Vault šílené brahmíny - největší stránka o sérii Fallout v češtině i slovenčine | Fallout 1, Fallout 2, Fallout Tactics, Fallout 3, Fallout New Vegas, FOnline, Fallout 4
... vstup do vaultu ... orientace ... vaultmasteři ... kontakt ... poslat novinku ... fórum ... archiv ..

Fallout

novinky
recenze
návod
města
náhodné lokace
postavy
spolubojovníci
vault-boyové
holodisky
konce
texty ze hry
vychytávky
archiv zvuků
screenshoty
demo
wiki
fórum
download

Fallout 2

novinky
recenze
návod
města
náhodné lokace
postavy
spolubojovníci
předměty
zbraně
brnění
automobil
holodisky
karmické tituly
konce
texty ze hry
kulturní odkazy
zajímavé sejvy
vychytávky
screenshoty
archiv zvuků
mapper
modifikace
wiki
fórum
download

Fallout Tactics

novinky
recenze
návod
charakter
mise
náhodné lokace
zbraně
brnění
vozidla
holodisky
drogy
screenshoty
multiplayer
hrajeme po netu
tipy a triky
editing
obličeje
modifikace
wiki
fórum
download

Fallout: New Vegas

novinky
recenze
hráčské recenze
návod
spolubojovníci
screenshoty
videa
zbraně
download
wiki
fórum

FOnline

novinky
faq
fórum
FOnline: 2238
status
server-boy 2238
manuál
mapy
instalace
screenshoty
gang VŠB
wiki-boy 2000
download
The Life After
status
manuál

Společné

bible
časová osa
bestiář
pitevna
traity
perky
technologie
zbraně vs. realita
bugy
tajemná tajemství
technické problémy
licence

Fallout projekty

Fallout Online (V13)
Fallout 4
Fallout 3: Van Buren

Příbuzné hry

Arcanum
AshWorld
Fallout: BOS
Fallout 3
Fallout: PNP
Fallout: Warfare
Fallout Tycoon
Lionheart
STALKER
Borderlands

Hry naživo

Fallout LARP
Fallout RP
download

Soutěže

O brahmíní vemeno
screenshot měsíce
žebříček charakterů
žebříček kr. zásahů
masový hrob
rychlonožka

Zábava

povídky
poezie
knihy
komiksy
filmy
hudba
kvízy
humor

Různé

články
rozhovory
jak přežít
wallpapery
bannery
průzkum
srazy a setkání
IRC channel
odkazy

Vault šílené brahminy - největší stránka o sérii Fallout v češtině a slovenčine.



Hráčská recenze: Moje skoro recenze na Fallout 3

Autor: ViSiThor



Předně, toto není žádná recenze, ale první dojmy. První a pravděpodobně i poslední. Dojmy subjektivní, jelikož věřím, že kritik by měl psát subjektivně proto, aby si každý čtenář mohl najít „svého“ kritika, jenž má stejné chuťové buňky a může se podle jeho doporučení řídit (což je smyslem kritiky).

