Drobné info pro začátek, jsem fanda falloutů, no dobře, možná něco víc.
Jedničku mám osobní rekord 5,5 hodiny se splněním všech questů co jsem
v té době znal (cca 80%). Fallout 2 jsem znal lépe než své boty, do
dnes si pamatuju dost věcí (eightball na předpovídání budoucnosti,
borise, cassidyho problémy se srdcem, franka, G.E.C.K. :) ), ani se
nedá spočítat kolikrát jsem ho dohrál abych viděl každý možný rozhovor
a vyzkoušel každý možný quest. F3 mám odehráno sotva 30 hodin (od pátku
kdy mi přišla CE se toho ani o moc víc nedalo stihnout). Ale pusťme se
do toho.
Smrdí to oblivionem, nehorázně to smrdí oblivionem. A hlavně je to
rozpolcená hra, je výborná a je děsná, každý super zážitek ze hraní Vám
zkazí kix v následujících pěti minutách za který by jste bethesdu
nejraději vypálili.
Začátek ve vaultu? Proč ne, dobrý nápad, nedobré zpracování, párkrát
jít rovně, zabít jednoho švába a astalavista baby. Dobře, v poslední
fázi při útěku se můžete trochu porozhlédnout a odnést si panáčka
Vault-tec (+10 k léčení trvale) a oblíbenou citaci své matky (jsem alfa
a omega nebo jak to bylo). První věc která chutnala po oblivionu, jak
kdybych vězení a následný dungeon vyměnil za vault. Nulová interakce,
vše až přespříliš účelové. Ale je to prvních pár minut třeba to bude
lepší. Když teda vynechám nesouvislosti jakou je třeba ten úděsný
kravál při otevírání dveří jakožto jediné cesty ven, jak se mohl otec
dostat pryč nepozorovaně ? Kde byla ochranka vaultu ? Jaktože může
vault otevřít kdekdo ? Proč jsem nedostal láhev na vodu ? Proč
ochranka vyvražďuje obyvatele vaultu ? Kde se ve vaultu vzali
radioaktivní švábi, neměl být vault neprodyšně uzavřen ? A kde jsou
krysy?
První nadechnutí radioaktivní pustiny a vzhůru za dobrodružstvím,
zápletka se zamotává, je to oblivion, je to fallout ? Hmm radar smrdí
oblivionem, a hele, ohraničené trojúhelníčky, že to bude neprozkoumaná
lokace (kde jsem to jen viděl), návštěva megatuny, zjišťuju že objevené
lokace jsou vyplněný trojúhelníček. Prvních pár úkolů, hra je fázi WOW,
návštěva super-duper martu a první přestřelka, nastupuje úžas, úlek a
útěk. Jak může někdo koho trefím do hlavy 10MM nábojem letět vzduchem
přes půl parkoviště ? Jak může 10MM náboj rozsračkovat něčí hlavu
takovýmto způsobem? Realita ustupuje do pozadí, musí se to přece líbit
i konzolistům, a ti jak známo nechápou co je to fallout v syrové
podobě. V té chvíli jsem pochopil, že fallout je mrtev, ať žijí konzole
(a pak proč nemám rád konzole). V tomto nádechu probíhá celá hra, je
jedno čím a co trefíte, určitě se to rozmláskne po celém okolí a i
kdyby to bylo špendlíkem tak těch 10 metrů určitě v saltech proletí.
HAVOC není špatný, ale chce to trochu soudnosti, ragdoll jako obvykle
jakkoliv rezignuje na HMOTNOST objektu, oblivionský bug přetrvává,
zvednu zátku ze stolu a vše ostatní spadne.
Rozhovory, další důležitá věc univerza falloutu. Kde by byla tato hra
bez jejích úžasných rozhovorů? Tam kde teď - na konzolích. Zapomeňte na
množství textu jak jej znáte. Už jen ahoj, nazdar, dones tohle, ok.
Zase před sebou vidím oblivion, jen poněkud červeně. Po pravdě,
rozhovory nejsou špatné, ale chybí jim košatost, jiný rozměr, narážky a
odkazy na náš svět, černý humor, chybí tomu fallout. Občas se najde
někdo s kým si jde popovídat trochu na postapo úrovni jak jsem byl
zvyklý, ale očividně je to vymírající druh NPC. Bohužel někteří si
pletou kvantitu a kvalitu (zdravím DD stacha). To že se můžu zeptat na
deset věcí (jak se máš, odkud seš....) a dostanu na ně stejně krátkou
odpověd, není to samé jako zeptat se ve F2 a dostat odpověď která Vás
usadí do židle.
Systém special a jeho odvozeniny. Měli jste rádi systém S.P.E.C.I.A.L.?
Milovali jste jak ovlivňoval Vaši cestu pustinou ? Tak na to zapomeňte,
special zůstal jako jediný beze změny (relativně). Gifty? neexistují.
