Vzhledem k flamu co zde občas řádí mezi skalními fanoušky a "novou
generací" (na základě jedna bába říkala) se Vás pokusím seznámit s
prvními krůčky po válkou zničeném světě nového Falloutu.
-
Dějství první - Přicházíme na svět:
Poměrně
profláklé informace o našem životním cyklu ve Vaultu 101 jsou na
vlastní kůži lepší než jak to člověk četl na papíru. Hra začíná na
šedém porodním sále kde koukáme na pana doktora, ze kterého se nám
vyklube otec, který nás ve výborně nadabované interaktivní ingame
animaci představuje světu. Naše narození je prokládáno výběrem pohlaví,
jména a našeho budoucího dospěláckého vzhledu (kde se Bethesda činila a
dává hráči poměrně rozsáhlé možnosti úprav obličeje charakteru), což
musím říci je opravdu kvalitně zakomponováno nerušivou formou,
dovolující se hráči sžít s postavou od prvního okamžiku.
Následuje
skok v čase, kdy se ocitáme v roli malého špunta a nezbedně pobíháme po
místnosti kdy nás k dalšímu postupu vede vřelý otcův hlas a
povzbuzování v tom že jsme "SPECIAL". A tak klikáme v pokoji na hračky,
až se nám konečně otevře jedna na zemi pohozená knížečka ve které si
nastavíme jak SPECIALní jsme. Po otcově odchodu z místnosti a našem
uvěznění v ohrádce abychom se nezatoulali nám Pipboy (hlavička s
textem) napovídá jak otevřít dvířka oné ohrádky a uprchnout pryč.
Dalším
skokem v čase koukáme na stárnoucí otcův obličej a dozvídáme se že jsme
na našich 6tých narozeninách dostáváme Pipboye3000 a zde přichází na
řadu první větvení činů. Budeme pacifisti, anebo násilníci, budeme v
rozhovoru skromní, anebo hamižní, ustoupíme agresivnímu dítěti jež nám
chce sebrat bonbón, anebo se nezalekneme, budeme žalovat, anebo
vystupovat sebevědomě, zde všude se již začnou projevovat naše volby ve
SPECIALu. Následujícím posunem času se dostáváme do věku 16ti let kdy
se máme rozhodovat o budoucím povolání, zde se na nás již pomalu sesype
strom různých odpovědí větvících se do různých situací a protože jsme
si k otci vypěstovali za uplynulých 10 minut jistou vazbu, budeme hodné
děti a vydáme se do vzdělávacího střediska kde nám zázračnou metodou
GOAT(shodnou z internetové prezentace) vyberou při testu povolání (3
skilly). Pokud nejste spokojeni s výběrem povolání jež Vám byl
přidělen, existuje zde mimo potvrzovacího tlačítka i čudl reset, kde si
nahodíte co chcete.
Posledním časovým přesunem se dostáváme do věku 18 let, kdy jsme
násilím vzbuzeni správcovou dcerou a je nám vylíčeno že náš otec (ke
kterému jsme si již vypěstovali citovou vazbu) není ve vaultu a že jej
musíme jít vyhledat. Právě teď začíná ona pravá hra.
-
Dějství druhé - Ven z Vaultu
Po opuštění místnosti se
slovy "Já se o to postarám sama a zrovna od tebe správcova dceruško
pomoc nepotřebuji." se vydává neohrožená Myškyna vybavena basebalovou
pálkou pomoci maníkovi z ochranky zápasící s megašvábem, shodou náhod
jednu ránu schytá i pan securiťák a zničeho nic chce Myškyně upravit
fasádu pendrekem. Myškyna se vydává najít pomoc (přeci nemohou být ty
skripty tak hloupé a kvůli jedné ráně si znepřátelit celý vault) když
tu nachází vrstevníka oděného v kožené bundě prosícího o pomoc při
záchraně matky, jež je napadena brouky. Po menší výměně názorů a
vybavení NPCčka Myškyninou puškou je záchrana dokonána a Myškynin
pronásledovatel z řad security poslán spřáteleným NPC do věčných
lovišť. Následuje několik dalších questů, během nichž se postupně
propracováváme vaultem a cestou "lootujeme" padající securiťáky o
všechny svršky co najdeme. Vyzbrojujeme se stylovou přilbou a brněním a
když už teda masakrujem ten vault, tak proč nenavštívit správce :) . I
vydáme se tedy na pokec, když tu opět otravná ochranka způsobí náhodné
zasažení správce basebalkou a bohužel s utíkajícím správcem není řeč.