  • ATMOSFÉRA
Atmosféra, ach ano. Uvěřitelnost a působivost světa tvořená, vizuální prezentací, hudebním doprovodem a mechanismy držící vás u hry. Do této části hry jsem vkládal asi největší naděje, jelikož většina těchto věcí byla stvořena génii svého žánru, pány a dámami z Black Isle. Přechod z pohledu božského do pohledu lidského je asi to co je na Fallout 3 to nejmarkantnější a jistě nejvíce ovlivňující celou hru. Jak se to tedy tvůrcům tohoto pokračování vydařilo? Podle mě… moc ne. Například pocit při prozkoumávání dávno, ne až tak úplně, opuštěného Vaultu dostává se stropem a masou zeminy a kamene nad hlavou úplně jiných rozměrů, než v isometrickém pohledu. Řekl bych příjemně klaustrofobní. Megaton vypadá jak vystřižený z Vodního světa, což osobně považuji spíše za klad. Ruiny Washingtonu působí z pohledu mravence uprostřed zničené železobetonové džungle depresivně. Tady ale veškerá chvála končí. Vše ostatní vám přijde nudné a prázdné. Bethesda totiž přeměnila Ameriku sužovanou radioaktivním spadem za Ameriku sužovanou suchem a tak i 200 let po válce tam nenajdete žádný živý strom. Pokud by se herní plocha rozkládala na velkém území západní Ameriky, jako v předchozích dílech, dalo by se to pochopit. Na lesíky u Arroya, Navarra či Vaultu 15 ale rovnou zapomeňte. To málo co ještě na světě zbylo, zůstalo natolik radioaktivní, že se nedá pít ani vlastnit. Tím narážím na prázdnotu, kdy celou osadu většinou tvoří pouze čtyři „budky“ o jedné místnosti se dvěma postelemi, chrčícím rádiem a prázdnou skříňkou. Když už narazíte na vizuálně bohatší lokaci, kdy se kolem vás povaluje hromada předmětů, nastává stejný problém jako v Oblivionu, kdy jde sebrat kde jaké okrasné haraburdí, které vám s domněním že se to může později na něco hodit, zaplácá inventář. Místo toho, aby se dalo sebrat jen to co jde použít, dochází ke stejným situacím jako v Oblivionu, kdy se dotyčný se kterým chcete mluvit pohne ve chvíli, kdy si s ním zrovna chcete pokecat a vy místo toho nedopatřením ukradnete vidličku před ním a poštvete tak proti sobě každého v dané lokaci. Herní plocha je zaplácána dungeony, které často jakoby z oka vypadli jeskyním z Oblivionu. Nehledě na to, že tento přechod do 3D znamenal značnou úpravu herních mechanizmů, o kterých se rozepisuji níže, zmínil jsem tady i rádio. Jak je to tu doopravdy s hudbou? To už většina z vás dávno ví, takže jen stručně. Stojí za prd. Rádio nemá často signál a jediný celoplošný patří Enklávě, která vysílá jen příšerný píšťalkový marš. Ambientní hudba tu sice také je, ale zní jak z… hádejte čeho. Ano, z Oblivionu. To na atmosféře také moc nepřidá. Zvuky jsou poměrně nevýrazné. Někdy naštěstí zní jak z původních Falloutů, takže nemám výhrad. Dabing je už slabší. Dabéři jsou stejní jako v Ob…ob…ob…chrrr …á…a nepříjemně často se opakují.

  • PŘÍBĚH, ÚKOLY A ROZHOVORY

O co v tomto díle jde, myslím není nutno zdlouhavě připomínat. Hledáte otce, jenž vás provedl v prvních částech hry vašim dětstvím ve Vaultu 101. Dětství je striktně nalajnováno, bez možnosti volného pohybu po Vaultu a obsahuje jeden menší kvestík, kde se může poprvé projevit vaše povaha. Následný útěk z Vaultu se a pekelně podobá útěku z Cyrodiilské věznice. Zde si také poprvé můžete všimnout chyby, kdy se po sejmutí správcovy dcery (pokud se pro to rozhodnete) s vámi přijde oživlá rozloučit ke vratům Vaultu. Pobyt ve Vaultu mohl být sice delší a obsahovat více úkolů, ale na obranu tvůrců musím říci, že jsem se už po těch pár minutách zamčení v trezoru cítil jak krysa v bludišti a už už chtěl ven na denní světlo. První pohled na svět mimo Vault je zpracován velmi pěkně, bohužel pro ty z nás kteří už viděli všechny trailery, ničím překvapivým. První kroky vedou do města Megaton. Zde se ovšem projeví druhý ošklivý brouk. Jakoby tvůrci nepočítali s hrou za záporné postavy. Pokud totiž nenajdete a nesplníte úkol pro jediného člověka v tomto městě, který ví něco o vašem otci, dříve než město srovnáte atomovým výbuchem se zemí, ztratíte tak jakékoli další vodítko o tom, kde při hledání pokračovat a hra vám žádnou alternativu nenabídne. Příběh vás postupně zavede do samotného centra Washingtonu. Další vývoj situace už vám neřeknu, protože by to bylo jednak spoilování a jednak sám o něm nic moc nevím. Cesta tam je poměrně nehezká a ohraničená barikádami ze všech stran a odradila mě nadobro od dalšího hraní. Celý svět se, jak všichni víte, zredukoval na část Washingtonu a podle všeho na 2 až 3 žijící „mestečka“. Nehledejte zde tedy žádné sociální skupiny obyvatel, které řeší své problémy s okolním světem více, či méně morálními prostředky. Až na jednu atomovou bombu, žádný zfetovaný Redding v zajetí fašistické NCR, bohatého a nebezpečného New Rena a uzavřeného povýšeného Vault City. Co se týče rozhovorů a úkolů samotných, tady je to trochu lepší. Rozhovory nejsou tak nalajnované a bezduché jako v předchozím díle (TES4), jen mi v nich chybí černý humor z Falloutu 1 & 2. Jsou zde zajímavé i nudné vedlejší kvesty. Do toho všeho se ale cpe šipka na radaru, vedoucí vás za ručičku až do ři*i toho koho/čeho máte najít stejně jako v Oblivionu, která mimochodem již dříve zvedala velké protesty. Při cestování můžete použít i rychlého přesunutí mezi lokacemi, pokud jste je alespoň jednou už navštívili pěšky. Náhodných setkání se při tomto přesunu nedočkáte, i když by to bylo technicky možné. Musíte se holt smířit s tím, že Bethesda nemá smysl pro humor.

