nenarazil jsem prakticky na žádnou lokaci, jenž by vybočovala z
graficky pěkně zpracované "šedi".Nic jako New Reno se svou neonovou
magistrálou, jen stále stejná změť sutin domů, poničených dálnic a
ohořelých stromů.Metro,které na mě působilo jako šablona rozmístěna po
celém DC toto vše korunovala. Obecně je dost cítit inspirace
Oblivionem,což je však u tvůrců TES pochopitelné.
Co se samotného hraní týče, převod z isometrického pohledu prvních dílů
k pohledu z první osoby si vyžádali své změny. ze svého pohledu se
hraje vcelku dobře, vše je bezprostřednější, ale i méně přehledné.
Bohužel touto změnou se celá hra z takticko-strategické RPG roviny
přesunula spíše do roviny akční střílečky s prvky RPG. Co se V.A.T.S
týče, v určitých momentech se celkem hodí. Zvlášť, když je nepřátel víc
a jste obklíčení. Jinak ale tenhle bojový systém hodnotím spíše
negativně. X-krá se vám stane, že si "akci"naplánujete dopředu (jinak
to u VATS ani nejde) a on vám ten nepřátelský šmejd zaběhne za
překážku, což -kupodivu na vaše akce nemá žádný vliv. Prostě si vesele
kropíte ten přihlouplý náborový plagát, bezbraně visící na stěně.
bojový systém předchozích dílů byl mnohem lepší, flexibilnější i
přehlednější.
Co se osob (vás a vašich parťáků) týče, mé nadšení je opět následované
brzkým vystřízlivěním a bolestivou kocovinou. I když zpočátku to vypadá
na starý známý systém rozvoje osobnosti,kde vše na první pohled vypadá
jak má, není tomu tak. S.P.E.C.I.A.L atributy ovlivňuje vaše vlastnosti
trochu jinak což je to nejmenší. Skily jsou v pořádku a i když to s
jejich vlivem na hru nejdříve nevypadá moc růžově, svůj vliv nepochybně
mají. Největší kámen úrazu je s perky. Dosahovat perky KAŽDÝ lvl mi
přijde jako svatokrádež proti jejich smyslu. Nemilým překvapením pro mě
bylo, když jsem dosáhl zkušenostního stropu.
Žádná další XP mi nepřibývala od 20 lvl. Proto mi přišlo opravdu,ale
OPRAVDU zbytečné mít tak rozsáhlou oblast k prozkoumávání, když po
"vyřešení" zhruba poloviny celkové rozlohy herního světa nemůžete dále
levelovat. Když se pak zaměříme na váš inventář, můžete téměř okamžitě
zapomenout na popisky věcí. Ty se smrskly na pár (slovy tři-čtyři)
údajů. Manipulace s předměty je sice jednoduchá , ale inventář celkově
ztratil své kouzlo...Co se věcí denní potřeby týče-zbraní, nábojů a
chemikálií , zapomeňte na to že se pohybujete v pustině. Tato krajina
vskutku vším potřebným oplývá. S vyjímkou prvních pár hodin od opuštění
valutu jsem neměl nikdy míň stimpacků, než 50, což mi při hraní na
střední obtížnost přijde přehnané. Náboje jsou též na každém kroku a
zbraň si vždy od někoho vykucháte. V podstatě i zátky pak tvoří jen
nadstandard za účelem zaplacení opravy zbraní,zvláště když můžete
narazit na schémata a originální zbraně si sami vyrábět. Když už jsem
na začátku odstavce zmínil parťáky, tak se k nim též nemůžu nevyjádřit.
Osobně doufám, že se jedná o nějaký bug, ale moc tomu nevěřím. Situace,
kdy mají moji parťáky nekonečně munice, za celou hru si ode mě nevzali
ani jeden stimpack, nespotřebovali ani jeden náboj co jsem jim dal a
bez ohledu na svůj inventář ovládaly jen svoji předdefinovanou zbraň .
V podstatě - pokud mi nelezli před zbraň - bych je nazval ekvivalentem
auta z F2. Bohužel musím dodat, že AI vašich "parťáků" a spřátelených
figurek vážně utrpěla lokálními vyskytly "bezvlivné" radiace a mnohdy
je tristní. Pro pohyb po pustině bych často potřeboval vodítko a bič.
Sulik by vedle nich mnohdy byl za genia.
Obchodování , rozhovory a úkoly. Obchodování je prakticky stejné jako
v předchozích dílech. Rozhovory jsou v tradičních mezích RPG. Občas si
s někým pokecáte víc, někdy míň. Někdy se postavičky opakujou, ale
většinou se domluvíte a zjistíte pár zajímavých informací o světě v
němž se pohybujete,včetně jeho historie . A teď k maně RPG - úkolům.
Musím říct že většinou jsou originální a jejich plnění je zábavné.
Nestalo se, že bych narazil na úkol, jenž by mi nedával smysl, nebo
bych jej nemohl vyřešit. Jejich obtížnost je však velmi pochybná. V 99%
případů mi prostě stačilo sledovat šipku na kompasu a o úspěchu bylo
rozhodnuto. Osobně bych přivítal trošku přemýšlivější úkoly. Taky
musím zmínit, že se mi stalo jakési "přeskočení" ve sledu úkolů. na
svém putování jsem zavítal do Rivet city o něco dříve, než jsem tam měl
být nasměrován, respektive,než jsem k tomu dostal quest, což ovšem
jakoby nezajímalo některá NPC...Ještě že loadování netrvá tak dlouho
jako u F2. Zmínil-li jsem originálnost úkolů,musím zmínit, že jejich
vyhledávaní je rozhodně složitější, než jejich plnění. najít nějaký
úkol v pustině s pár vesnicemi a osadami je celkem oříšek-ale co,chodím
přeci po pustině, ne? Co mě však nemile překvapilo byla jistá
"neoriginalita" hlavního příběhu. Nebudu jej zde nijak rozkrývat, ale
kdo hrál Fallout 1 a 2 bude mít určitě zvláštní pocity.
Chtěl jsem zmínit své pocity z třetího pokračování této legendy.
Jako velkej fanoušek původních dílů mě ani moc nepřekvapuje, že ze
všeho nejvíce na mě působily ty negativní věci. Přece hra jenž v názvu
nese "Fallout" je hrou od níž už určitou úroveň očekáváte a tedy ty
dobré věci jsou samozřejmostí a v hlavě vám tolik neulpí v paměti.
Přesto však předchozí řádky můžou vyvolat dojem, že se nejedná o dobrou
hru. Opak je pravdou. I když F3 není hrou excelentní, stojí za to si ji
zahrát. Osobně se mi více líbila, když sem o ni nepřemýšlel jako o
falloutu, ale jako o střílečce z tohoto prostředí - TES : OBLLOUT. I
když na mě celkově působí jako mainstreamová RPG střílečka primárně
určená pro konzole, své kouzlo a atmosféru nepochybně má, proto je u mě
6,5/10.
PLUSY:
- grafika
- zábavné úkoly
- rozhovory a infa z počítačů
- vyrábění zbraní
MÍNUSY:
- hlavní příběh
- inventář
- perky
- celkově parťáci
- XP lvl po jehož dosažení vám stejně zbude cca 1/2 nenavštívených míst
- opakující se kulisy
- miniměstečka
- Bratrstvo oceli
KOMENTUJTE