Autor: psycho12213
Když poprvé po dlouhé době (asi dva týdny) zavítám na stránky Šílené Brahmíny, vidím strašlivé recenze a spekulace o podplacenosti různých hráčských serverů, které hre daly vysoké hodnocení – a začíná mi titulu být líto. Hru jsem právě podruhé šťastně dohrál a mám zcela jiný názor, právě proto chci uvést věci na pravou míru a podpořit názory RedFoxe a Jana Horáka, kteří zatím stojí s hodnocením 9/10 takzvaně „sami proti světu“.
První kroky jsou kapitola sama o sobě. Je to neopakovatelný zážitek, který se mi vtiskl do paměti. Vault je překrásně zpracován a vůbec celé jeho osazenstvo se k vám coby dítěti chovají opravdu hezky. Hned mě nadchla možnost šíleně neslušných odpovědí (např. říct staré babičce, která vám upekla s láskou malý závin k narozeninám, že vám měla koupit něco pořádného a že jí na závin ..... ), dále jsem prozkoušel ovládání a poprvé si zastřílel z kuličkové pušky, prošel zábavným testem atd., zkrátka celý Vault je překrásně ztvárněn, stejně jako váš útěk z něj.
Stejně jako všichni, kdo hru hráli, bych mohl popisovat první dojem ze scenérie, která se hráči ukáže před prvním krokem v otevřeném světě a pocitu naplnění, který se ho zmocní, ale neudělám to, už to tu bylo mockrát. Malá vesnička, zničená atomovou válkou, kterou hned vidíte pod sebou, mi dala pocit beznaděje, a (skoro) jsem cítil s obyvateli z časů dávno minulých. Město Megaton, kam se hned dostanete, je ztvárněno taktéž pěkně a nemám proti němu výhrady. Celkově pustiny, dungeony i města jsou zpracovaná dobře, ale o tom v dalších fázích recenze.
Ze začátku byl pro mě dost problematický, takže krok po kroku: v celé hře je dost málo lidí, což se rovná také malému počtu postranních questů, což mi opravdu vadilo, ale dá se to překousnout, zvlášť, když se z nudnějších questů „vykecáte“ pomocí Speech. Dál: Z kraje hry je silný nedostatek munice i zdraví, takže prakticky nemáte šanci se u některých questů uplatnit proti po zuby ozbrojeným raiderům, oproti tomu, na úrovni 8 a vyšší zase začnete mít munice a vybavení tolik, že nevíte, co s nimi. To mohli tvůrci vyřešit lépe. A v podstatě žádnému nepříteli se nedá uniknout, protože jsou všichni opravdoví sprinteři a vždy vás hravě doženou. Ale... tím se už dostávám ke konci nedostatků. Že jich bylo nějak málo? Ale ono jich tak málo skutečně je!
Tím se dostávám k pozitivům, těch je o poznání více, takže začněme. Spousta lidí si stěžovala, že efekt perků a skillů je téměř nulový, přesto musím říct, že podle MÉ zkušenosti je více než zřetelný a rozdíly postavy na levelu 1 (respektive levelu 2, protože na lvl 1 se do boje prakticky nedostanete) a na levelu 10 mě naplňuje hrdostí, jak jsem si postavu dokázal vypěstovat, když mám šanci na trefu do hlavy do vzdálenosti cca. 100m najednou 95%, i když na začátku je to ani ne 10%. Perky jsou velice rozmanité, stejně jako v předešlých hrách a jsou tu i některé zcela nové, u všech je také efekt opravdu znát, stejně jako u skillů.
Zbraně a boj jsou také samostatní kapitola. Zbraní je tu dost, asi ne tolik, co předtím, ale stále dost. Sice se k nim dostanete poměrně brzy, ale je to dobře, protože alespoň zábava a radost z nového vybavení neustává.
S armorem všeho druhu je to podstatně horší, ale ten stejně celkově hraje vedlejší roli, takže to ani nebolí.