Po Myškynině masakru většiny obyvatelstva vaultu se dostává přes
šokující odhalení (spoiler neřeknu) k východu, kde přichází dcera
správce (já ji zabil, ale asi obživla) a následuje menší pohovor
zakončený opětovnou terminací.
-
Dějství třetí - Poprvé venku:
Po
působivé akcí nabité(alespoň pro můj char) vaultí částí se konečně
ocitáme venku... (Musím říct, že prostředí je graficky zdařilé a na 3
roky starém AMD s taktem 1,8GHz a grafikou série 6600 běhá v rozlišení
1280x960 na full detaily naprosto plynule bez záseku) Co teď?
Následovat "stopy" v mapě Pipboye anebo trocha toho prozkoumávání
světa? (samozřejmě to druhé) Inu proběhneme se kousek po okolí, když tu
na nás zaútočí prasokrysa (povedená :) ) po chvíli špatného míření
(přecijen stísněné prostory vaultu jsou k máchání pálkou lepší)
přepínáme do VATS a na dvě rány ja prasokrysa mrtvá, vylootujeme
mrtvolku o maso a jdeme na kopeček, aby byl co nejlepší výhled na
údolí, koukáme koukáme a v dálce v jednom směru poblíž mostu nám něco
bliká. A tak skáčeme s Myškynou dolů (o nějakých 15 metrů) načež nám
postava umírá a následuje load. Celí nedočkaví se vydáváme rovnou
smeřem záblesků, nacházíme první osoby a s otevřenou náručí běžíme
vpřed se seznámit, když tu po nás najednou stříli. 8-0 Aj chyba, inu
Myškyna vytahuje svou 10mm pistoli co si ukořistila ve vaultu a s
kvalitní FPS průpavou se přepne z 3rdPS do FPS, aby se jí lépe mířilo
(lze nastavit poměrně velké oddálení od postavy). Bum bum nic. Holka
zlatá zapomněla že postavy mají brnění a není radno střílet mimo
odhalené části. Srabácky tedy po loadu přepíná do VATSu a vyčkává se
zapnutím dokaď nebude nepřítel v 80% zásahu do hlavy... critical hit,
hlava rozstřelena "vejpůl" a další pán na holení. Následující 2 minuty
Myškyna spolu se statisticky každou 6tou crit. ranou čistí celý most od
nezbedníků a když jí nedejbože dojdou Action Pointy, sedne na čumendu
na dobrých 10s a pak pokračuje znova ve stejném tempu. Po vyčištění jež
celkově od prvního střetu nezabere čistého času více než 4 minuty
získává také první těžký kousek do sbírky a to plamenomet. A protože
most je dál zřícený vydává se Myškyna dle mapy do Megatonu, když tu
oběví před jeho branami náhodného prodejce celého šťastného z dalšího
zákazníka, Myškyna tedy kouká do nabídky a co nevidí, raketomet za
hubičku, sotva vylezla z vaultu, už si to po cestě peláší s dvěma
těžkými zbraněmi... no není to šikula?
Trocha uvedení výroků na pravou míru a dalších bodů:
- Ano je to FPS/3rdPS s možností "kritické" pauzy
-
V nedávné "skeptické" skororecenzi frantíka si autor stěžoval na špatný
zdlouhavý systém rozhovorů - chyba vše je vpořádku tak jak jsme z
předešlých Falloutů zvyklí
- Dalším trnem v oku byl VATS, kdy
každé použití bylo až neúnosně dlouhé - subjektivně chyba, použití
krváku VATS používá pokaždé animaci ke střelbě, avšak ta v případě
jedné akce není delší než u původních Falloutů. Navíc pokud řadíte více
útoků za sebou, není čas prodlužován lineárně. Ovšem připomínky
týkající se snad až příliš častých kritických zásahů při jeho použití
jsou více než oprávněné.
