Tak jako již spousta lidí přede mnou, i já započal hrát Fallout 3,
pokračovaní nejlepší rpg hry všech dob, co nejdříve to šlo. Jako veliký
fanda Oblivionu (skutečně) jsem se na F3 poměrně hodně těšil a doufal,
že bude srovnatelných kvalit jako předchozí dva díly (Tactics
nepočítám, to je trochu jiná hra). Už na začátek musím říct, že tomu
tak bohužel není a byl jsem částečně zklamán. Proč, to si přečtěte
dále.
Začátek v rodném Vaultu mi příliš nesedl a uběhl dříve než jsem se
stačil vůbec rozkoukat a sžít s postavami. Nejspíš to mělo způsobit,
aby jste se sžili s vašim otcem, kolem kterého se točí celý příběh, ale
to se v mém případě nestalo, takže celý úvod považuju víceméně za
zbytečný, snad kromě výběrů skillů a talentů.
-
Jak se to vlastně hraje ?
Obavy se naplnily a Fallout 3 se hraje hodně podobně jako Oblivion. Je
to poznat na každém kroku od kecání, sbírání věcí, kompasu přes celkový
pohyb postavy, podobně stylizované grafice a bohužel i po hudební
stránce, která je opravdu velikým zklamáním. Hudba je totiž velice
stylově podobná Oblivionu a to se do post-apokalyptické atmosféry zcela
nehodí. Vůbec nenavazuje takový ten pocit deprese, samoty a beznaděje
jako v F1 a F2.
Docela by zajímalo, koho napadlo umístit tisíce kamenů do válkou
zpustošené krajiny. Jistě, pokud dopadla bomba na veliký kus skály, tak
to nějaké následky zanechat muselo, ale proč musí být kamení úplně
všude, to fakt nevím, nepřijde mi to realistické. Herní mapa je
přibližně poloviční jak v Oblivionu, díky čemuž nejsou lokace od sebe
příliš vzdálené. Odpadá tím i potřeba jakéhokoliv dopravního
prostředku, protože všude doběhnete během chvilky, případně stačí
použít rychlý přesun. Prostředí není nijak extra variabilní, většinou
se jedná o trosky domů, dálnic apod. Kapitolou sama pro sebe je
Washington, kde se musíte pohybovat přes metro stanice, které všechny
vypadají na klasickou metodu copy/paste. Autoři si samozřejmě
neodpustili tzv. "invisible walls", neboli neviditelné zdi zabraňující
hráči vyskočit na určitou sutinu/kámen, aby si nemohl zkrátit cestu k
cíli, ale musel použít autory zamýšlenou cestu.
Questy jsou naštěstí typický falloutovské a dají se většinou řešit více
způsoby. Škoda jen, že za záporáka jich je méně. Jejich náplň je však
veskrze slušně originální, takže nuda nemá šanci. Mluvení je v Oblivion
stylu, kdy je font zbytečně veliký (pro potřeby konzole) a často tak
musíte skrolovat, aby jste se dostali na požadovanou volbu, ale strom
je slušně větvený ikdyž kvalit předchozích dílů rozhodně nedosahuje a
navíc mi občas přišlo, že ikdyž jsem odpověděl hodně neslušně, tak mě
NPC stejně navedlo na tu správnou cestu.
Tahovky nejsou v kurzu, takže je vše realtime. Máte možnost zastavit
čas pomocí VATS, vybrat jakou chcete provést akci (lze i do fronty) a
stisknout "attack". Problém je v tom, že po takovéto akci vždy
následuje opět realtime akce a pokud jste protivníka nezabili a došli
vám všechny akční body, tak vám nezbývá nic jiného než soupeře
zastřelit jako v Quakovi, jelikož jsou všichni zdatní rychlonožci a jen
tak jim neutečete. Tohle by šlo určitě vyřešit lépe, ale co už.
Jelikož byla hra primárně vyvíjená na konzole, tak se autoři
rozhodli pro ovládání skrze pip-boy, což na PC není zrovna
nejšťastnější řešení. Jeho obrazovka je na můj vkus příliš malá a
důkazem je i to, že inventář a skilly jsou rozdělené podle typu,
nikoliv na jediné obrazovce. Druhým nedostatkem je klávesnice. I
přesto, že máte možnost přenastavit si klávesy jak je libo, důrazně to
nedoporučuji. Problém je v tom, že klávesy na uzavírání všech menu
zůstanou nastaveny na původních klávesách místo toho, aby se
přenastavily tak jak jste to nastavili. To znamená, že pokud si
nastavím "Use" třeba na mezerník, tak stiskem mezerníku můžu třeba
někoho obrat, ale zavřít ono okno lze pouze klávesou "E", čili
defaultní. Toto snad vyřeší patch.
Je určitě realistické, že po zabití lze u všech nalézt přesně to, co
měli u sebe. Na druhou stranu není problém naskladnit opravdu veliké
množství předmětů, které pak následně snadno zpeněžíte. Také není
zrovna povzbuzující, že i takového supermutanta lze zabít několika
ranami do hlavy loveckou puškou a lze se poměrně dost rychle dostat k
dobrým zbraním a vybavení.
Divím se, že tohle ještě nikdo nekritizoval, ale hra je poměrně slušně
zabugovaná. Zhruba každé 2 hodiny hra spadne nebo se na několik vteřin
zcela zastaví obraz. Dále je občas problém s načítáním lokací a četl
jsem, že někteří mají dokonce problém se dostat vůbec za hlavní menu
nebo hru spustit.
Fallout 3 je prozatím pro mně rozporuplná hra, obsahující mnoho
drobných nedostatků a bohužel i několik velikých, které Bethesdě prostě
neodpustím (hudba). Na druhou stranu, hra je docela chytlavá, má dobrý
spád, obsahuje originální a zábavné questy a nestane se, že by jste se
nudili. Ale pořád je z toho cítit ten Oblivion...
Hodnocení: 7,5/10
KOMENTUJTE