Ano jsem zaujatý, ano není to objektivní, přesto mi musíte dát za pravdu.
Hru začínáte od dětství a nejdůležitější věci v životě, které zažijete
jsou podle Bethesdy test ve škole, pomoc proti šikaně a narozeninová
oslava. To je vše co ve Vaultu stihnete. Vault dokonalé místo pro
dějiště hry, přesto Bethesda tohoto místa nijak nevyužila a děláte zde
věci, které byste mohli dělat kdekoli jinde. Nejvíce zamrzí, že tyto
věci jsou vše co ve Vaultu stihnete udělat. Pokud jste se těšili na
procházení celého Vaultu, navštěvování lidí v ubikacích či Vault
“můstku” se správcem, okukování vchodových vrat, svého pokojíku a
plnění úkolů, můžete na to rovnou zapomenout. Vždy jdete krátkou
chodbičkou kde na konci splníte úkol a hra vás opět posune jinam. A to
do té doby než se nakonec “něco” zvrtne a váš otec uteče. Po vás z
nějakého důvodu všichni jdou. Proto musíte utéci do pustiny. “Trochu”
mi to připomíná Oblivion kde jste na začátku hry ve vězení, najednou se
něco zvrtne, všichni po vás jdou a vy musíte utéct do pustiny. Náš
jediný úkol je najít otce, který utekl z Vaultu před vámi.
Dostal
jsem se ven z Vaultu a zde musím Bethesdu pochválit. Minimálně na první
pohled vypadá pustina opravdu moc pěkně a nachvíli zapomínám na
proklínání 3D grafiky (first person/third person). Protože hraji na
plné detaily vychutnávám si několik minut pouze pohled na pustinu.
Pominu trapné létající sondy Enklávy či rádio v Pipboy, kde si můžete
pustit pochodovou hudbu (navodí opravdu pravou Fallout atmosféru) a
vyrážím dále. Zde se dostávám k hudebnímu doprovodu hry. Není žádný.
Tím se dostávám dál. No dobrá z videí vím o městu Megaton a Washingtonu
D.C. Když vidím ceduly Megaton, rozhodnu se navštívit první město.
Přijdu
k bráně Megatonu a první co vidím je bezdomovec, který po mně chce
vodu. Dávám mu vodu a dostávám se přímo k bráně města, která se velice
komplikovaně otevírá. Otevřená brána mi umožní pohled na město
vystavené z odpadků. Ne ve stylu Fallout, ale spíše v přeplácaném stylu
Vodní svět apod. Opět mě zamrzí zpracování Bethesdy. Fallout svět mám
spojen s totální pustinou (pouští) a vystavenými osadami, kdežto
Bethesdí Fallout je jedna obří skládka a města vystavena z haraburdí a
odpadků. Vcházím do prvního baru v Megatonu a promluvím na nejlépe
oblečeného muže. Nikdy mě neviděl, nikdo mě tu neviděl a přesto dostanu
okamžitě práci a není to nic menšího než zničit celý Megaton pomocí
atomové bomby. Se smíchem vycházím z baru, nastavuji detonátor a jdu na
místo setkání s oním mužem, který mi úkol zadal. Megaton celkem velké
město tak mažu z povrchu zemského, tolik k prvnímu městu. Je to onen
“wau” pocit, tenhle svět mi umožňuje cokoli, až později vám dojde, že
vám to dokazuje velmi neštastně a platí to spíše jen u těch “ukázek”.
Jsem
odměněn a pobaven. Co teď? Vlastně ani nevím, proto kontroluji Pipboy
3000 a prohlížím úkoly. Stále svítí jako jedinný úkol najít otce. Hm to
je pěkné, ale kde bych měl vlastně SAKRA začít? Nejen, že nemáte jediný
vodítko, netušíte ani kam jít či kde se nachází další město či někdo s
kým byste mohli mluvit. Tak se tedy poflakuju pouští. Řeknu si, že
půjdu třeba támhle, ale jdu tam několik minut a hned mě takové výlety
omrzí. Narážím pouze na “dungeony” plné potvor nebo Ghoulů, nikdo se s
vámi nebaví, všechny pobijete a jdete dál. Občas narazíte na benzínku,
kde je jeden obchodníček a jdete opět dál. Opět skrýš potvor, opět
obchodníček či místo něj opuštěná postava chtějící splnit jednoduchý
úkol. A tak svět Fallout 3 funguje. Nic zajímavého, vše fádní a
opakující se. Pokud vystřílíte některé lokace od potvor, řeknete si:
“proč vlastně?” Nic zajímavého po potvůrkách nezbyde a svět mě začíná
velmi brzo nudit. Pustina nepůsobí špatně, ale je po zvyku Bethesdy
vyplněna nudnými “dungeony” s potvorami a občasným potkáním obchodníka.
Nic víc, nic míň.
Ve městech jsou rozhovory celkem propracované
a rozsáhlé, ale nudné a k ničemu (vždy stejně vypadne jednoduchý úkol).
Inventář vás spíše otravuje než aby pomáhal a na zajímavé popisky
předmětů, čtení holodisků či prohlížení knih apod. můžete rovnou
zapomenout. Většinu předmětů od sebe ani nerozeznáte. V inventáři mají
stejný obrázek a jedinné co je od sebe rozlišší je titulní popisek a
váha, nic víc. Ke zbraním se dostanete hned z počátku – mám minigun,
raketomet, laserovou pistoli, sniperu apod. Supermutanta zabijete bez
problému na třetím levelu (zabil jsem jich 7). A úkoly, jak jsem říkal,
jsou překvapivě nudné (podobné jako v MMORPG).
