Autor: Jan Horák
Jsem hardcore fanda prvních dvou dílu Fallouta a na tu hru nedám dopustit. Sám jsem se bál co na nás Bethesda přichystá, ale první ingame videa mě docela přijemně naladila. Těšil jsem se až si poběžím pro originál s českým překladem. To jsem učinil v pátek 31. října a okamžitě po přiběhnutí k počítači začal instalovat a pařit. Zvolím si Novou hru, intro probíhá s titulkama, vše super. Objeví se narození a všude hypovanej táta, který vám dá na výběr, zda jste kluk nebo holka. Objeví se výběr. Boy or Girl. „Cože?“ říkám si. Vždyť to má být v češtině. Nebudu ale zmatkovat a vyberu pohlaví. Další výběr skillů je ale opět v angličtině. Vypínám hru. Pohrávám si s nastavením grafiky a v autorun menu objevím ještě další položku s nastavením a tam zaškrtnu czech.esp. Spustím hru a najednou se opět objeví otravná loga Bethesdy, která nejdou žádnou klávesou odťuknout pryč. Alespoň, že ta čeština už šlape jak má. Pozor ale na to, na diskuzních fórech nejsem první s problémem s češtinou. No to je fuk. Jdem se věnovat konečně samotné hře.
- Dojem po prvních krocích? Paráda
První léta ve Vaultu jsou slušně zpracované, ale zasloužilo by si to lepší prostor. Každopádně už na začátku je zřejmá volnost v plnění questů při útěku z Vaultu. Můžete buď odejít jako tichošlápek a nikoho pořádně nezranit, nebo rovnou šéfoj Vaultu ustřelit palici, ovšem jeho dcera, která vám předtím dala smrtící zbraň nebude z vašeho počínání příliš nadšená. Škoda jen, že Vaultu není věnováno moc prostoru a když člověk nebere v úvahu množství řešení při questech, je to celkem přímočará záležitost, což zamrzí. Uvítal bych větší průzkum prostor a větší zžití s Vaultem.
- Panika při pohledu do pustiny
Po vylezení z Vaultu se mi trochu připomnělo intro jedničky a i oslepení bylo konečne na vlastní kůži – v jedničce jsme si o něm mohli jen přečíst. Tento nenápadný odkaz na první díl se mi líbil. Když jsem konečně poprvé uviděl pustinu, zmocnila se mě panika. Proč? Jednoduše protože pohled do dálky je fakt skvělý, ale člověk zpanikaří, protože neví pořádně kam má vlastně jít. Úkol sice zní jasně – do Megatuny. Ale kde je sakra Megatuna? Po malém průzkumu objevím ceduli do Megatuny, která je naštěstí hned vedle Vaultu. Kdybych ale nešel po cestě a zamířil do prava místo doleva. Nevím co bych si počal. Každopádně takhle nějak má vypadat pustina a první dojem z atmosféry ve mě vyvolal docela fajn pocity. Jen mi chybí ta skvělá hudba, které jsem se bohužel nedočkal ani později a zřejmě ani nedočkám. Občas zazní líbivé tóny, ale skvělá muzika z jedničky a dvojky, která bezchybně dokres
lovala atmosféru, ta tam prostě není.
- První velký město. Velký?
Po vstupu do Megatonu, města které se hypovalo v reklamní kampani snad i na Antarktidě, jsem byl mírně zklamaný. Vypadá to tam hezky, ale jestli už větší město neuvidím, tak je to sakra málo. New Reno a natáčení porna se prostě konat nebude. Musím se smířit jen s tímto polovičním Shady Sands, kde pobíhá tak deset lidí a všechno je tam takové nahňácané. Mohlo by tam bejt živěji, protože o místo je takové nemastné neslané. Klidně bych uvítal tak trojnásobně víc postav a trošku to rozšířit. Sice to byl určitě záměr tam ty budky na sebe naskládat. Jenže působí nepřirozeně že šerif města nemá rád týpka, kterej vede hospodu pár kroků od něj. Když pak jdete za tim zlobivým týpkem, tak potkáte ještě zlobivějšího, kterej machruje, že byl dřív nájezdník a ještě blíž od šerifa potkáte ještě zlobivějšího týpka, kterej po vás chce vyhodit město do vzduchu. Skoro byste si řekli, jestli šerif
šeptání toho zlýho týpka neslyšel. Je to všechno nahňácaný prostě tak blízko vedle sebe, že questy ve hře Planescape Torment byly od sebe vzdálené přes půl vesmíru.