- Hra bez VATSu je mrháním
střelivem/hardcore záležitostí, pokud nemáte skill alespoň na 60+
jednak protože protivníci jsou poměrně aktivní a člověku dělá problém
jej patřičně zamířit když neustále pobíhá, dále při ne příliš vysokém
skillu střílíte všude jen ne tam kde je mířidlo a nakonec protože hra
počítá brnění, předem zapomeňte na stealth akce s odstřelovačkou, kdy
vyčešete celou hru hezky jeden po druhém. (ad: mrhání střelivem,
nepřátelé jsou docela dost nevyrovnaní, zatímco na murloka "či jak bych
to pojmenoval" stačí společně s lidmi jeden crit do oka(hlavy) takovej
mrňavej radškorpion nelehne ani po raketě do čumáku a než do něj nacpat
druhou, nebo X zásobníků jiné munice, člověk mu raději uteče, anebo ho
zavře za dveřmi (asi od dob F1,2 zmutovali a narostlo jim keramické
protiraketové brnění))
- Omezení hráče "Tak a tady to
přehradíme budovou, aby nám sem tudy nelozili" je záležitost přehnaná,
po většinu hry Vás zrovna tohle trápit nebude
- Interakce s
postavami je poněkud zvláštní, pokusíte-li se je dovést k
nepříčetnosti, při dalším hovoru se s vámi baví zase normálně, ovšem
vezmete-li jim z místnosti třeba jen blbou vydličku, jsou schopni na
vás poštvat celé město a to vás pronásleduje s cílem
vymlátit(vystřílet) duši z těla, v takové chvíle může být člověk rád za
pauzu během přístupu do Pipboye a doplnění života a hlavně za skript
díky kterému se negativní výlevy směrem k vám po několika málo dnech
zresetují
- Další zajímavou věcí je spánek, který lze stejně jako
minule provozovat pouze v zabezpečené (předem vyčištěné) oblasti avšak
oproti minule pouze pokud naleznete postel (a to může být problém)
-
Cestování je řešeno stylem k lokaci přišel jsem, viděl jsem, kdykoliv
se můžu vrátit klikem v Pipboyi, což opravdu hodně urychluje hru, neboť
rychlost běhu hlavního hrdiny/ky je docela tristní a ve zdejší
monotónní mrtvé kraině není moc věcí jež by vás cestou rozptylovaly
-
Různosrodost specifických lokací je poměrně pestrá od měst, přes
venkovní oběkty alá letní kino, škola, až po jeskynní zašívárny zbraní,
metro,... Jde vidět že si zde autoři docela vyhráli.
Subjektivní nedostatky:
-
Osobně mi příjde hra až příliš prázdná, doby kdy jsem byl ochoten
věnovat PC (a WoWku) X hodin času jsou pryč a mám-li se trmácet pouští
za splněním questu po dobu 10ti minut z místa A do místa B kde jsem
nebyl, tudíž tam nemohu pomocí Pipboye docestovat, tak když už nemůžu
mít toho koňe, či jiný dopravní prostředek tak chci alespoň nějakou
zajímavější krajinu a né jen šutr, balvan, kámen, trs trávy a kus
zbořené dálnice/města, kdy jediná věc co za onu dobu potkám je létající
laserové rádio enklávy a dotěrná moucha. Člověk by řekl že tak dlouho
po válce by už něco mohlo ožívat.
- Demotivující úkoly jako jdi
tadyk 20metrů za mě a zkontroluj jestli jsou lidi v těchhle třech
barácích a pod mohli autoři vynechat stejně jako ty kdy se člověk
trmácí přes půl mapy. Není nic horšího než utopit třicetiminutové moře
času pro pouhých 100XP, když na další level chybí dobré 2 tisíc. To se
člověku pak dvakrát do dalších moc nechce.