Perfektně je zpracován systém VATS, bez něho bych se nehnul z místa, z důvodu dříve zmíněné rychlosti nepřátel – a přesně dle drbů, které jsem před vydání hry slyšel, je hra neskutečně brutální a právě ve VATS si ti tvrdší z vás mohou užívat nádherných animací s odlétávajícími končetinami (povětšinou hlavami).
Co by se dalo přidat mezi nedostatky je neskutečná muška nepřátel, kdy vy máte možnost trefy 5% a oni vás trefí každou ranou z 500 metrů, přestože vy i on zrovna běžíte, což je opravdu nadlidský úkon. Ale z leckterých her (např. nový Battlefield) jsem na to už zvyklý, takže mi to nějak zvlášť nevadilo.
Dále jsou na pořadu minihry, které jsou zde všehovšudy dvě, tedy odemykání zámků (Lockpicking) a hacking do počítačů (Science). Manipulace s počítači je více než zábavná, hádání hesla je pěkně zpracované, je to takový comeback hry „Logic“ ze starých Nokií. Páčení zámků je zpracované lépe než v Oblivionu a také při něm nezničíte 50 lockpicků, nýbrž maximálně 3 i na very hard.
Dále musím reagovat na několik příspěvků na různých fórech a i tady na MadBrahmin. Tedy k „nekonečnému“ cestování pustinou. Tak za prvé, ta nekonečnost čítá většinou tak 5 minut nanejvýš, navíc se většinou kochám pěknou scenérií a cestu zpříjemňuje sem tam hopkání po skalách a náhodní nepřátelé. Takže ve finále jde spíš o takovou oddechovku, než o nějaké utrpení.
U tohoto se snad ani nebudu moc zastavovat nebo rozepisovat. Grafika je prostě a jednoduše nádherná. A to všude, jak na PC, XBox nebo Playstationu, o němž se tvrdilo, o kolik na něm bude horší než u konkurence – nakonec jsem mezi XBox a PS3 verzí nepostřehl žádný rozdíl. Hudba je dobrá, sice mi chybí (jako ve všech hrách) nějaká „tvrdší“, ale co můžu čekat, že jo?
CELKOVÉ HODNOCENÍ
Souboje
++ pěkné animace, spoustu krve; -- nepřátelé netrefitelní v real-time a superpřesní: 8/10
Dialogy
++ žádné stránkové monology, spousta možností; -- (žádné): 10/10
Styl hry
++ dost akce i dost „pátracích“ misí, pěkný svět, žoldáci, karma RPG styl aj.; -- nezáživné dungeony: 9/10
Grafika
++ mimika, pohyby, fyzika, modely, textury; -- (žádné): 10/10
SEČTENO PODTRŽENO: 9+/10
Nicméně musím vzít v úvahu dva negativní aspekty, které jsem výše nemohl zahrnout, to jest bugy, a to tyto: chyby fyziky (předmět, který se pořád kýve ze strany na stranu), pády/záseky hry (cca. jednou za 5h hry), a dále se mi párkrát stalo, že se monstrum spawnovalo s polovinou těla pod zemí (nemohlo se tedy hýbat). Ten druhý negativní efekt: silná nevyváženost hry, kdy na začátku počítáte každou kulku a občas se musíte uchýlit k noži nebo baseballce, což se promítne na počtu použitých lékárniček, a na lvl 10 a výš máte nábojů tolik, že je prodáváte po stovkách. Ale to nemůže ovlivnit můj celkový pohled na hru a 9/10 je moje konečné slovo.
Jen dvě rada na konec, které by měl v zájmu své zábavy každý dodržet: 1) nedělejte zbytečné a na první pohled zřejmé úplné blbosti (promiňte za slovo, méně sprosté mě zrovna nenapadlo :-)) – tím myslím třeba při první návštěvě Megatonu ho hned vyhodit do vzduchu jako jeden z předchozích recenzentů; a 2) po cca. 5 levelech začněte hru znovu a přerozdělte skilly a atributy jinak – pokud nejste hardcore pařan předchozích dílů, určitě využitelnost jednotlivých skillů po pár levelech přehodnotíte a hrát se „špatnou“ postavou není rozhodně tak zábavné.
KOMENTUJTE