Další cíl mé
cesty, který mě napadl je Washington D.C. Vyrážím tedy na cestu. Na
velmi dlouho a VELMI nudnou cestu. Jdete pěkným prostředím, ale
neustále vidíte budovy o kterých již víte, že pokud vejdete dovnitř,
získáte pár věcí, zabijete pár příšerek a konec. Vše nudné a dokola. K
Washingtonu se nemohu dostat kuli mnoha překážkám. To mi ovšem nevadí,
protože jsem narazil na město, vystavené na letadlové lodi, což je
dobrý nápad. A říkám si: “konečně někdo s kým mohu mluvit!” Přicházím k
městu a vidím člověka! Bezdomovec a chce po mě vodu. Déjà vu? Radost z
mluvení mě tedy rychle opouští. To už opravdu není ani k smíchu.
Bethesda si z minulých Falloutů odnesla ponaučení “není voda, každý
chce vodu” a jejich reakce byla před každé město dát bezdomovce, který
po vás chce vodu. Vcházím k “bráně” města, která se velice komplikovaně
otvírá. Uvnitř to samé, drsňácké přijetí jako v Megatonu a opět
ujištění, že si na vás dají pozor. Vcházím dovnitř a od lidí které vás
vidí poprvé dostávám opět questy které byste pomalu nesvěřili
nejlepšímu příteli.
F3 je skřížený Oblivion a Stalker. Todd
Howard vypíchl ze starých Falloutů pár věcí (opravdu je pár), které
naplácal všude kam to jen trochu šlo, udělal celkem pěkný svět podle
Falloutů jak ho vidí Bethesda, to vše v tak trochu Oblivion stylu,
přidal celkem pěkně rozsáhlé rozhovory, ale celé to nějak nefunguje.
Úkoly, které dostáváte jsou vyloženě hloupé, města malá a je jich málo,
ale nejhorší ze všeho je pustina. Tu procházíte desítky minut a
narážite neustále na to samé. Malý obchodníčci, někdo kdo vám dá
jednoduchý úkol nebo potvory. Bethesda prostě neumí svět správně
zaplnit. Udělá pár zajímavých míst s dobrými rozhovory a všude jinde
naplácá nepřátelé nebo lidi, kteří vám pořádně nic neřeknou.
Protože
jde o pokračování měl bych hru srovnat s Falloutem 1 a 2. To jsou 10
let staré hry. Ovšem srovnávat s tak komplexním a do každého detailu
vyvedeným světem v F1 a F2, který na vás působí takřka nadlidsky a
geniálně se to opravdu nedá. F3 je proti tomu velice nudné procházení
světa, kde není opravdu nic zajímavého s vyjímkou několika málo
rozhovorů. Srovnání by dopadlo katastroficky, zvlášť kdybych bral v
potaz deseti letý rozestup. S čím tedy srovnat? Ano s některým novým
RPG, které dostává také 9 a 10 z recenzí. Jasně vybírám profláklý Mass
Effect. V tom případě uděluji Falloutu 3 hodnocení 2/10.
Co se týče hodnocení musím podotknout, že jsem velmi přísný ke každému
hodnocení a jsem zastánce toho, že dobrá (průměrná hra – rádi si ji
zahrajete, ale nevzpomenete na ni) hra by měla dostat 5/10. Fallout si
zaslouží dvojku díky pár propracovaným rozhovorům a grafice, nic jiného
mě nenapadá. Hra je až překvapivě nudná a nezajímavá. Omrzí během
prvních pár hodin až nebudete mít nervy někam chodit, mluvit s lidmi,
natož procházet stále dokola ty “samé dungeony”. Je opravdu nutné dát
hře tak nízké hodnocení? Podle mne ano, s tím jak profesionálně se
pohlíží na Bethesdu, s tím kolik peněz bylo do projektu vloženo a s tím
jaké očekávání a tlak je od začátku na Fallout 3 vyvíjen koukám na
Fallout 3 ještě kritičtěji. Neřekl bych, že Bethesda RPG vysloveně
neumí, ale rozhodně by neměla dělat tak rozsáhlé světy, protože velmi
rychle přechází v nudu.
+ 3D grafika v pustině opravdu funguje (což jsem nečekal) – pustina je nádherná
+ Rozsáhlé rozhovory
+ Hledání dalších Vaultů
- Cesty pustinou jsou nudné a dlouhé
- Pustina je jedna velká nuda a bude vás bavit se na ni jen dívat
- Stále dokola se opakující dungeony
- Málo měst (pokud počítám města velikosti malých měst F1 a F2, jsou tu 2-3 města)
- Vaše karma nemá na hru téměř žádný efekt
- RPG prvky mají malý vliv na hru
- Primitivní zápletka
- Hráč může ze hry jednodušše “vypadnout” a neví co dělat
- Jednoduchost (zabíjení nepřátel a přístup k zbraním)
- Jediné město New Reno z Falloutu 2 by zabralo minimálně 1/4 celé mapy F3
Recenze původně vyšla na webu Honza BlOG
KOMENTUJTE