Čeho jsem se bál hodně jsou souboje. Nakonec se ukázalo, že bát jsem se nemusel. Ano – můžete to hrát jako doomovku, ale já osobně to nedoporučuju. Fallout se mi trochu seká a pořádně zamířit je někdy problém. Nepřátelé jsou navíc rychlý a střelba bez známého systému Vats je jen mrhání municí. Když však zmáčknete V pro vyvolání Vats systému a zamíříte někomu pěkně na končetiny. Je to pak sranda a starej Fallout to připomíná dost. Vyberete si místo, kam chcete nepřítele zasáhnout, akční body navíc můžete rozložit na zamíření víc nepřátel a poté se spustí efektní zpomalená animace a občas při ní někomu solidně ustřelíte šišku. Když animace skončí je nejlepší se dát na útěk a počkat, než se vám body zase nastřádají, abyste mohli hru opět stopnout. Při ústupu je někdy dobrý si pomoct kulkou, která může souboj ukončit dřív, než jste původně zamýšleli. Avšak zběsilou střelbu mimo opravdu nedoporučuju. Vats je vždycky lepší a líp se na to kouká. I když jednomu Krtkopotkanovi se mi podařilo efektně ustřelit šišku i bez Vats a animace vypadala dost podobně, jako ve starých Falloutech. Ta jeho palice se prostě rozlítala na kousky i s krkem a opět mi to připomělo starý zlatý časy.
Co se dialogů týče, jsou v pohodě. Vše funguje jak má, kecy někdy připomínají původní díly a každá postava je skvěle nadabovaná. Dokonce jsem u jedný postavy zaznamenal nasrání obličeje známé z původních dílů, pokud řeknete něco špatně. Vadí mi trochu nepřehlednost, přecejenom dialogy v původních Falloutech byly řešené lépe. Tady to ale zase nahrazuje ten dabing a uvěřitelnost jednotlivých postav. Jen je jich kupříkladu v Megatonu sakra málo no.
Fallout 3 se mi jakožto hardcore fandovi moc líbí. Sice už to není úplně ono a někdy mi prostě chybí third person pohled. Na druhou stranu je tam tolik prvků, který mi Fallouta připomínají, že bych se nebál tento produkt nazvat Fallout 3. Rozhodně se u něj bavím víc, než u Fallout: Tactics, který měl graficky ke starým dílům rozhodně blíž. Co mě hodně mrzí je hudba, mrtvá atmosféra velkého města, která se s atmosférou třeba New Rena nebo i Hubu, řči Junktownu nedá vůbec měřit a taky mě štve pár drobností jako nemožnost překliknout loga v úvodu hry a tak podobně. Ještě si vzpomínám, že mě celkem štve systém spánku. Hned v Megatonu jsem našel asi deset postelí, ale pokud se chci vyspat, objeví se hláška: „Nemůžeš spát na cizí posteli.“ Atmosféra pustiny je však skvělá a hned na začátku potkáte třeba karavanu dvou mužů, nebo bojující nájezdníky, což na atmosféře ještě přidává. U
vidíme, jak se mi hra bude líbit v pozdějších fázích. Zatím dávám 9,1 / 10.
+ Atmosféra pustiny
+ Vats
+ Grafika
+ Násilí
+ Vcítění do hlavní postavy
+ Fallout je cítit na každém kroku
+ Dialogy, dabing
- Interiéry jsou moc těsné, nic pro klaustrofobiky, připomínají už Morrowind
- Hudba, už v menu hraje profláklá melodie, která vyšla na webu ještě před prvním trailerem
- Otravná loga v úvodu hry
- Systém spaní
KOMENTUJTE