  • STATISTIKY, SKILLY, RYSY, PERKY, KARMA, VATS

Ignorace! Tak bych to nazval. Zatímco předchozí díly byly těmito věcmi S.P.E.C.I.A.L.ní, tady pozbývají významu. Vezmu-li to od konce, Luck (štěstí) je zbytečné, jelikož se náhodná setkání nekonají, položku Gambling zde také nenajdete a šance na kritický zásah je zde dána kdo ví čím. Po tolika kritických zásažích co se vám podaří s Luck na 1 dát po sobě, pochopíte o čem mluvím. Agility (hbitost) dříve udávající počet akčních bodů a šanci na vykrytí zásahu je taktéž zbytečná. Rozdíl v počtu schytaných zásahů s různou výší Agility jsem nezaznamenal, a pokud mi chyběl nějaký ten akční bodík, stačilo při použití VATS jen počkat o vteřinku déle. O VATS ale později. Inteligence a Charisma ovlivňují jen počáteční počet bodíků v určitých skillech, vázanost na cokoli později jsem neodhalil. Endurance (odolnost) a Strenght (síla) jsou snad jediné statistiky, které něco viditelně ovlivní. Přeskočené Perception (vnímání) taktéž pozbývá smysl, jelikož přesnost, která by měla být touto položkou a skilly jako Small, Big a Energy Guns ovlivněna je také pojata nepochopitelně. Zatímco na hopkajícího Krtkopotkana je lepší použít VATS, kdy ho i s pistolkou a 30 body ve Small Guns máte 90% šanci trefit do hlavy. U rovně běžícího člověka, kterého nelze v realtime módu netrefit, je šance 40%. Přitom i tak ho téměř vždy trefíte. Nejenže používání VATS souboje neúměrně zlehčuje, po čase začne být sledování zpomalených záběrů, bez možnosti přeskočení či zrychlení, otravné. A nezbude vám nic jiného, než se s realtime módem smířit. Ostatní činnosti dříve ovlivňované statistikami se nesou ve stejném duchu. Chcete-li odemknout zámek je jedno zda máte v potřebném skillu 51 či 74 bodů, jelikož je řešen stejně jako v Oblivionu a pokud je zámek označen jako Very Hard, nemusíte se ho ani pokoušet otvírat. Nepůjde to. U léčení je to to samé. Nemáte více jak 30 bodů, neohledáte mrtvá těla jedné rodiny. Degradaci statistik ještě podporují bonusy částí oblečení. Neumíte něco opravit, navlečte si plášť co se válí vedle a ten vám přidá +5 k Sience. Dále je tu Karma o které také již všichni víte svoje. Zlý hodným a hodný zlým, snadno a rychle. Rysy nejsou žádné. Výběr 3 dovedností na které se zaměříte je taktéž znásilněn. Zatímco v předchozích dílech nejen že přidal k vybraným dovednostem několik bodů, ale za každý nově přidělený bod přidal 2%, díky čemuž se dalo v pozdějších částech hry taktizovat. Proč tato možnost byla odebrána, je mi skutečně záhadou. Možná sami autoři Falloutu 3 věděli, že to stejně nebude mít žádný valný vliv. Počet dosažitelných levelů je, čert ví proč, omezen na 20. Kdysi vzácné Perky zde budete získávat co úroveň, což při jejich složení, kdy je jich většina absolutně k ničemu, ztrácí veškeré své kouzlo.

