Zdravím čtenáře a
zejména fandy Fallouta.
Svůj názor (recenzi?) na F3 sem
psát nechtěl ale učinil jsem tak, protože nemohu souhlasit
se spoustou věcí, které se objevují na
internetu a s částí, která se objevuje na
těchto stránkách.
Recenzi sem několikrát smazal a
přepisoval což vcelku odpovídá rozporuplnosti, s níž
sem F3 hrál a dohrál.
Především bych chtěl
zdůraznit, že F3 škodí zejména dvě věci. A to , že
se nejedná o Fallout a její multiplatformita.
Multiplatformita kazí
dojem ze hry tím, že konzolový hráči jsou
známí svou tupostí a dále, že hry
nehrají ale pouze mrhají časem. Chtějí si
sednout a hrát a ne se vcítit do role člověka, který
se potuluje zničeným světem a bojuje o holé přežití,
se všemi problémy s tím spojenými. Vše
v této hře dostanete pomalu na zlatém podnose. Za
ničím se nemusíte tahat. O nic bojovat. Nesetkáte
se s nějakým zásadním problémem,
který byste museli složitě řešit. Radiace, otrava,
zlomeniny, karma nic z toho pro vás nepředstavuje
sebemenší nebezpečí.
Celé to je dělané tak
aby to nedej bože neodradilo nějakého tupce kvůli drobnému
zákysu od hraní.
Zbraně ve hře jsou ,co se
výběru týče, dost ubohé. Nebude trvat dlouho a
dostanete se k věcem, které do konce hry už z ruky
nedáte. Takže hledání nových a lepších
zbraní se nekoná. Počet zbraní sice není
zásadně malý ale obrovsky mi chyběla jakákoliv
možnost zbraně upravovat. Např. namontovat podvěsný
granátomet, větší zásobník, tlumič,
laser, dvojnožka, kolimátor, puškohled, cokoliv. Prostě
něco abyste si mohli zbraně upravit k obrazu svému.
Šactvo/brnění
Zde se mi již výběr zdál
větší ale já osobně sem ve valutu sebral obleček
ochranky, venku přešel na nějaký vaulťácky brnění
pak combat armor a na konec power. Vše ostatní sem nechal bez
povšimnutí.
U oblečení se mi líbil
fakt, že např. oblek a vhodná pokrývka hlavy vám
zvedne speech nebo barter. S tím plně souhlasím a
jak známo šaty dělaj člověka.
Ale to, že se vám zvedne
inteligence? Nebo dovednost, to mi přišla jako naprostá
pitchovina.
Boj
No po prvním boji, si můžete
být jisti, že všechny ostatní budou naprosto stejné.
Co se týče umělé inteligence tak musím autory
pochválit a za to jim dávám 100% protože
naprogramovali všechno a všechny na IQ max70 , takže až někoho
potkáte můžete si být jisti tím, že se jedná
o naprostého imbecila. Což vzápětí potvrdí
během svého „útoku“.
I když musím říct,
trošku mně překvapuje, že takový radscorpion se svým
nervovým uzlíkem řeší situace stejně jako
nájezdník nebo vysoce sofistikovaná vojenská
technologie v podobě bojového robota. Volám
BRAVO!!!
Very Annoying Targeting
System
Jednou dobrý, dvakrát
dobrý, třikrát dobrý ale pak už bože ne!!!!
Totální demence a zhovadilost největšího
kalibru. Tento revoluční systém vznikl pouze kvůli
tomu, že hráči na konzolách mají automatické
zaměřování a mačkaj jen čudlík „střílet“
případně maj čudlík
kterym přehazujou automatický zamíření
z jednoho cíle na druhej. Což autoři rozšířili
pouze o možnost na jednom cíly o další zásahové
plochy. Pro konzoly dobrý pro PC ne! Když už, tak aby se dal
alespoň vypnout ten slow motión!!! Jinak není nad to
když vystřelíte, kulka letí kamsi do dálky
k cíli. Kamera kulku pozoruje a jak tak letí tak
si najednou všimnete, že k vám z boku přistoupil
párač a vy vklidu střílíte dál.
Nemůžete se pohybovat jen čumíte jak vaše postava nabíjí
loveckou pušku a pomalu postupně vyplácává
svoje akční body na cíl v dálce, zatímco
vám párač dělá generálku střev.