Perky? Každou úroveň. To je to co jsme chtěli aby byl fallout ? Je mi
líto, ale tohle je zplácanina pro konzolisty. I kdybych si nakrásně dal
všech 5 bodů na začátku jen do jednoho statu tak se VŮBEC nic nezmění
kromě několika málo nuancí v rozhovorech. Pamatujete na skilly ? Jak
jste je hnali přes 100% aby jste vyrovnali postihy okoli? Tak
zamáčkněte slzu a obětujte nějaký xbox. Skilly osekány, některé chybí,
tagnutí skillu znamená JENOM +15 bodů do začátku a r. Maximum pro skill
je 100. Některé skilly postrádají smysl, bez jiných je problém dohrát
hru. Hrát bez opravování je sebemrskačství, většina NPC co jsem potkal
nebyla schopna mi opravit vybavení na více než 50%, nemluvě o ceně za
opravu která přesahovala nákup dalších dvou kusů vybavení, pomocí
kterých si to opravím sám na 80%. Poněkud nedotažené. Léčení ? Reálné
využití nulové, neexistují balíčky první pomoci, doktorské brašny,
nedej bože abych si vyléčil zlomeninu. Jediný vliv je trochu větší
účinek stimpacku a vliv na několik málo questů. Takhle by jsme mohli
pokračovat dál a dál, skilly ztrácejí význam, asi by to konzolisti
nepochopili, nebo že by Bethesda nedokázala upravit za ty roky engine
oblivionu?
Intermezo - stavte se do DC, doporučuju takovou tu vysokou divnou věc
co vypadá jako párátko, vlezte si dovnitř a cestou nahoru pozorujte
ovladač výtahu, asi ho špatně přilepili při výrobě......
Ve hře je i pár situací které vás potěší i jako falloutistu. Setkání s
Haroldem byl opravdu zážitek, atmosfére postapo v pustině jde cítit na
každém rohu, jen DC trochu pokulhává, zavaleniny Vám až moc nechutně
určují kudy jít. Možná jsem jen rýpal, ale kdyby blafla atomovka,
nebyly by zavaleniny aspoň TROCHU souměrně ? Ale dvě ulice zavalené jak
po náletu a hned na to ulice skoro jako nová?
Intermezo - používáte pohled z třetí osoby ? Asi se Vám líbí hokej
stejně jako bethesdě, takhle bruslit postavu jsem už dlouho neviděl,
schody nebo šikmé plochy jsou taky docela problém.
Pustina, místo kde se bojuje o přežití, to bude chtít asi zbraně co ?
Tak hodně štěstí, pokud Vám stačí těch pár kusů vybavení jste šťastní
lidé. Kam se poděl Bozar? Zkrácená .223 ? Desert eagle ? To je jen
náznak toho co budou muset modisti dodělat. Jednoruční malé zbraně -
10MM pistole (a verze s tlumičem), čínská pistole a .32 revolver,
čínská pistole nemá význam, najdete ji později než 10MM a je mnohem
slabší, .32 revolver pro změnu používá stejnou munici jako lovecká
puška a je nejslabší střelnou zbraní ve hře co jsem našel. Pušky? Jedna
lovecká puška a dvě variace útočné pušky. Odstřelovací pušku jsem zatím
našel třikrát takže se moc nedají používat když nejsou opravené, pak
ještě existují nějaké speciální kusy co jsem se dočetl. Jedno rýpnutí k
falloutům všeobecně, v USA se používají palcové míry takže trochu
netuším proč míchají SI a palce - 10mm pistole, munice 5.56mm a 7.62mm
oproti remingtonu .223 a magnumu .306 (.303). Zvuky ani nemá cenu
popisovat, ani se nedivím, že jeden z prvních modů byl na úpravu zvuku
zbraní. A různé typy munice ? Nedejte se zmást, kdo by používal AP
munici, k čemu je FMJ...... (že by kvůli konzolistům ?)
Nevím jak k té hře přistupovat, když se oprostím od závislosti na
falloutech a vezmu to jako hru NA MOTIVY falloutu, tak bych tomu těch
90% a více klidně dal ( po pár modech které odstraní ty nejhloupější
bugy a nedodělky) na druhou stranu jako fallouťák lituju vyhozených
dvou tisíc za hru co si na fallouty JENOM HRAJE.
Nevím co bethesda celé ty roky dělala, příjde mi to jako kdyby celou
dobu jen modelovali šutříky do pustiny a vše ostatní nechali na
externistech šimpanzích. Téhle hře teď chybí jediné - construction set.
Ve chvíli kdy se objeví CS, vznikne do pár měsíců opravdový fallout 3.
Chce to jen větší maximální úroveň, více zbraní (mnohem více zbraní),
doladit odkazy na původní fallouty, udělat z toho fallout se vším všudy.
KOMENTUJTE