  • TECHNICKÉ ZPRACOVÁNÍ

Když jsem se dozvěděl, že Fallout 3 bude na stejném enginu jak Oblivion, představoval jsem si, že se bude jednat převážně o věci nám hráčům neviditelné, jako je stejný způsob práce grafické karty s modely, texturami a pod. Čekal jsem vylepšený pathfinding, vylepšený způsob výpočtů kolizí atd. Tady ale Bethesda ukázala svoji pravou tvář. Máme tady dávno hotový engine s několika drobnými vadami použitý už dříve. Doba a výpočetní schopnosti PC od dob Oblivionu pokročily, a tak automaticky očekávám, že budou vady odstraněny. K mému údivu se nic z toho nekoná a navíc přibyla hromada dalších neduhů. Někdy více a někdy méně závažných (to už nechám na vašem úsudku). Co si budeme nalhávat, postavy často běhají jak s kolečkovými bruslemi na nohách, podivně hopkají při chůzi ze schodů a srázů, nepřátelé vás fanaticky pronásledují klidně přes celou herní plochu jako v Oblivionu, textury jsou neostré, prostředí je v některých místech sprostě několikrát kopírováno, terén nepřináší žádné předměty k taktickému využití v bojích (na kterých tento díl do značné míry stojí), modely čehokoli jsou dosti odfláklé (kdo viděl bratra Oceli v teplákové energozbroji s rotačním laserem jak z lega mi musí dát za pravdu). Hra mnoha lidem padá. Co mě ale nejvíce nakrklo je, že PipBoy je nestydatě převlečený a nepřehledný inventář-mapa-statistiky z Oblivionu. Co se týče technického zpracování, je patrné, že se Bethesda neobtěžovala cokoli na svém enginu zlepšit a jednoduše přemalovala Oblivion na hnědo. Oblivion se mi docela líbil, ale přejmenovat ho a vydat jako novu hru považuji za drzost. Obzvláště jedná-li se o Fallout.

  • ROZSUDEK

Na závěr chci říci, že přezevšechno co tohle pokračování slavné série nabízí dobrého, nic z toho mě nedokázalo zbavit pocitu, že když si dám na chvilku pauzu a už se k tomu pak nevrátím, nebude mě to ani trošku, ale ani trošičku hlodat v duši, abych se k tomu vrátil a hrál dál. A tohle, je pro slavný Fallout poslední hřebík do rakve. Fallout 3 na mě působí jako převlečený Oblivion a jeden velký podvod od Bethesdy na hráče. Na jedné straně tu měla rozsáhlá fóra s množstvím anket, ze kterých se snadno mohla dozvědět čeho si fanoušci na předchozích dílech nejvíce cenili a čeho by se měla vyvarovat, společně s prakticky hotovým enginem a zkušenostmi z tvorby RPG z toho mohli vytvořit kvalitního následovníka série Fallout. A na straně druhé, odfláknutou zabugovanou hru se slavným jménem a masivním marketingem. Jmenovat se to The Elder Scrolls 5, jsem přesvědčen, že by v oficiálních recenzích rozhodně tolik neuspěla. Za sebe dávám 4 z 10. Rest In Peace!

KOMENTUJTE


Staň se pomocníkem při tvorbě, nakrm Šílenou brahmínu!:)




Stránky v EN

No Mutants Allowed
Fallout Wiki
Fallout Database

Modifikace v CZ

Fallout:Resurrection
Fallout et tu
Fallout 2 Restoration Project a neof.patch
Fallout:BGE (dead)
Fallout:Yurop (dead)

Modifikace v EN

Vault-Tec Labs
Fallout 2 Restoration Project a neof.patch
Fallout of Nevada
MIB88: Megamod
Last Hope
Fallout et tu



Sponzoři VŠB

TOPlist





.. vstup do vaultu .. orientace .. vaultmasteři .. contact us .. irc channel .. kniha hostí .. fórum .. archiv..