Úkoly
Úkoly jsou řešeny formou jdi
z bodu A do B a tam něco udělej. Cestou po spojnici mezi body
A a B narazíte na bod C a hleďme dostanete další
!jeden! úkol. Párkrát to je dobrý ale
časem to zevšední a není to, to pravé
ořechové. Úkoly samy o sobě jsou dobré,
poměrně rozdílné, některé jsou i dost košaté
s více možnostmi řešení. Bohužel nejsou nijak
složité a budou vás stát leda čas a ani špetku
přemýšlení. Úkol často bývá
dělen na dvakrát a to na optional=trošku víc času a
ten základní.
Rozhovory
Tak rozhovory jsou nic moc. Občas
najdete osobu která vám po dostatečně intenzivním
klikání předvede sáhodlouhý monolog.
Reakce jsou dost podobné ať už slušně odmítnete
nebo dotyčnou osobu pošlete do patřičných míst.
Vykecávání se nekoná, užitečné
info z nich málokdy vypadne. Buď vám to řekne
rovnou nebo neřekne. A pokud z někoho něco vypáčíte
můžete si být jisti, že bez onoho infa byste se obešli.
Ale oceňuji odpovědi na základě vlastností,
dovedností a karmy.
Lokace
Městečka jsou titěrná.
Obyvatel je poskrovnu. Povětšinou jich je tak do deseti (těch se
kterýma si můžete pokecat) pokud jich je víc tak
tvoří pouze omáčku.
Bohužel většinou jich je míň.
Jednou sem se dovlekl do vesnice kde byli celé dvě chatrče a
celý dva lidé!! Po štrádování
pouští a rozdávání munice škorpiónům
mně to dost nas*alo.
Moji zlost mírně utišila
prohlídka v „muzeu“ nuka coly
Jinak část míst působí
velice absurdně např megaton. Postaven kolem A-bomby, která
je v kráteru?! Nemluvě a tom, že natahat takový
množství železa bez jeřábu a pak to takle
psychoticky posvařovat?!?! No kam se poděla soudnost?
Metra, dungeony, budovy a ruiny jsou
občas zajímavé, při prolézání
dostanete např flashback z minulosti nebo utrpíte
halucinaci kvůli plynu v ovzduší ale většinou to je
nuda, nuda, nuda.
Nahlížení do pip boye
jestli ste tu už nebyli je opravdu trapné!!!
Jinak snad všechny lokace co mají
uzavřený vstup tak jsou opatřeny zvedací bránou!!!!
Dementní? Trošku!
Ctrl c + ctrl v ..no tak tohle opravdu
přehnali
Svět
Absurdní absurdistán.
Todle mohl vymyslet leda Blbec von Blbstein z Blbous od
Blbákova!!
-Pokud se podíváte na
silnici tak zjistíte, že vraky aut (mimochodem po 200tech
letech po zásahu A-bombou vesele vybuchují malým
atomovým hříbkem!) co se válí kolem by
se sotva vešly dva vedle sebe. Natož aby v zatáčce
zatočili aniž by se dostaly do protisměru. Nájezdy (ty
nezničené) mají takový sklon. Že by se auta
zasekla o břicho a zůstala vyset.
-Potkáte v chajdě sexy blonďatou kočku a 20 metrů od jejích dvěří sídlí
asi 30 nájezdníků?!?!
-Vylezete na šutr a na dostřel máte
mutanty, škorpióny a v dálce roboty? Vždycky sem
si myslel, že zvířata budou mít třeba nějaký
prostředí, kde se budou vyskytovat, že nájezdnící
budou mít někde tábor a pořádat nájezdy
na okolí. Stejně tak mutanti budou posílat hlídky
směrem od jejich základny. Že svět bude rozdělen na zóny
podle toho kdo co dobyl a co komu patří. Ve světě F3 se to
nekoná!! Slovo chaos a demence je něco čím byli
vývojáři podle všeho odkojeni. Celou dobu sem narážel
na neviditelné stěny. Nevím jestli můj narušený
mozek furt vymýšlí možnost jak se zašít a
z bezpečné vzdálenosti někomu ustřelit hlavu.
Neustálé ochcávky jak si zkrátit cestu se
prostě nekonají! Jděte středem a přímo jak autoři
chtěli a bude to OK.
Předměty
Budete potkávat spoustu věcí,
které se dají sebrat a prodat. Některé mají
určitou hodnotu a jiné jsou bezcenné. Což mně osobně
přišlo více než reálné a sami si můžete
vybrat co chcete a co ne. Nemluvě o tom, že z některých
si můžete sestavit „zbraně“ což je asi tak pro radost kromě
snad railgunu. Jinak, některé bezcenné věci mají
pro určité postavy cenu, takže se tu objeví jakýsi
náznak ekonomiky?!