- Za absolutně nejhorší věc co ve hře považuji za kapitálně
zpackané je pak lootování. Ono by mělo být v každé hře prozkoumávání
poliček a odlehlých cestiček odměňováno, ale abych během dvou minut
"zasral" celý inventář odpadem (lžičky, vidličky, talíře, prázdné
konzervy, prázdné flašky, železné harampádí, dřevěný bordel, berle!,
kondenzátory, sponky do vlasů a desítky až stovky dalších věcí které
jsou bez RockIt launcheru k ničemu (tu a tam ke questu)) a pak nemohl
lootovat další kousky díky přetížení (a následnému zasrání inventáře
člověku se kterým obchoduji) to je neuvěřitelné. S takovou mě po 5ti
hodinách ono lootování přestalo bavit a právě tehdy bude lehce možné,
že člověk při ignoraci "tradičního bordelu" přehlédne lahůdkovou
záležitost.
- Karma - Dovolil bych si říci, že jestli lootování
mě "sralo"prvotřídně, tak karma zaostávala jen krůček. Pominu-li
otravně nastavené skripty s "osaháváním lžiček", tak ono samotnéodměňování kradení, paklíčování a podobné špatnou karmou i když vás nikdo nevidí,
rozhodně nakrkne, avšak máte malou karmu? Není problém postřílejte pár
zlých hochů a všichni vás milují. Potřebujete trochu snížit? Není
problém a chcete to rychle, anebo velmi rychle? Lootujte, okrádejte
lidi a nestačí-li to někoho oddělejte, však za pár dní se skripty
zresetují a nikdo si nebude pamatovat, že jste pozabíjel všechny NONAME
NPC obyvatele nedůležité pro quest v daném měste. Prostě výsměch.
Grafická/hudební záležitost:
Pominu-li
ABSOLUTNĚ DEMENTNÍ animace postav při běhu kdy nezapadají do prostředí,
ale plavou! vypadá F3 docela slušně. Samozřejmě tu jsou potvory, které
člověka svým designem nakrknou, ale většina fauny vypadá konzervativně.
Žádné grafické orgie, ale rozhodně nečekejte, koukat se na to dá a
odlesky od vozovky při střídání dne a noci i vypadají velmi pěkně.
Ovšem připravte se na občasné přehlížení špatně položených textur. Co
se hudební stránky týče, standartní soundtrack takřka nezaznamenáte a
není to nic extra o co by se mělo stát, rádiové stanice působí většinou
jen místy, takže zbývá globální enkláva se známou otravnou patriotickou
píšťalovou skladbou ze všech možných F3 videí prokládanou vysíláním.
Dabing je veskrze kvalitní záležitostí a není mnoho věcí co by šlo
hercům vyčíst, jiné je to ovšem se skripty, kdy několikrát opakované
hlášky člověka mohou přivést k nepříčetnosti, ale co už.
Shrnutí: (bože já se rozepsal jak ...)
F3
rozhodně vypadá jako ucházející(slušná, zajímavá) hra, která se
rozhodně snaží působit dojmem navazujícím na předešlý odkaz, ovšem to
jak se jí to daří musí ohodnotit každý sám. Svým zpracováním si určitě
získá mnoho fanoušků TES a pokud i akčnější jádro F1,2 sleví ze svých
nároků může se u hry docela pobavit, ale že bychom měli padnout nad
počinem Bethesdy na zadek, zírat s otevřenými ústy a házet devítková a
desítková hodnocení se rozhodně říci nedá. (na druhou stranu pokud to
někomu nedojde ani SHIT to není a zkoušku to stojí, ale jen s ústupky)
+
dialogy
VATS (jo jsem strabák :) )
zajímavé lokace a rozsáhlost světa
bouchnutelná atomovka v Megatonu :)
-
všudypřítomný odpad
cestování (chybí kůň)
otravné skripty
karma
nevyvážení nepřátelé
KOMENTUJTE