Pip boy
Ze začátku mně dost rozčiloval
ale musím říct, že je reálné aby to tak
bylo. Vše na jednom místě. Od map po poznámky, přes
inventář a zdraví. Ale ocenil bych mít možnost
trošku si ho upravit a např pro zbraně si nastavit klávesy
abych nemusel pokaždé do pip boye. Trošku debilní je,
že se schyluje k boji. Usoudíte že chcete jinou zbraň.
Otevřete pipboye a dáte si 5konzerv fazolí, dva
stejky, pár stimpaků, 10litrů vody, pivko, přečtete si dvě
knížky, převlíknete se a pak jdete bojovat :(
Vzhled a design
No nevím jak to nazvat. Snad
umělecké ztvárnění. Jelikož mám slabou
grafárnu tak sem hrál na low až medium. Takže nějaké
kochání nádhernými sceneriemi se nekonalo
a jediné co mně mohlo uchvátit je příběh a ty
další věci na které si člověk zvykne během hraní
F1 a F2. Dalo by se říct, že F3 mi med kolem huby nenamazal
a rohlíkem mně neopil. Velikost a rozlehlost je zdánlivá
jinak mi vše přišlo pěkné. V místnostech sem
si mohl dovolit nároky zdvojnásobit ale v otevřených
prostorách šel výkon do kopru.
3D
zpracování formou 3D mi
přišlo perfektní v tom, že takový supermutant
co na vás kouká zhora stejně tak deathclaw co má
pařáty 2x větší než vy hlavu dělá svoje.
Deathclaw opravdu budí hrůzu stejně tak rychlost se kterou
se pohybuje. V těchto situacích sem byl poprvé a
naposled spokojen s vats. Protože když se takovej supermutie
napřáhne super kladivem a máchne zatímco na vás
běží a vy mu sypete mezi oči olověné včelky, což
má za následek jeho zpomalení a kladivo vám
ve zpomaleném záběru prolítne 2centimetry od
nosu a vy celou tu dobu víte, že tenhle zásah by pro
vás znamenal smrt a to vše ve zpomaleném záběru
pokračuje kdy vy přebíjíte a mutant už stojí
u vás a znova se napřahuje , když se mu najednou rozlítne
hlava a z vás opadne ten pocit strachu a beznaděje.
Takový situace sou fajn ale je jich ukrutně málo.
RPG
Vývoj postavy a takové ty
věci které člověk u tohoto žánru očekává
se nekonají. Náznak tu je ale je spíše trapný
a neúplný. Úkoly sem plnil, bojům sem se spíše
vyhýbal ale přesto sem !!konečného!! dvacátého
levelu dosáhl po prozkoumání cca30-35% mapy!!
Prostě vývoj postavy si představuju mnohem složitější
a jedinečnější. F3 vám na výběr moc nedá
a postavy budou fádní.
ZÁVĚR
F3 je naprostý debakl. Je to
ostuda serie Fallout. Působí to na mně dojmem, že někdo
vykopal z hodně velké hloubky mrtvolu F1 a F2 a z nich
udělal velice slabý odvar.
Pokud by to byla hra, která by
volně navazovala na Fallout a pouze si vypůjčila některé
prvky tak je to dobrý.
Jako pokračování dávám
30% a beru to spíše jako nepovedený pokus, který
se v příštím pokračování zlepší
a odstraní chyby, které doposud udělal a přidá
tuny a tuny nových věcí.
Fallout získal jméno a
skalní fanoušky díky tomu jaký byl. Nebyl
zaměřený na všechny ale jen na část hráčů.
Byl prostě jedinečný. Což bohužel F3 není. Cílem
je co nejvíc prodat a co nejvíc vydělat a je to na
této hře setsakramentsky poznat.
Jako samostatnou hru bych to ohodnotil
55% není o co stát ale když si to zahrajete tak se vám
nic nestane :)
+ musím uznat, že jednou sem byl
nadšen a to po vstupu do muzea do expozice vault – tec a pak
v planetáriu. Skvělý nápad :)
+ Dále sem se pousmál
kdesi v poušti v jednom obchůdku kde šlápnete na
plošinu ta spustí beranidlo, to se zhoupne praští do
krabic ty popadaj jak domino, poslední spadne na další
plošinu, spustí se nahazovač míčků, vystřelený
míč shodí hrnec, ten spadne do medvědí pasti,
ta sklapne a přesekne provázek, který uvolní
granáty, ty se rozkutálej, explodujou a tím
vznítí metan co uniká do obchůdku :) no prostě
sranda.
+ Setkání s Haroldem
a Herbertem / Bobem je úsměvné
- nemožnost zabíjet zparchantělí
děti. Čehož autoři bohatě využili tak do vás ty fakani
pruděj (mungo mungo…)
KOMENTUJTE